Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Loading...

Wednesday, March 23, 2011

Custard TeaCake yang sangat sedappp



Hmmmmm.....sedappnya Custard TeaCake ni. Memang betul kata CMG, memang kek ni sangat2 sedappppp. Terasa berkrim, lembut dan halus jer bila kek ni masuk mulut. Bak kata kalau orang tak de gigi pun boleh habiskan 1/2 loyang. Memang sangat puas hati bila dah buat dan merasa kek ni. Sangat sedap walaupun bahan2nya simple jer. Kastard tu yang buatkan kek ni menjadi sangat sedap. Mas pun buat 2 adunan untuk filling kastard tu dan ganti mentega ngan marjerin macam Sue. Pagi tadi Kak Bee pun dah tayang kek ni. Izahhhh dan Kak Nor...buat cepat kek ni...sedapp tau...Maceh untuk tuan resepi Kak Ida.

Custard TeaCake
Resepi asal : Kak Ida - 1001 resepi
Sumber : Hasue dan CMG
Bahan Kek  :
  • 125 gram mentega - Mas ikut hasue guna marjerin
  • 1/3 cawan gula halus @ gula kastor
  • 1 biji telur gred A
  • 3/4 cawan tepung naik sendiri (self raising flour)-hasue guna 1/2 cawan tepung gandum+1 sudu kecil b.powder
  • 1/2 cawan tepung kastard
  • 1/2 camca teh esen vanilla
Bahan Kastard : ( Mas ikut hasue buat 2 adunan filling nih utk sebiji kek.. )
  • 1 camca besar tepung kastard
  • 1 camca besar gula kastor
  • 2/3 cawan susu segar (mat guna 70% susu sejat IDEAL + 30% air)
  • 15 gram mentega (kurang lebih 1 camca teh)
  • 2 camca teh esen vanilla
Cara Membuatnya :
  1. Untuk Kastard : Satukan semua bahan untuk kastard kecuali mentega dan esen vanilla. Kacau rata dengan whisk dan masak dengan api perlahan sambil terus dikacau hingga pekat. Padam api, tambah mentega dan esen vanilla, kacau rata dan biar sejuk. Ketepikan.
  2. Panaskan oven pada suhu 175C, lenser tin bulat saiz 7 inci (mat guna acuan kaca macam dalam gambar). Ketepikan.
  3. Putar mentega dengan gula halus hingga berkrim, masuk telur dan putar hingga kembang. Tambah esen vanilla. Perlahankan kelajuan, masukkan tepung naik sediri + tepung kastard sedikit demi sedikit hingga habis. Gaul rata.
  4. Masukkan 1/2 adunan ke dalam bekas yang telah disediakan, ratakan dan buat sedikit lubang ditengah2nya. Tuang kastard, ratakan dan tutup dengan baki adunan, ratakan dan bakar selama 30 minit atau hingga masak.
  5. Sejukkan sebelum dihidangkan. Jika suka boleh ayak gula aising atas permukaan kek sebagai penyeri...Selamat mencuba!!!


44 comments:

  1. hihihi..
    aku dah buat dah..sedap sedap..
    lawo je kek ko tu.kek aku penyet kat tengah.tengah edit gambo neh.klu rajin petang sikit post...hihi

    ReplyDelete
  2. Adih aduh aduh....lengosss kejor Cik Puan Mashitah Mas ni....memang rajin rajin......huh hah huh hah....haaaaaaa ni tgoh lapor ni mas..vongkos itew kek kastad lime....hik3!!!

    ReplyDelete
  3. Kak mas,nak ckit kek leleh nih,sedapnyer,lemak berkrim..roti kat bawah pong nak gak seketoi..ngee..Sedap toi nmpak kek akak ittew..Stgi nak p tgk kek nih kat umah mek jah ampang lak,ngee..

