Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Loading...

Tuesday, March 29, 2011

Sambal Ikan Tongkol Kering



Assalamualaikum. Lama dah tak makan ikan tongkol, mak Mas selalu buat Sambal Ikan Tongkol Kering gini. Jadi teringat lak bila nampak Kak Anim buat ari tu. Jadi Mas pun buat, tapi dah 3 hari lepas, jadi lauk ni dah jadi baja yer..he..he...
Tak sangka lak Ain ngan Daniel pun suka sebab hubby Mas memang tak suka ikan tongkol ni. Rugi kan..he..he...Mas makan ngan nasi panas, kurma ayam dan sayur bayam tumis...perhhhh..sedapp bangat tu......

Sambal Ikan Tongkol Kering
Sumber : MasDuniaku
Bahan :

  • 1 ekor ikan tongkol sederhana besar  - dipotong2 dan dicuci bersih
  • sedikit serbuk kunyit
  • sedikit garam
Bahan sambal :
  •  cili kisar - ikut kepedasan
  • 3 ulas bawang putih - dikisar
  • 1/2 labu bawang besar - dihiris
  • 1/2 labu bawang besar - dikisar
  • sedikit ikan bilis - dikisar
  • 1 keping asam keping
  • gula dan garam secukup rasa
  • sedikit kiub ikan bilis
  • minyak untuk menumis
Cara memasak :
  1. Lumur ikan tongkol dengan serbuk kunyit dan garam dan di goreng. Ketepikan.
  2. Tumis bawang yang dihiris2 hingga wangi menggunakan minyak goreng ikan tadi, kemudian masukkan bahan2 kisar dan masak hingga pecah minyak.
  3. Masukan garam, gula, asam keping dan kiub ikan bilis, kacau sebati.
  4. Biarkan sambal kering dengan api yang perlahan dan sentiasa kacau supaya sambal tak hangus.
  5. Bila sambal kering, masukkan ikan tongkol yang telah digoreng tadi dan gaul sebati.
  6. Angkat dan dihidangkan dengan nasi panas.

17 comments:

  1. Yummy looking sambal, looks very delicious.

    ReplyDelete
  2. Kak mas,Amboi pepagi dah tayang sambal yg sedap yer.

    ReplyDelete
  3. kak mas.. sedapnyer sambal ikan tongkol.. terkenang nasi lemak di kg jauh nun di ganu.. org jual nasi lemak ngn sambal ikan tongkol..

    ReplyDelete
  4. nanti akak pun nk buat jugak lah sambal ikan tongkol kering mcm gini. slalu buat sambal ikan tongkol utk mkn ngan nasi lemak je

    ReplyDelete
  5. Umm Mymoonah,
    hmmm....memang peberet mas sambal gini....

    Zaliedana,
    apa macam...tergoda....wakakaka


    Tun,
    perhhhh..sedappnya nasi lemak ngan ikan tongkol....makan ngan nasi pitih pun dah sedapp..apa lagi ngan nasi lemak...boleh pengsan..he..he..

    ReplyDelete
  6. Kak Zarin,
    sambal ikan tongkol ni kalau sambalnya kering2 lagi sedapp kak....sebab sambalnya melekat kat ikan tu....tu yang mas suka..he..he..

    ReplyDelete
  7. Ida suka makan yang kering-kering macam ni Mas dengan nasi panas pulak tu perghhhhhhhhhhhh

    ReplyDelete
  8. makcikk.. aku suke je apa apa ikan...sedap sedap... lama dah tak buat sambal...sik makan sup je..

    ReplyDelete
  9. Suara Kalbu,
    hmmm..sedappkan sambal kering2 gini....
    mas pun suka...

    ReplyDelete
  10. Izah,
    makcik...sama la macam aku...segala sambal ikan aku rembat......
    tapi kalau ikan tongkol ni, aku jarang masak lain..suka wat sambal gini...he..he..

    ReplyDelete
  11. aiyak!ingatkan lauk ni maseh ada dlm peti sejok kak mas..rupanya dah jadi baja....baru berniat nak mintak belas ehsan kak mas tadi untuk mintak semangkuk buat lunch ini hari..ekekekeke ;0).

    lama dh saya tak perkena ikan tongkol =0)

    ReplyDelete
  12. Samalah dngn suami akak, dia tak berapa suka ikan tongkol..tapi akak dan anak2 suka sbb bnyk isi dan tak bnyk tulang..msk mcm ni mmng sedap, mkn dngn nasi hangat2..maunya bertambah2....

    ReplyDelete
  13. Vivi Lim @ Mrs.Nurulazmi,
    muahahaha...lain kali kak mas masak kak mas kasi yer..he..he..

    Kak Yatie,
    hmmm..tu la kak..nasib baik ada geng ngan anak2....
    pelik gak nape kaum2 hubby ni tak suka..muahahaha...
    pada kita dah sedapp sangat kan kak..

    ReplyDelete
  14. Maaaaaaaaaaaaaas...Kak yu suke ikan tongkol ni...lagi2lah sambal kering ni..kat trg kami panggil ini ikan aye....ikan kayu pun yer.....:)

    ReplyDelete
  15. Kak Ayu Safieza,
    sama la kita kak...
    haaa..mas pun kadang2 panggil ikan kayu gak..
    sedappkan ikan ni.....

    ReplyDelete
  16. akak suka ikan tongkol.
    sedap juga masak mcm ni...lwn nasi panas.

    ReplyDelete
  17. akak mmg suka ikan tongkol... tak kisah la masak pesen apa pun... yummy! tp yg paling sedap klu kt terengganu nasik lemak sambal ikan tongkol la...

    btw, happy belated besday untk Daniel, semoga menjadi anak yg soleh hendaknya.

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...