Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Sunday, March 6, 2011

Masak Lemak Cili Padi Daging Salai



Assalamualaikum, sebelum Mas keluar ke pasar tani jap lagi, meh layan Masak Lemak Cili Padi Daging Salai ni. Perhhh..sedapp bangat ni. Mas makan ngan nasi panas dan ulam jer. Daging ni Mas salai dalam oven. Nak tunggu beli kat pasar tani, terasa lambat lak sebab dah teringin sangat nak makan Masak Lemak Cili Padi Daging Salai ni. Tak sabar2 kan, wakakaka...macam bebudak. 
Resepi Mas copy dari Kak Hana dan Kak Hana ambik resepi dari Kak Ina KL. Maceh untuk akak berdua. Mas juga membuat rujukan tentang cara mengsalai daging di Fotopages.

Masak Lemak Cili Padi Daging Salai
Resepi asal : Kak Ina KL
Rujukan : Kak Hana dan Fotopages
Bahan-bahan
  • 1kg daging batang pinang-dilumur dengan serbuk kunyit dan garam-perap kemudian salai
  • 15-20 biji cili padi kampung
  • 1 1/2 inci halia
  • 1 1/2 inci kunyit hidup
  • 1 ikat pucuk ubi rebus @ rebung @ jantung pisang - Mas dan Kak Hana tak letak
  • 1/2kg @ 500ml santan pekat
  • 600ml air @ santan cair
  • 2 batang serai-dititik hujungnya
  • 1 asam keping
  • 2 helai daun kunyit-di siat-siat dan di ikat
  • garam dan serbuk kunyit secukupnya

Cara-cara
  1. Sebatikan daging batang pinang ngan garam dan kunyit , perap dahulu dan letak atas jaring yang disapu sedikit minyak dan masukkan dalam oven, letak dulang bawah jaring tu supaya air daging menitik atas dulang tu.
  2. Sebelum tu panaskan dahulu oven pada suhu 140c dan biarkan selama 75 minit...daging akan nampak keras tapi bila dipotong akan lembut dalamnya. 
  3. Sejukkan dulu baru dipotong nipis2.
  4. Tumbuk cili api, halia, kunyit hidup dan garam sehingga lumat.
  5. Masukkan bahan tumbuk dan daging salai kedalam periuk dan tuang santan pekat -(tinggalkan sedikit yer.).bersama sedikit air, asam keping dan serai yang telah dititik dan masak di atas api sederhana sehingga mendidih dan kacau selalu.
  6. Biarkan mendidih selama 10-15 minit dan masukkan pulak pucuk ubi yang telah direbus dan daun kunyit.
  7. Biarkan mendidih dan masukkan pula lebihan santan pekat dan biarkan mendidih lagi dan rasa dulu garam baru di tutup api.
  8. Makanlah bersama nasi panas dan ikan masin.

20 comments:

  1. Mas....Wah! pagi2 dah siap masak...daging salai masak lemak cili api...sedap tu....

    ReplyDelete
  2. wauu sedapnyerr...
    kak nanti sy nak cuba masak yea..hihihi

    ReplyDelete
  3. weh masss...rajinnya ko nyalai daging nak masak lomak tuh..terliur lak pagi2 nih uii lapo perutku..huu..ko isi balik pinggan aku yg ko angkut semalam tu mas..isi penuh2 tau!hahaha

    ReplyDelete
  4. ayat "perhh.." yg buat ak tak tahan tu....ko g pasar tani mana mas? belikan aku daging 4 kilo yer.

    ReplyDelete
  5. bertuah hubby makcik..slalu dpt mkn best2..huhuhu......
    hari ni bibik aku je masak...aku tunggu order je..nghahaha...bobai..nk kuar foya foya jap..ngeee

    ReplyDelete
  6. Assalamualaikum Mas...

    Prrrghh! mmg fav Kak Lin masak lemak cili padi daging salai ni.Sepinggan nasi pasti tak cukup!

    Kalau nak masak daging tu kena salai sendirilah gamaknya...kan sini x ada jual daging salai..