    ReplyDelete
  4. kak mas!!!!!!!! tun nyer duk tgh masak lg nuh.. baru je ingat dh habis laju, terlepas gak ketapi.. x sabar nk makan nih..
    ps: nk kene lumba ngn kak izah sape lg cepat post.. hihi

    ReplyDelete
  5. salam mas,baru pikir2 nak buat kejap lagi..suh ijah post dulu nak tgk penyek tang mana..hehe

    ReplyDelete
  6. wah mas dh buat kek ni ye.... tun n izah pun.... xpe, akk tumpang jamu mata aje la ye.....

    ReplyDelete
  7. haaaa..cantik jer kek ko mas..aku ingat nak buat lagi tak terbuat2 gak nih..hb aku dah tanya tadi haa..ekeke..mintak kek ko sikit..hihi

    ReplyDelete
  8. Mas ni macam keretapi express...tak sempat nak kejo..laju betul dapur umah dia...kalau tinggal kat sebelah umah..dah tentu kenyang akak...kah kah...leleh u..

    ReplyDelete
  9. Betul cakap Nazrah ...cik mas ni lebih laju dari keretapi express ...ira baru je bercadang nak buat hari minggu...

    ReplyDelete
  10. Izah,
    makcik..sedapp kan kek ni..
    aku suka sangat..
    laki aku pun puji sedappp...
    nak buat pun tak banyak ragam...
    cepat la tunjuk kek kau pulak..
    tak sabar aku nak nengoknya....

    ReplyDelete
  11. Kak Ayu,
    akak..baru jer habiss...anak2 siap bawa bekal tadi...
    sedappp sangat la kak kek ni...kak ayu pun buat la.....
    mas nak tengok kek akak lak...
    ijahh dah buat tu..he..he..

    ReplyDelete
  12. Zaliedana,
    ana..kak mas syorkan kau buat kek ni...
    sedapp bangat tau..
    rugi kalau kau tak cuba...
    buat tau..he..he..

    ReplyDelete
  13. Tun,
    selamat menikmati kesedapan kek tu tun....
    kak mas dah rasa macam mana sedappnya kek tu....
    cepat2 tayang kek tu tau tun...
    kak mas tak sabar nak tengok ni....

    ReplyDelete
  14. Kak Anim,
    akak..bergegas buat cepat....
    nanti anto kat mas sikit..he..he..
    sama2 kita tengok kek mek ijahhhh lak..he..he...
    mesti dia tengah makan tu...

    ReplyDelete
  15. Kak J41,
    akak..jangan tumpang tengok jer..tumpang buat juga la...he..he.....
    sedapp tau kek ni..
    akak pun buat juga tau..he..he..

    ReplyDelete
  16. Sue,
    haaa..kau puji2 ni...
    nak ngendeng kek la tu..
    baru jer habisss sue...laku lak kek ni..
    semua rakyat jelata suka...
    aku pun sangat suka...
    nanti aku pun nak buat lagi..he..he..

    ReplyDelete
  17. Kak Nazrah,
    akak...kalau dah teringin tu...memang tak sabar2 nak merasa....kena la buat...he..he...
    kalau macam tu. meh la pindah sebelah rumah mas...boleh jadi tukang rasa...he...he...
    jiran mas memanmg selalu jadi tukang rasa mas....

    ReplyDelete
  18. Waniera,
    ira...he..he...yang ni keretapi ekspres tak de penumpang punya...wakakaka
    buat tau ira..memang sedapp kek ni..

    ReplyDelete
  19. mmg sedap mas, ade lg ke tak tu?? kalo dh abih meh la buat lagi..biar semua pengsann!!..haha

    ReplyDelete
  20. memang tak terkejar akak ngan post mas ni...rajin betul...
    sedap ye kek ni? nanti nanti akak nak buat jugak lah :D

    ReplyDelete
  21. kak mas...nak jugak! =0).
    nanti dtg ppum, roger saya tau =0).

