Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Friday, March 4, 2011

Steamed Soft Banana Cake



Dek tergoda tengok Kak Ita pun buat Steamed Soft Banana Cake ni, Mas pun buat juga petang semalam. Ari tu tahan lagi tengok Kak Ummi buat. Memang macam yang dikatakan, Steamed Soft Banana Cake ni memang sedapp, lembut dan moist jer ...tak terlalu manis. 
Sedapp dimakan suam2...sambil2 tu minum teh o.....perhhh....memang best. 
Pisang pun dah habisss...lepas ni gi petik labu lak..wakakaka...
Untuk kek pisang ni, Mas buat 1/2 adunan jer..cukup untuk 4 mulut mamam..he..he..

Steamed Soft Banana Cake
Resepi Asal : Kak Rima
Rujukan : Kak Ummi dan  Kak Ita
Bahan A :
  • 200 gm pisang yang dilecek
  • 1/8 sk. esen vanila
  • 1 sk. soda bikarbonat
  • secubit garam
Bahan B :
  • 3 biji telor (saiz kecil) - akak guna gred B
  • 100 gm gula perang
  • 100 gm tepung hongkong (boleh tukar superfine) 
  • 1 sk. baking powder
  • 65 gm minyak jagung
Bahan Lapisan Atas :
  • 2 biji telor
  • 60 gm gula kastor
  • 25 gm air
  • 65 gm tepung hongkong (boleh tukar superfine/tepung pau)

Cara membuatnya (adunan bawah) :
  1. Campurkan semua bahan A, kacau sebati dan ketepikan.
  2. Kacau telor dengan gula menggunakan whisk hingga gebu (fluffy).
  3. Masukkan tepung dan baking powder dan adun hingga sebati. (akak ayak dulu tepung dan baking powder).
  4. Masukkan pula adunan pisang tadi dan diikuti dengan minyak jagung, kacau hingga adunan sebati.
  5. Tuangkan ke dalam loyang yang telah digris dan dialas dengan baking sheet. Kukus selama 15 - 20 minit hingga adunan masak.

Untuk lapisan atas :
  1. Kacau gula dengan telor dengan whisk hingga gebu.
  2. Masukkan air dan tepung dan kacau hingga betul-betul sebati. (kacau tepung perlahan-lahan).
  3. Tuangkan ke atas lapisan bawah yang telah masak tadi dan kukus lagi selama 15 minit atau hingga kek masak.
  4. Hidangkan ketika suam-suam.

20 comments:

  1. wahhh makcikkkkk..
    dah mengekek stim dah ni..sedap ye mas..aku cam teringin gak bile tengok tu,nanti2 la menu pisang ni..baru aje memisang rasanya..ngahaha
    weh lawo lah kan 2 warne gitu

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum...
    Tergoda tapi malas. Cam mana yek?
    Hehehe Habis le lepas ni pasti demam pisang melanda. Nak pi buka kebun pisang le plak.

    ReplyDelete
  3. Izah,
    try buat makcik...sedapp bangat ni..
    kau compom suka punya...

    Kak Sam,
    akak..jap lagi rajin la tu...wakakaka....
    nnti dah buka kebun pisang tu...hulur2 la sini sikit..he..he..

    ReplyDelete
  4. waduh mas..ko dah ganti izah jd tokey pisang ek!aku sbnrnya wat kek pisang 2 loyang semalam..haha..nak cepat abiskan pisang tp x masuk entri laa(kes mls amik gamba)..dah abis bg jiran2 n kwn2 hb kat opis..ngee..
    sedp ek kek ni mas?kalo rajin leh laa aku wat..pisang dlm esbok ada lg tuh..hihi..tp mcm mls tu ada gak..cmner tuh? :D

    ReplyDelete
  5. Mas, mintaklah sikit... mintaklahhh... kita tukar ngan cistat ek... hihi

    ReplyDelete
  6. Sue,
    kau jeless yer sue..wakakaka..
    try la buat sue..sedapp tau..
    kau buat kek pisang tg mana sue..tak kasi aku pun..

    Kak Yus,
    nak3...tukar ngan cisstart..bestnya...

    ReplyDelete
  7. mas sedap kan?? lembut aje ek! akak suka tau!...

    ReplyDelete
  8. wah,cepatnya sampai kat rumah mas..
    akak baru tgh berkira2,berpikir2 ni.nak buat ke tidak,buat ke tidak...
    hah!ambik je lah kat sini...hehe

    ReplyDelete
  9. mas!!!! apasal cpt sgt masuk gear! akak baru nak gi start enjin nak buat kek nih.. hu hu.. bak dulu sket nak rasa :)

    ReplyDelete
  10. salam Mas...hehee..dah terjangkit eh...sedap x? Mintak akak rasa air tgn Mas pulak la..lg pun sedap kan kek nih!

    ReplyDelete
  11. Salam Mas, waaaah dah terjangkit sini lak kek pisang lembut ni eh...ada lg x? sedap kan...akak mmg suka...

    ReplyDelete
  12. Slmt pagi Mas,
    Alamak Mas dah buat juga ya kek kukus ni..makinlah akak tak sabar nak wat ni...akak mmng suka kek yg kukus2 ni, tapi tulah takde stok pisang ni...nnti dululah....

    ReplyDelete
  13. Kak Ita,
    betul3..sedappkan kak...
    ni gara2 akak la..tergoda tau..wakaka..

    Kak Anim,
    jangan kira2 lagi kak..buat jer terus..sedapp tau kek ni...
    nanti dah buat anto sini sikitt tau..he..he..

    Kak Nor,
    haa..lepas ni tunggu kemunculan kek pisang kak nor lak..he..he..
    gi godek cepat kak..

    Kak Ummi,
    sedappkan kak kek pisang ni..
    terliur jer mas tengok kek akak ari tu..

    ReplyDelete
  14. Assalam mas, wah dah jadi kek kukus pisang ni ya..
    memang sedap kek ni akak dulu dah pernah buat tapi nak kena adjust gulanya sebab pisang dah manis..akak buat dulu termanis sikit..hehe..bak siki sepotong nak rasa mas buat..

    ReplyDelete
  15. Assalam kak mas,wah menu psang lagi eks,klmarn mapin,rini kek stim lak..Nmpak pun mmg sedap n moist jer..Pstt da lagi x..Meh tuko ngan kek lapis..

    ReplyDelete
  16. Kak Yatie,
    akak mesti try resepi ni....
    gerenti akak suka..sedapp tau kek pisang kukus ni..

    Kak Ayu,
    pada mas resepi ni ok jer manisnya kak..mungkin sebab pisang yang manis kot..he..he...

    Zaliedana,
    meh sini tukar menukar..he..he..
    try la na resepi kek pisang kukus ni..
    sedapp tau..

    ReplyDelete
  17. alamak pokok pisang kat kebun akak tu tak bersirramm dah la tak hujan.. cammana nak kasi kawan2 nanti buat kek ni huhuu..rindu la nak balik melaka tgok pokok pisang yg kurus tuu huhuu..
    semalam kak ilah dah cnp kat umah kak ummi tup2 mas dah buat dah.. nak kena cari pisang ni harap kebun hampeehh hehehe

    ReplyDelete
  18. salam kak mas sayang, terharu rasanya kakmas hari2 tinggalkan jejak kt blog ros, ros je tak sempat2 nak balas,trima kasih byk2 ya kak, ni buat makin sayang kat akak ni...kak, nak popiah basah tu 8 ketul buleh? heeeeeeheeee

    ReplyDelete
  19. mas, sedapnya nampak kek ni...nanti akak nak buat jugalah..:)

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...