Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Wednesday, March 9, 2011

Ta-koh Sa-ku (Puding Sagu dengan Pati Santan)



Assalamualaikum. Meh layan Puding Sagu dan Pati Santan yang sangat lazat. Tergoda betul Mas tengok Izah buat semalam. Buat peminat sagu, Mas syorkan supaya mencuba resepi Puding Sagu Dan Pati Santan ni.....tak terkata kesedapannya ......Mas buat 1/2 adunan jer dari resepi ni, Mas juga yang habiskan semuanya...muahahaha....sebab Ain ngan Daniel tak berapa gemar, Daniel asyik makan pati santan, Ain lak nak sagu jer....last2 suruh Daniel makan pati santan dulu baru Ain makan sagu bawahnya....pada hal...sedapp bangat makan sagu ngan pati santan  tu..sabar jer ngan bebudak ni......


Maceh untuk Kak Nor yang sudi berkongsi resepi Puding Sagu dengan Pati Santan yang sangat sedap ni. Betul cakap Izah, makan suam2 memang sangat sedap. Rasa tak boleh berhenti selagi tak habis segelas...muahahaha...lain kali boleh buat lagi resepi ni. 

Puding Sagu dengan Pati Santan
Resepi Asal : Kak Nor
Sumber : Izah
Bahan ( 6 bekas ) :
  • 1/2 cawan sagu
  • 1/4 cawan tepung ubi @ tepung jagung - Mas guna tepung ubi
  • 3 cawan air
  • 1/4 cawan air pandan pekat atau 1 sudu teh pandan paste
  • 2/3 cawan gula (lebih kurang 9 sudu besar)
Bahan2 utk pati santan:
  • 1 cawan santan pekat
  • 1 cawan air
  • 1/2 cawan tepung beras
  • 1 sudu besar gula
  • 1/2 sudu teh garam
Cara membuat sagu :
  1. Basuh sagu dan rendamkan lebih kurang 1/2 jam dan toskan.
  2. Masukkan sagu, air, tepung ubi/tepung jagung dan air pandan/pandan paste ke dalam periuk. Kacau atas api sederhana.
  3. Apabila campuran menjadi pekat, masukkan gula dan kacau hingga gula larut dan bancuhan bertukar menjadi jernih.
  4. Sudukan ke dalam bekas dan ketepikan.
Cara membuat pati santan:
  1. Campurkan kesemua bahan ke dalam periuk dan kacau atas api kecil sehingga masak dan pekat.
  2. Sudukan ke atas Puding Sagu. 
  3. Sejukkan dulu baru la dihidangkan



21 comments:

  1. wahh..dah buat dah ye..
    ada tak yang disejukkan?makan yang sejuk lagi best makcik...hehhee..
    nampak lagi best ko nyer neh sebab lembik2 gitu kan..ada lagi secawan dlm peti ais..nak gi makan lah..hahaha..

    ReplyDelete
  2. wah...cepatnya sampai kat rumah mas..semalam nak cuba gak..tapi ada masakan lain yg menunggu..

    ReplyDelete
  3. sabo jela..kat umah tadak sagu....adeehhh.nak beli kang tak sempat dah nak bt, nak blk kg mggu ni..nanti2 le ek..tumpang ngaap ko punya dulu, masuk buku 555 yer...

    ReplyDelete
  4. Assalam kak mas,wah sagu nih nmpak sedap la,cepatnyer sampai umah akak,

    ReplyDelete
  5. waaah!itu dia jet turbo berkuasa dua.semalam rumah izah hari ni rumah mas...jap lagi rumah siapalah agaknya ya..jeng..jeng..jeng..hahaha.
    sedap ya mas...tak habis anta ke sini 2 gelas..:)

    ReplyDelete
  6. Izah,
    haaa..ada lagi segelas makcik...aku tengah makan la ni...sejuk2 pun best ooooo...
    sedapp bangat la sagu ni...aku suka....
    aku buat lembik sikit sebab kau kata kau buat terkeras sikit...muahahaha...

    ReplyDelete
  7. Kak Nazrah,
    akak minat sagu yer.....
    baik akak try buat..jangan tunggu lama2..menyesal nanti....he..he...
    sedapp tau sagu ngan pati santan ni....

