Search This Blog

Friday, May 4, 2018

Resepi Gulai Nangka Muda Tumis Darat yang sedap




Assalamualaikum
selamat malam semua ..malam2 merajinkan diri masak gulai nangka muda tumis darat .... anak dara nan seorang nak bersahur nasi pagi esok ..... senang keje maknya juga ..he3 ..masak terus lauk untuk esoknya
nangka muda dimasak gulai atau masak lomak cili padi,memang menjadi menu kegemaran mas.. kali ini , kita masak gulai tumis darat dulu ... memang sangat sedap dimakan dengan ikan goreng dan sambal belacan 
Mas share resepi cara mas belajar dengan emak mas ... selamat mencuba 

Gulai Nangka Muda Tumis Darat 

Bahan :
500 gm nangka muda yg kecil
 segenggam ikan bilis - ditumbuk kasar
3 cawan santan pekat dari sebiji kelapa
2 cawan air
4 sudu besar rempah kari ikan
3 biji bawang merah - ditumbuk
1 ulas bawang putih  - ditumbuk
sedikit halia - ditumbuk
garam secukup rasa
sedikit serbuk perasa
1 keping asam gelugor

Bahan tumis :
Rempah Tumis - dihiris
3 ulas bawang merah 
 - dihiris 
2 ulas bawang putih 
 - dihiris 
5 tangkai cili kering digunting serong
4 biji cili padi dihiris serong
3 tangkai daun kari
1/2 s/k halba



Cara memasak :
1. Nangka dibuangkan kulit dan rebuskan nangka dengan garam sehingga lembut. Toskan.
2. Masukkan semua bahan kecuali bahan tumis dalam periuk.
3. Masakkan sehingga mendidih.
4. Tumiskan bahan tumis dalam kuali sehingga wangi.
5. Tuangkan bahan tumis kedalam periuk gulai nangka tadi.
6. Tutupkan tudung periuk dan biarkan sebentar.
7. Bila nak dihidang kacau perlahan gulai supaya minyak & bahan tumis kelihatan saperti naik minyak.





Tuesday, May 1, 2018

Resepi Rendang Pedas Daging yang sedap




Assalamualaikum.
Selamat menyambut hari pekerja buat semua. dihari cuti begini .. Mas tetap masak awal ... sarapan merangkap lunch ....jadi menu tertunggak rendang pedas daging dapat juga mas buat hari ini, Alhamdulillah ... sedap seperti selalu ... resepi dari mertua mas ni tak pernah mengecewakan...... thanks mak ... bertahun juga belajar membuat rendang pedas ini hingga dapat seperti rendang yang mak selalu buat ... Alhamdulillah ... pengalaman itu yang penting, banyak kesilapan kita boleh belajar... jadi mas share resepi rendang pedas yang sedap ini disini ...moga bermanafaat buat semua .



Rendang Pedas Daging
Resepi : MasDuniaku

Bahan :
1 kilo daging - dihiris kecil2
2 biji bawang besar - dihiris halus
1 helai daun kunyit - dihiris halus
1/4 inci halia - dihiris nipis
* 1/2 inci halia
* 1/2 inci lengkuas
 10  biji cili kering yang direndam ( kalau nak pedas boleh letak lebih )- dikisa
* 2 batang serai
* 1/2 inci kunyit hidup
* 1/2 sudu kecil garam kasar
* 3 ulas bawang putih
santan dari 1 biji kelapa
gula secukup rasa
sedikit garam halus untuk ditambah jika kurang masin
3 sudu besar kelapa parut - ditumbuk sedikit






Cara memasak :
Kisar atau tumbuk halus bahan2 yang bertanda  * . Ketepikan.
Masukkan daging ke dalam kuali. 
Masukkan bahan2 yang dikisar atau ditumbuk halus tadi. Gaulkan atau sebatikan dengan daging. 
Masukkan bawang besar yang dihiris nipis, halia yang dihiris nipis, daun kunyit yang dihiris halus, santan ,kelapa parut yang telah ditumbuk sedikit dan gula . Gaul sebati.
Buka api dan masak rendang tadi hingga masak.Jika rasa kurang masin boleh tambah garam halus. 
Masak dengan api sederhana dan sentiasa kacau rendang hingga daging empuk dan rendang kering.
Sedap dimakan dengan nasi panas, lemang atau ketupat.







