Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Wednesday, March 2, 2011

Puding Sos Kastad



Meh layan dessert yang sangat sedap pepagi ni. Pernah buat sebelum ni, boleh tengok kat SINI. Puding Coklat Sos Kastad ni memang laku kat rumah ni. Ain ngan Daniel sangat suka sebab ada sos kastad tu, kalau makan, mesti nak letak banyak sos kastad. Kat Myresepi pun ada resepi Puding Sos Kastad ni. Rasanya ramai yang dah mencuba dan banyak kali buat puding ni. Maceh untuk tuan resepi Kak Dayangjack. cayangggg akak...

Puding Sos Kastad
Resepi Asal : Kak Dayangjack
Puding Coklat :
  • 10 g serbuk agar2 (plain) Cap Tiga Ros
  • 500 ml susu segar
  • 250 ml susu cair
  • 100 ml air
  • 3/4 cawan gula pasir
  • 2 sb susu pekat
  • 2 sb serbuk koko (bancuhkan dgn sedikit air panas)
  • 1 sb tepung kastard + 2 sb air
  • 1 sb mentega
  • 1 sk esen vanilla
Cara : 
  1. Larutkan agar-agar dan gula bersama 100 ml air. 
  2. Kemudian, masukkan susu segar, susu cair dan susu pekat. 
  3. Kacau sebati dgn api perlahan. 
  4. Setelah itu, masukkan koko, esen vanilla, tepung kastard dan mentega. Sebatikan. Tutupkan api. 
  5. Tuangkan ke dlm bekas bersesuaian. Sejukkan.

Bahan Sos :
  • 2 cawan susu segar@susu cair (DJ campurkan kedua2nya)
  • 2 sb tepung kastard
  • 4 sb gula pasir
  • 1 sk esen vanilla
Cara : 
  1. Satukan kesemuanya di dlm periuk. Kacau hingga tepung larut. 
  2. Kemudian dipanaskan dengan api kecil hingga sos kelihatan pekat. 
  3. Tutupkan api, dan tuangkan ke dalam bekas puding tadi. 
  4. Sejukkan terlebih dahulu. Kemudian, hiaskan dgn coklat urai jika suka.



19 comments:

  1. akak pernah buat ni mas..sedap kan?..
    tapi biasa la..anak2 akak kalo bab puding camni agak kurang sikit..yg selebihnya akak jadi tong..macammana lah badan haku ni tak membulat tetiba..pastu bising,camne berat boleh naik niiiii?..tak sedor kita jadi tong sampah..hahaha

    ReplyDelete
  2. As'salam kak mas,amboi pepagi dah tyang puding yg menawan.akak bf ngan puding ke pagi nih,hehehe..Akak,kek coklat fudge kat bwh tu,jnis moist ke kring2 ckit,bgi tekak akak la mna lagi sedap ngan coklat kukus munirah tu.?Sry akak byk tya lak,ngee.

    ReplyDelete
  3. Mas,

    Kalau makan masa tengahari dgn puding yg sejuk wah.... sedapnya.

    ReplyDelete
  4. Kak Anim,
    loo..anak2 akak kurang gemar ke ...
    anak2 mas lak suka..
    tak pe kak..lain kali akak buat..jemput mas makan yer..he..he..

    ReplyDelete
  5. Zaliedana,
    he..he..seronok kan dapat goda org pagi2 ni...
    kek tu tak berapa lembab dana...
    kak mas lebih suka kek coklat munirah...

    ReplyDelete
  6. Kakzakie,
    hmmmm..memang best makan masa cuaca panas2.....he..he...
    nyman jer tekak kan...

    ReplyDelete
  7. mas..kuah tu ko buat pekat ye..ha ah..sedap gakkan dah mcm agar2 lapis dah tu..hehee

    ReplyDelete
  8. wahhh..pepagi dah tayang puding nih...sedapnye makcik..kalau x guna agar2 cap 3 ros tu jadi x??maksudnye guna agar2 cap lain??

    ReplyDelete
  9. Watie,
    haaa..betul3...
    sedapp kan makan sejuk2...

    Izah,
    makcik....kau pun pernah buat kan...sedapp kan makcik.....

    Eina,
    wakakaka....belasah jer cap apa pun..janji serbuk agar2....

    ReplyDelete
  10. mas..ym jap..chat box ko rosak..ngehehe

    ReplyDelete
  11. Assalam Mas,
    Pagi2 akak dah tergoda tngk puding ni..berlapis dua kaler mmng betul2 buat akak tergoda...nak wat gaklah arini..isshhhhh ada masa ke arini???
    hehehehee...leh buatkan tak???..ngeeee..

    ReplyDelete
  12. terbaekkkkkkk!!! lama dah akak tak buat ni, asyik sibuk mengecistat jek... hehehe

    ReplyDelete
  13. Kak Yatie,
    buat jer kak..he..he..
    nanti boleh anto sini segelas..he..he..
    akak kan rajinnn...

    ReplyDelete
  14. Kak Yatie,
    buat jer kak..he..he..
    nanti boleh anto sini segelas..he..he..
    akak kan rajinnn...

    ReplyDelete
  15. mas!ooo mas!ko tyg2 puding nih jgn kate dah abis lak..lenkali tyg masa lom abis tau..aku suke je mkn puding2 nih..tp kang mesti berat pun suke je nak naik..err,mlm td ada gak buat puding..bila ntah akan ke udara..lom potong pun lg..tggu darling ku balik nanti laa..ahaks

    ReplyDelete
  16. mmm tak pernah wat ni....nampak sticky sos nyer.....sedap tu.....mmmm sejok2 lagi sedap kan mas?

    ReplyDelete
  17. mas, akak jenguk jap..nak kuar sat lg..membawa hati yg luka parah...ahaks, leh caya ker??..ekeke

    anyway, tq for trying my dear..nanti buat lg ek, anto 4 gelas ke rumah akak tau...hehe..

    daaah...tata..titu... :D

    ReplyDelete
  18. Kak Yus,
    akak...bawa la ciss tart tu sini....jeless tau tengok akak menciss tart....he..he..

    Sue,
    memang dah abiss la sue...wakakaka..
    kau buat puding apa tu...meh campak sini sikittt...

    Kak Ayu,
    baik akak try buat puding ni..
    sangat sedapp tau..he..he..

    Kak Dayang,
    akak...maceh sudi kongsi resepi puding yang best ni....sayangg akak...he....he..

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...