    Anna,
    aiittt..awalnya balik kampung...balik rumah sapa tu..he..he..
    ala anna, kejap benar buat sagu ni..gi beli sagu cepat..he..he..

    Zaliedana,
    ana, kalau ana suka sagu baik try buat.....
    sedapp sangat tau sagu ni...he..he..
    ni kak mas tengah makan ni...
    jemput makan yer..he..he..

    Kak Anim,
    ni mas anto jet turbo gi rumah kak anim lak....muahahaha...
    buat la kak....sodappp sagu ni...

    ReplyDelete
  8. fuhh... pantas nyer k'mas! sy x kuo beli sagu lagi akk dh abih makan.. dasat2! begitu kuat penangan kak izah..
    ps: nk gi salin baju cantik2 nk gi kedai beli sagu..

    ReplyDelete
  9. waaa dah buat gak ya puding sago ni...akak nak wat gaklah petang ni..ada kaler ijau tu mesti Hamka suka...terliur je tngk..

    ReplyDelete
  10. Tun,
    haaa..nanti tun dah makan sagu ni baru kau tahu hebat ke tak sagu ngan pati santan ni...
    rugi wehhh tak cuba....

    Kak Yatie,
    selamat mencuba kak yatie...
    sedapp bangat sagu ni..he..he...

    ReplyDelete
  11. laaa... mas pakai enjin apa ni kot cepat bangat puding sago ni sampai rumah mas... semalam baru nampak kat rumah izah... eh kalau cam ni akak pun nak tukar enjin jet lah....

    * balik dulu lah nak cari sagu... dah terliur dah...

    ReplyDelete
  12. Salam kak mas,
    Oh.. berderet nampaknya list bookmark kuih saya. buatnya tak lagi. hehe.. tapi saya dah meleleh dah nampak puding sagu hijau tu.

    ReplyDelete
  13. rupenye mas mendahului..eina pun tgk kat blog izah semlm dah terliur dah..keluar semlm dah ingat dah nak beli sagu..alih2 lps beli kasut sekolah anak..singgah pasar mlm leh lupa lak nak beli sagu..haishhh..pelupa betul..hehehe

    ReplyDelete
  14. saya tak suka sagu.. kalau masuk dalam bubur.. geram jer saya rasa..

    saya nampak lapik meja mas tu.. kait sendiri yer?

    ReplyDelete
  15. amboii..laju betoi...kelmarin umah kak izah..suke kaler dia...nyaman tekak..tp sekang kat taiping asyik hujan..masuk list..nanti pree nak buat juga!

    ReplyDelete
  16. Kak Ita,
    muahahaha...bahan2 dah ada kak..apa lagi.....cepat2 la buat...
    try la buat kak..memang sedapppp...

    Indah,
    he..he..buat yang paling terliur dulu...yang boleh sabar suruh dia dok diam2 dulu...

    Eina,
    ari ni kluar beli sagu terus tau..he..he...
    try la buar eina...memang best sagu ni..sedapp sangat..

    Cikgu Isza,
    loooo..cikgu tak suka sagu yer...
    rugi tau...sedapp sagu ni..he..he..
    haaa..mas yang kait alas meja tu...
    lama dah tak mengait balik...
    cikgu pun suka mengait ke..

    ReplyDelete
  17. Maaaaaaaaaaaaas!!! Haaaaaaaaaa ka ayu dtg ni...nak kabor...santan pun aiii suke....haaa sagu lagiiiiiii kakak mu ini suke gilers....itew gelas [un aii suke....:)

    Nampak sedap sungguh ni mas....mesti mau bua jugak2!! Cek cek sagu dulu....

    ReplyDelete
  18. cepatnya sampai kat dapur mak cik kita ni....buat kita terliur je

    ReplyDelete
  19. Mas....kak cek nak cuba buatla...tq..kongsi resepi...

    ReplyDelete
  20. Kak Ayu,
    try buat tau kak sagu ni...
    sangat sedappp...he..he..

    Wanie,
    he..he..sedapp tau wanie...

    Cik cek,
    selamat mencuba kak cek...sedapp tau..

    ReplyDelete
  21. wah sedapnya mas...nk buat jugalah tapi santan tu tak berlemak ke mas? takut lak nk mkn lemak2 ni..haha dh byk sgt dh lemak dok tersimpan ni...hehe

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...