Monday, April 30, 2018

Resepi kari ikan yang sedap




Assalamualaikum.
Moga kita semua sentiasa dirahmati Allah s.w.t .... sesi mengupdate blog yang suam2 kuku ni , Alhamdulillah , masih berkesempatan berkongsi resepi buat kawan2 semua ..kali ini Mas share resepi kari ikan yang pada Mas sangat sedap ..ada kelainan pada bahan dan cara memasaknya ... moga bermanafaat buat kawan2 .. selamat mencuba ...

Kari ikan merah
Resepi ; Mas Duniaku

Bahan ;
seekor ikan merah yang sudah dikerat2, dicuci bersih dengan limau 
4 biji cili padi hijau - ditumbuk
2 ulas bawang putih - ditumbuk
5 biji bawang merah - dicincang halus
1 biji tomato yg saiz besar - dicincang halus
1 tangkai daun kari
1 sudu besar halba campur
1 paket rempah kari ikan 
1 sudu besar serbuk cili
1 sudu besar serbuk kunyit
1@2  keping asam gelugor
10 biji bendi 
2 biji tomato saiz kecil - dibelah 2
2 biji cili hijau - mas patahkan 2 jerk
santan
garam dan serbuk perasa secukup rasa 

cara ;
1- Panaskan minyak dan tumis bawang putih dan cili padi hijau yang ditumbuk tadi bersama halba campur serta daun kari, kacau sebentar, baru masukkan bawang merah dan tomato yang dicincang halus tadi, kacau hingga wangi.
2- Masukkan rempah kari, cili serbuk dan serbuk kunyit, kacau rata, baru masukkan sedikit air panas.(mas tumis serbuk kari kering sebelum dimasukkan sedikit air. Masak sehingga pecah minyak, sebelum tuangkan santan.
3- Tumis sehingga rempah garing dan pecah minyak. Masukkan santan dan asam gelugor .Bila mendidih, masukkan ikan. Kemudian masukkan bendi, tomato dan cili hijau.
4- Biarkan mendidih seketika kemudian dikecilkan api sehingga ianya pecah minyak.Masukkan garam dan serbuk perasa. Sesuaikan rasa dan sedia untuk dihidangkan.




Friday, April 6, 2018

Resipi Claypot chicken rice yang sedap




Assalamualaikum.
Alhamdulillah ..masih berkesempatan mengupdate blog kesayanganku setelah sekian lama .... 
Alhamdulillah ..sekarang Mas sudah tinggal tetap disenawang negeri sembilan setelah hampir 18 tahun berada di shah alam ... urusan mengemas rumah pun sudah tinggal sedikit sahaja lagi ...mood membaking pun sudah datang .... dikesempatan masa yang terluang ini... Mas diberi peluang mencuba resepi claypot chicken rice yang sedap pada mas .... resepi dari rakan FB Chef Hassanhen Bin Abdullah ... terima kasih banyak2 chef atas perkongsian resepi nasi claypot yang sedap ini .. mas panjangkan disini pulak yerk ...




CLAYPOT CHICKEN RICE
Sumber : Chef Hassanhen Bin Abdullah

MINYAK BAWANG PUTIH

3 labu bwg putih (dikupas kulitnya)
- cincang dan goreng sehingga berbau wangi di dalam minyak yg banyak sehingga bawang bertukar menjadi keperangan. Angkat bawang beserta minyak td, sejuk dan ketepikan. Simpan di dalam bekas kaca yg bertutup.

P/s - minyak ni boleh disimpan dan digunakan utk menu yg lain juga.