    ReplyDelete
  7. Cik cek,
    tu lunch semalam cik....
    sedapp tau..he..he...

    Lily,
    memang sedap lily..
    try la buat...he..he..

    Sue,
    wehhh..aku dah anto pinggan kau semalam..wakakaka...
    teringin la sue..tu yg buat gak...he..he..

    Anna,
    cukup ke 4 kilo daging...wakakaka...
    mas selalu gi pasar tani shah alam la...best pasar tani ni...segala tok nenek ada situ..he..he..

    Izah,
    weeeii makcik...kau kluar berpoya2 ke...bestnya..
    gi mana tu..he..he..

    Kak Lin,
    sedappkan kak daging salai masak lemak ni..mas pun berselera betoi makan semalam..he..he..

    ReplyDelete
  8. kak mas!! sy x pandai salai daging nihhhh~~ sedihnyer... pat ajar! husband tun suka mkn nih.

    ReplyDelete
  9. Mas...adinda ku inih...pandai sunggoh menyalai....er..kak ayu lom penah salai daging ni....nak kene cuba ni......copy recipe yer...tq dik!

    ReplyDelete
  10. mas..mas panggang daging dlm oven berapa lama ek??pastuh pkai suhu bape?

    ReplyDelete
  11. Tun,
    best la hubby tun suka, hubby kak mas tak gemar la masak lemak...k.mas makan ngan anak2 jer...he..he..
    tun sebatikan daging batang pinang ngan garam dan kunyit dan letak atas jaring yg disapu minyak sikit dan masukkan dalam oven, letak dulang bawah jaring tu supaya air daging menitik atas dulang tu,
    sebelum tu panaskan oven suhu 140c dan biarkan selama 75 minit...daging akan nampak keras tapi bila dipotong akan lembut dalamnya.

    ReplyDelete
  12. Kak Ayu,
    try la kak ..sedapp tau...he..he..

    Kak Eina,
    akak..mas dah tulis tu..he..he..

    ReplyDelete
  13. MAS--
    ayu singgah sini kena awal2..takut malam lapo...

    hari nie ayu masak ayam blackpaper....abis licin ko..

    ReplyDelete
  14. Assalam Mas,
    Akak tak pernah masak daging salai ni..biasanya lemak cili api je...pasni nak cuba yg di salailah plk..tngk pun dah tau ni betapalah sedapnya..terliur je...

    ReplyDelete
  15. walahhhh... kalau ada asam belimbing lagi kecur air liur nih!

    ReplyDelete
  16. mas,sedap kan mas?
    waaah!kena paksa cik abg tu suka akan masak lomak mas..nanti camno nak dok negori?..hehe

    ReplyDelete
  17. wow! Lemak cili padi.. Mleleh ayaq lioq kak! :D

    ReplyDelete
  18. Mas, sedapnya masak lomak ni...perghh lagi pedas lagi sedap ni..maunya bertambah nasi..akak suka daging salai msk lomak ni...adehhh terliurla pulak...hehe

    ReplyDelete
  19. mass....dtg pepagi nih lapo nengok daging salai mas.... akak dah ade nasi putih nihh..meh meh daging salai..

    ReplyDelete
  20. Ayu,
    wehh..sedap tu ayam black paper..patut lalicin..he..he..

    Kak Yatie,
    lebih sedapp daging yg disalai kak...cuba akak buat..compom akak suka punya...

    Kak Rose,
    tu la kak..pokok belimbing tu tak mo tumbuh kat sini...wakakaka
    mana mas nk cari belimbing buluh tu..hu..hu..

    Kak Anim,
    tu la kak..dah berbuih mulut ni....dia buat dekkk jer...he..he..rugi kan..he..he..

    Nisya,
    he..he..nah tisu..lap mulut tu...

    Kak Nieza,
    betul tu kak..pedas2 baru best makan....

    Kak Hana,
    awalnya masak nasi kak..he.he..
    dah abiss la kak..ni gara2 terliur tengok masak lemak daging salai akak la ni...muahahaha

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...