Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Loading...

Tuesday, February 2, 2016

Apam Kampung Gula Merah




Assalamualaikum.
Lama rasanya tak buat kuih apam ni .. atas permintaan seorang teman, Mas buatkan hari ini. Alhamdulillah, cantuik kejadian apam ni .. seronok tengok.
Untuk resepinya, Mas suka rujuk diblog ratu kuih talam, iaitu Kak Yatie - Sinar Kehidupanku. Terima kasih kak, Mas panjangkan resepinya disini pulak yerk.


Apam Kampung Gula Merah 



Bahan A 
1/2 cwn gula merah*
1/2 cwn gula pasir*
2 cwn air*
2 helai daun pandan*(* di masak dan sejukkan, tapiskan)


Bahan B

11gm yis mauripan
1/2 cwn air suam
1 sudu kecil gulahalus

Bahan C

4 cwn tepung gandum
secubit garam





Cara-Cara

Masak bahan2 (A) bertanda* hingga gula larut,tapiskan dan sejukkan.
Dalam bekas lain, bancuh bahan B dan biarkan 5 minit atau sehingga berbuih.
Satukan bahan C ke dlm mangkuk besar dan masukkan sekali air gula yg telah sejuk tadi.(Kacau guna whisk je hingga sebati)
Gaul sebati dan masukkan bahan B tadi. Gaulkan, setelah sebati, tutup dan biarkan perap selama 1 jam.
Lenserkan loyang  10x10x3 inci dngn sedikit minyak dan tuangkan adunan ke dlm loyang dan biarkan selama 10 minit. 
Kukus adunan selama 40 minit
Biarkan kuih  betul2 sejuk barulah di potong dngn menggunakan pisau tajam dngn cara spt gergaji kedepan ke belakang supaya kuih tak kelihatan mampat.
Sedap di makan bersama kelapa parut putih yg di gaul dngn sedikit garam.

**Saya guna acuan kecil, saya sapukan minyak sekeliling acuan dan tuangkan 3/4 adunan apam yg di perap sejam tadi  ke dlm acuan. 
Biar sebentar dlm 5 minit dan kukus selama 20 





Cara menguji sama ada yis masih elok



Masukkan 1/2 cwn air suam2 kuku ( bukan air panas tau )  + 1 paket yis + 1 sudu kecil gula kedalam bekas, kacau sebati ... tunggu proses yis itu membiak dlm 2 - 5 minit .



nampak tak yis tu makin naik mengembang selepas dikacau sebati




sesudah 3 minit 



makin membiak dengan aktifnya 




pic dari atas



taraaaa .... dah boleh diguna 


adunan ini untuk buat apam kampung gula merah 


untuk mngenali yis dengan lebih mendalam, boleh rujuk di blog Aku, zack.





Saturday, January 30, 2016

Tempahan Frozen Birthday Cake



Frozen Rainbow Cake 
With cream cheese frosting topping & deko
Saiz 6 / 1 1/2kg
Rm90




Frozen Moist Choc Cake 
With cream cheese frosting topping & deko
Saiz 7 / 1 1/2kg
Rm75




3D Frozen Moist Choc Cake 
With cream cheese frosting topping & deko
Saiz 8 / 2kg +
Rm110





Untuk tempahan @ pertanyaan,      
Hubungi 03 78599266 atau whatsapp 0134242505



Thursday, January 28, 2016

Tempahan Mini Pavlova





Mini Pavlova
16 pieces / box
Rm56







Untuk tempahan @ pertanyaan,     
Hubungi 03 78599266 atau whatsapp 0134242505





Wednesday, January 27, 2016

Tempahan Kek Coklat Kukus Lapis Cheese




Kek Coklat Kukus Lapis Cheese
Saiz 7 
Rm55





Untuk tempahan @ pertanyaan,    
Hubungi 03 78599266 atau whatsapp 0134242505





Monday, January 25, 2016

3D Frozen Cake Birthday




Frozen Rainbow Cake 
With cream cheese frosting & whipping cream deko
Rm120
2kg +




Frozen Moist Choc Cake 
With cream cheese frosting & whipping cream deko
Rm105
2kg +





Untuk tempahan @ pertanyaan,    
Hubungi 03 78599266 atau whatsapp 0134242505





Wednesday, January 20, 2016

Tempahan Brownies Kedut



Brownies Kedut
10x10 inci 
Rm50 / 64 pieces





Brownies Kedut
Rm7 / box / pieces 
Minimun 4 box 







Untuk tempahan @ pertanyaan,   
Hubungi 03 78599266 atau whatsapp 0134242505





Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...