BAHAN2 LAUK (Ayam)

Ayam dipotong kecil
Cendawan hitam (shintake)
Isi ikan tenggiri masin
Halia - hiris
Daun bawang di hiris halus

BAHAN PERAPAN AYAM

Secubit 5 mix spicy
1/2 sdb kicap cair
1/2 sdb perencah HILAL
1 sdb sos tiram
Sdkt kicap pekat
Sdkt serbuk lada putih
Sdkt sesame oil (optional)

KICAP

Sdkt kicap pekat (utk warna)
1 sdb kicap cair
1/2 sdb sos tiram

1 sdb minyak bawang putih
- kaut semua sekali (minyak & bawang)

Cara2

1. Ayam digaul bersama bahan2 perapan seperti halia dan cendawan hitam - selama 30 min. Blh disimpan dalam fridge dulu utk memberi rasa.

2. Beras di cuci bersih dan masukkan nasi ke dalam periuk claypot dan masak nasi seperti biasa. Bila nasi telah siap dimasak , kecilkan api dapur dan susun ayam yg di perap tadi ke atas nasi. Ratakan. Masukkan sekali isi ikan masin td. Tutup semula penutup claypot tersebut dan masak lebih kurang lagi 10 min @ sehingga ayam masak.

3. Buka penutup claypot dan curahkan bancuhan kicap tadi rata2. Tutup claypot dan biarkn dlm 3-4 min dan boleh lah di renjiskan sedikit minyak bijan jika suka (x perlu banyak sbb minyak bijan ni ada satu bau yg kurang menyenangkan), tabur daun bawang. Biarkn seketika dan sedia utk dihidangkan








Monday, February 12, 2018

Ayam Goreng Kunyit Pedas yang sedap








Assalamualaikum
salah satu menu yang wajib mas buat tiap minggu .. ayam goreng kunyit pedas .. apabila ditambah bawang dan cili .. rasanya menjadi lebih sedap ... memang laku keras ayam goreng kunyit macam ni ... selamat mencuba yerk 

Ayam Goreng Kunyit Pedas
Resepi : Mas duniaku

Bahan :
ayam - dipotong kecil dan dibersihkan dengan tepung gandum, bilas dan toskan
garam dan serbuk kunyit secukup rasa
serbuk ajishiok
tepung gandum + tepun g jagung + tepung kastard ( sukat sama banyak dlm 4 sudu besar tiap jenis )
sedikit serbuk cili
sedikit bawang putih ditumbuk halus

bawang merah & cili padi dihiris2


Cara :
 gaul ayam dgn garam + serbuk kunyit + serbuk cili + serbuk lada sulah + sedikit bawang putih yg ditumbuk halus ... 
Gaul sebati, baru letak sedikit campuran tepung ( tepung gandum+ tepung jagung + tepung kastard = sukat sama banyak, gaul rata ) .. dah letak sedikit 3 jenis tepung tu, gaul sebati ..perap dlm setengah jam baru goreng, 
bila nampak ayam nak garing, baru letak bawang merah dihiris nipis + cili padi dlm ayam yang u goreng tadi ... 
Kacau sejap2, dah nampak elok garing ayam, bawang tu ... Boleh angkat ... 




Sunday, February 11, 2018

Resepi Keladi Masak Asam Rebus yang simple dan sedap






Assalamualaikum.
Mas nak share satu resepi tradisi yang sangat sedap, enak dimakan dengan ikan goreng , cukup dah lauk untuk satu dihidangan, Keladi Masak Asam Rebus .



