Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Tuesday, March 22, 2011

Puding Roti Berkaramel



Meh layan Dessert yang sangat sedap ni. Dah terliur tengok Kak Dayang buat ari tu, jadi Mas pun buat, boleh juga habiskan stok roti yang tinggal 3 keping tu. Elok2 jer untuk buat Puding Roti Berkaramel Kak Dayang ni. Mas buat malam tadi, jadi dah semalaman dalam freeze, bila dah keluarkan tadi, dah sesuai sangat untuk dimakan. 
Wah.....sangat sedap tau..halus mulus jer puding ni. Rasanya pun tak terlalu manis, sedang2 jer, sesuai dengan tekak Mas. Maceh Kak Dayang sudi kongsi resepi puding yang best ni. Untuk sesiapa yang teringin memuding, Mas syorkan supaya try buat puding ni....sedapp tau.

Puding Roti Berkaramel
Bahan :
Untuk Karamel :
  • 1/4 cawan gula pasir
  • 1/4 cawan air panas
Cara membuatnya : 
  1. Hanguskan gula sehingga keperangan dan masukkan air panas. 
  2. Kacau segera supaya tidak berketul. 
  3. Kemudian ratakan pada loyang @ bekas yang besesuaian dan sejukkan seketika.
Bahan Puding :
  • 3 keping roti sandwic - disiat-siat
  • 1 1/2 cawan susu cair
  • 1/2 cawan air suam
  • 1/4 cawan susu pekat (kalau nak manis lagi bolehlah tambah)
  • 1 sudu kecil esen vanilla
  • 3 biji telur (dikacau perlahan dan jangan sampai berbuih sekiranya ingin memiliki kulit yang licin dan gebu)

Cara membuatnya : 
  1. Blend semua bahan ( kecuali telur) sehingga sebati. 
  2. Kemudian disatukan dengan telur. Kacau perlahan-lahan. Kemudian tapiskan. 
  3. Tuangkan ke dalam karamel tadi. 
  4. Sediakan loyang @ bekas yang agak besar dan berisi air panas. Kemudian letak loyang puding tadi di tengah-tengahnya. 
  5. Bakar dengan suhu 160C selama 50 minit atau sehingga masak keperangan. 
  6. Setelah masak, sejukkan terlebih dahulu sebelum diterbalikkan. 
  7. Seeloknyapuding roti ni dibiarkan semalaman dalam freeze ( tunggu dulu  puding roti tu sejuk baru masukkan dalam freeze tau ) , bila nak makan baru terbalikkan dan dimakan....
  8. Hidangkan sebagai pelengkap makan makan siang @ malam anda. 
  9. Sesuai juga dihidangkan untuk tetamu yang bertandang sebagai dessert.....nak membuat pun senang kan.
  10. Selamat mencuba........

22 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. eiii..seronokya..jadi orang first yg komen kat sini...hihhiihi..nampak sangat suke melangut kat dapur orang...sedap ek mas...nanti nak cuba gak lah..

    ReplyDelete
  3. kena masuk list juga ni...nampak macam sedap je

    ReplyDelete
  4. rajin betul laaa k'mas nih.. tiap2 hari masak kuih yg berbeza ek? kagum2.. dh lama x mkn puding caramel, meh nk tapau sket =)

    ReplyDelete
  5. ya ampunnnnnn kak mas....nampak sangat sedapppp...

    ReplyDelete
  6. salam mas,

    dah sampai sini ek...hehe. akak kan kalo buat puding tak penah puas makan..skjp jer lesap...anak2 suke tu ler psl...hehe

    mas, tq yer sudi cube. kalo ade lg tu, hulur2kan sket kat akak..eheh...