Bahan2 
3 tangkai batang keladi bersama isinya
 segenggam ikan bilis - diblend
 3 ulas cili merah - diblend
 cili kering @ cili merah  ikut pedas - diblend
2 biji bawang merah - diblend
sedikit belacan - diblend
1 batang serai - di titik
 2 tangkai daun kesum 
3 keping asam keping 
garam secukup rasa 
Air secukupnya 






Cara 
siang keladi dengan cara buang kulit dibatang keladi ( tarik saja kulit keladi tu dari batang keladi menggunakan pisau )  dan potong2 , cuci bersih dan masukkan dalam periuk, letak air agak2 keladi tenggelam, masukkan juga asam keping dalam 2 keping
Rebus keladi hingga empuk. 
Toskan airnya dan ketepikan ( mas buang air rebusan sbb fobia dgn gatal2 keladi ) 
Rebus air baru agak2 melepasi kandungan keladi di dalam periuk 
Masukkan bahan2 kisar,asam keping,daun kesum dan garam secukup rasa, masak hingga mendidih 
Akhir sekali masukkan keladi yang sudah di rebus tadi.. 
Mudah je nak buat kan?..




sangat enak dimakan dengan nasi kerabu utara 



Tuesday, January 23, 2018

Kerabu pucuk paku,tauge & kerang





Assalamualaikum 
mood update resepi datang malam ni .. sebenarnya banyak resepi yang mas nak update .... insyaAllah pelan2 mas update resepi yang lain yerk .
jom layan resepi Kerabu pucuk paku,tauge & kerang ni 


Bahan bahan :-

- Pucuk paku yg dibersihkan dan dicelor bersama dengan sedikit garam.
- Sedikit taugeh - mas jirus sekali lalu saja 
- Kerang yg direbus tanpa air (masukkan dalam periuk tutup rapat2 kemudian besarkan api gas, bila nampak dah terbuka. boleh tutup api dan kopek
 - bawang merah - dihiris 
- cili api ikut pedas - ditumbuk
sedikit belacan - ditumbuk 
sedikit santan kotak 
sedikit jus limau. garam dan gula
sedikit kerisik 

cara : 
tumbuk cili dan belacan, masukkan juga sedikit gula, dah hancur, masukkan dalam bekas, masukkan jus limau, santan kotak dan garam secukup rasa. gaul sebati. masukkan juga sedikit kerisik, gaul lagi
baru masukkan pucuk paku, tauge dan bawang yang dihiris, sebatikan, masukkan kerang, sebatikan lagi, siap dihidangkan 







  

Tuesday, January 16, 2018

Tempahan Brownies Shah Alam





Brownies kedut 
saiz 10x10 inci 
64 pieces 








Untuk tempahan @ pertanyaan 
hubungi 03 78318966  atau whatsap / call 0134242505 




Sunday, October 22, 2017

Wednesday, August 16, 2017

Resepi bubur kacang hijau yang sedap




Assalamualaikum.
rasanya lama Mas tak update resepi pencuci mulut kan ... jom kita layan bubur kacang hijau yang lazat dan tak jemu2 dinikmati sepanjang zaman ....
antara dessert kesukaan Mas ...tapi Mas amat cerewet dalam menikmati bubur ini sebab bubur kacang hijau yang lazat pada Mas ialah kacang hijau tu lembut dimulut dan tekstur bubur yang sedang2 sahaja pekatnya ...tak nak cair atau terlalu pekat dan manisnya juga sederhana ..... itu baru benar2 bubur kacang yang lazat ...
untuk cara Mas, sebelum merebus kacang hijau, basuh... toskan ...baru sangai dahulu sehingga naik bau wangi kacang hijau, baru boleh terus rebus ....kacang hijau itu akan cepat lembut dan empuk ....
jom lihat resepinya 



bubur kacang hijau
resepi : masduniaku


Bahan bahan:
3 cawan kacang hijau
1 1/2 keping gula melaka
1 1/2 cawan gula pasir 
2 helai daun pandan
2 cawan air
2 cawan santan - kalau guna kotak- 1 kotal kecil sudah cukup 
Garam
sedikit sagu yang telah direndam ... kemudian ditoskan 


Cara cara:
Goreng kacang hijau tanpa minyak hingga naik bau wangi kacang hijau. Kemudian tutup api dan masukkan air dan rebus sampai empuk.
kemudian masukkan daun pandan, gula melaka dan gula pasir, kacau sebati, biarkan mendidih seketika..
kemudian masukkan sedikit sagu yang telah direndam... biarkan mendidih dan apabila nampak sagu cantik kembang, baru masukkan santan dan garam, kacau sebati ...apabila santan mula mendidih dalam dua tiga minit..boleh tutup api sebab jika dimasak lama, santan akan pecah minyak, api juga sederhana perlahan yerk bila santan dimasukkan tadi .. rasakan manisnya ...jika ok ..boleh tutup api
selamat mencuba 





Tuesday, August 15, 2017

Wednesday, August 9, 2017

Saturday, August 5, 2017

Resepi Nasi Ayam yang mudah dan sangat sedap






Assalamualaikum.
rasanya ramai antara kita penggemar nasi ayam kan ..... jadi Mas nak share resepi nasi ayam versi bakar yang sangat lazat ..dan mudah disediakan ,sebab pada Mas amat susah nak jumpa nasi ayam yang lazat diluar sana ...jadi Mas berusaha belajar dengan ayah sebab tiap kali balik kampung ...memang ayah akan masakkan nasi ayam untuk anak2nya .... bila berada dirumah sendiri ..pasti akan rindu masakan begini ...jadi Mas belajar .... dan sekarang menjadi menu wajib setiap minggu 
selamat mencuba yerk 




Nasi Ayam
Resepi : MasDuniaku 

Bahan 

Utk ayam 
~ bersihkan ayam ..kemudian keringkan dgn cara lapkan ayam dgn kain bersih .. 
Kemudian letakkan garam secukup masin, serbuk rempah rampai - ada jual ditesco ( boleh Google utk rujukan pic rempah tu ) dan sedikit pewarna merah jingga ( agak2 ayam tu nampak cantik merah ) 
Gaul sebati , baru masukkan madu , sukatan madu agak2 sebati semua ayam tu kena madu .. perap semalaman baru bakar dgn suhu 200'c , api atas bawah selama 1 jam .



ayam yang sudah siap diperap semalaman .




ayam yang sudah siap dibakar ... cantikkan .... yang nampak berkilat tu sebab diletakkan madu ..






Utk sambal merah 

~ kisar cili merah, cili padi jika suka pedas berapi , sedikit bawang merah dan seulas bawang putih dan sedikit halia ... 
Tuang dlm periuk , masukkan juga sedikit sos cili dan sedikit jus lemon ...masukkan juga sedikit garam dan gula utk dapatkan rasa yg seimbang dan sedikit sup yg dimasak utk nasi ayam tadi ...masak hingga sambal nampak pekat ..

                                   Sambal hitam
~ kisar sedikit bawang merah, bawang putih, sedikit halia, dan sedikit taucu manis ( kalau guna taucu masin ..basuh dahulu taucu tu yerk ) ... Tuang ke dalam periuk, tambah sedikit sup dan masak hingga mendidih ..letakkan sedikit kicap lemak manis, sedikit sos tiram , kemudian masukkan bancuhan tepung jagung , agak2 sos nmpk pekat sedikit sukatannya ..biarkan seketika, rasa jika ok .. siap dihidang kan ...


                                        Utk nasi 
~ basuh beras Basmathi, kemudian rendam dalam 15 minit ... Kemudian angkat dan toskan 
Kisar bawang merah, bawang putih tanpa air ..letakkan sedikit minyak semasa kisar ...tuang ke dalam periuk, masukkan juga daun pandan dan halia yg diketuk dan sedikit marjerin dan sedikit minyak jika perlu .,.. bila dah wangi ... masukkan beras yg ditos tadi ...kacau hingga beras nampak kering ..baru masukkan sup yg direneh dgn tulang ayam tadi , sup ini juga diletakkan pd sambal hitam dan merah ... Letakkan garam secukup rasa .. dan masak hingga nasi masak macam biasa .


beras digoreng hingga cantik kering macam gambar ini 



Selamat mencuba ...