    ReplyDelete
  7. sekiranya ingin memiliki kulit yang licin dan gebu) <- ni kulit puding ke kulit org yg mkn tu mas?ekeke.. bak aku sikit..kat umah nih mmg suke jek puding berkaramel

    ReplyDelete
  8. woooo
    cantiknya puding ko mas...terliur neh..bila lak nak memuding ..
    bagi aura skitt...
    hehehe.....sedap ke mas campur roti neh.ada rasa licin ke padat?

    ReplyDelete
  9. Assalam kak mas,
    Wah semenjak blk dari kg,berdezup jer mcm2 resepi kuar,aura mak mertua ke aura kg,muehehe,Kak puding akak cantik n mulus jer kejadiannyer.Akak bak ckit yg xpotong lagi tuh,nak rasa..

    ReplyDelete
  10. Salam Kak..
    Sedapnya dapat makan ni time baru kuor peti sejukkkk....

    ReplyDelete
  11. Eina,
    tahniah eina..mas pun selalu gak jadi org pertama komen..he..he..
    sedapp tau eina puding ni,..buat tau..he..he..

    Kak Wanie,
    akak..buat cepat2 tau...
    memang sedapp puding ni...

    Tun,
    hmmmm..puji2 ni..nah ambik sepotong...he..he..

    Hani,
    betul3...memang sedapp puding ni...
    hani pun buat la...

    Kak Dayang,
    akak..mas suka puding ni...
    sedapp sangat...
    macehhh kak...
    ada sikit lagi tu....ambik la..he..he..

    Sue,
    kau nak sikit yer...he..he..tak caya aku kau makan sikit....wakakaka..
    kau tengok puding tu halus gebu kan..compom macam tuannya...wakakaka..

    Izah,
    aku telan air liur dulu nak jawab soalan kau....he..he..
    rasanya halus, licin dan macam rasa roti sikit....sedapp la kiranya ....
    kau buat la makcik...kompom kau suka.....

    Zaliedana,
    wakakaka....biasa la ana, banyak godaan..he..he..jadinya semua nak merasa...
    kat kampung tu buat siaran ulangan..he..he..

    ReplyDelete
  12. Sue,
    betul3..kadang2 kepala masuk dalam peti sebab nak mencedok puding ni masuk muluttt..wakakaka..

    ReplyDelete
  13. mas--
    nampak mudah gitu melihat bahan2nya..
    ayu nak try.. insyallah..ayu buat..ayu copy dari blog awak yer

    ReplyDelete
  14. Ayu,
    memang senang buat puding ni ayu..
    buat tau...
    sedapp sangat puding ni..mas suka

    ReplyDelete
  15. Hi Adik akaaaaaaaak....mmmm rajinnye meng caramel kan diri...mmm sedap sejuuuuk je rase di ytekak kan.....

    ReplyDelete
  16. wahhh sedapnya...tak thn dh nengoknya ni mas...suka bangat..hehe

    ReplyDelete
  17. Kak Ayu Safieza,
    he..he..lama dah tak buat kak.....
    sedapp tau puding ni...

    Kak Nieza,
    sedapp tau kak puding ni..
    akak pun buat tau..

    ReplyDelete
  18. Sekarang juga saya nak buat...hehehe...tak leh tengok org senang sikit...ada jer mengoda perasaan...

    ReplyDelete
  19. Kak Nazrah,
    he..he...tepuk tangan...buat cepat2 kak..lepas tu simpan dlm freeze..esok baru makan...perhhh..sedapp

    ReplyDelete
  20. mas lambat pulak akak sampai mesti dah habis....
    ni fav suami akak ni... nanti akak nak cuba jugak lah mas.. copy dulu lah ye resepinyer....

    ReplyDelete
  21. Kak Ita,
    hubby mas yang tak berapa gemar puding pun suka kak...
    memang sedap puding ni..
    selamat mencuba kak...

    ReplyDelete
  22. mas..telur tu sapu kat muka pun blh dpt kulit licin n gebu kan..:)))) pau kacang merah bwh tu putih melepak..letak plk kcang merah..x leh tahan tgk..kecur seh! :)))

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...