    ReplyDelete
  22. CMG,
    wakakaka..ni penangan CMG la...sampai menitik air liur tengok kat dapur tanpa sempadan ari tu...he..he..
    akhirnya dapat juga merasa kesedapan kek ni...

    ReplyDelete
  23. Kak Dayang,
    dah abiss la kak...sedapp betul kek ni, memang nak buat lagi..he..he...
    tak puas lagi makan...

    ReplyDelete
  24. Kak Zarin,
    akak..jangan tunggu lama2 kak..bergegas buat cepat...
    memang sangat sedapp kek ni...
    rugi tau tunggu lama2...he..he..

    ReplyDelete
  25. Nurul,
    dah abiss la nurul..nanti k.mas gi ppum kak mas cakap yer..he..he..

    ReplyDelete
  26. kak mas...2/3 cwn susu segar bape ml ekk?

    ReplyDelete
  27. Tanpa nama,
    2/3 tu sama dengan 160 ml.....
    sape ni tak tulis nama...he...he..

    ReplyDelete
  28. Mas ni mmg advance kan...cepat jer buat kek.. ni akak baru nk cuba apam labu...labu dh beli, tp belum jumpa plak double acting tu...so..peram dulu lah labu tu....


    Mas, akak ambik tempahan cis tart tu 50biji=rm35.. saiz acuan 3.5cm(montot bawah) dan 5.5cm (muka atas)
    akak pun tak tau letak harga, tgk kengkawan bagi harga tu..akak pun letak ler...

    Tp ada sorang kawan akak tu, saiz tartnya lagi kecik...dia jual satu rm0.80sen..kira mahal gak laaa....

    entah la Mas, rezeki masing2 kan...

    ReplyDelete
  29. kak norma,
    he..he..baik akak try kek ni dulu..sangat best tau...
    bahan2 pun senang...

    maceh kak atas penerangan tu..mas tak pernah buat lagi..tngah belajar..itu pun sebab ada kawan minta juga buatkan...mas try dulu..klu sedapp..boleh tolong buatkan untuk dia...he..he..

    ReplyDelete
  30. mas--
    daku sangat2 bangga mengenalimu..
    nak kata sangat2..
    ayu mmg tak reti nak buat..dengan bahan tak ada,.masa tak ada...
    wah!!!! bila nak buat nie??
    kena ke shah alam gamaknya.....
    simpankan utk ayu yer

    ReplyDelete
  31. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  32. Ayu,
    he..he...insyaAllah...klu datang shah alam, ayu singgah rumah mas yer....mas buatkan untuk ayu..he..he..

    ReplyDelete
  33. Waaahh...rata2 org duk wat kek nih..sapa penyebar virus nih haaa?? Tamooo jangkit laaa...nak tumpang ngap jek...Mat la nih pandai2 seru..hehehhehehe

    ReplyDelete
  34. Looks very scrumptious, yumm yumm. Following your yummy looking blog.

    ReplyDelete
  35. Kak Ummi,
    wakakaka..sapa lagi...CMG la kak..habis semua berjangkit...
    kak ummi bila lak...buat cepat kak..sedapp tau kek ni...

    ReplyDelete
  36. wahhh nampak sedap...ramai dh yg buat yer..akak ni tertinggal ketapi lagi ni..kena guna enjin turbo gak nk kejar ni mas...haha tu la blk cuti lemau lak jadinya..ekekeke

    ReplyDelete
  37. Kak Nieza,
    akak..buat cepat kak..sedapp sangat kek ni....
    bahan2 nya pun simple jer....
    hasilnya memang sangat puas hati...

    ReplyDelete
  38. Mas, pg td dah abis riwayat kek tu...ptg nih hadap bun pandan lak!!!

    ReplyDelete
  39. Kak Bee,
    he..he...kek yang terhangat dipasaran tu....
    sedappkan bun pandan tu..lembut gebu dan berlemak....mas suka..

    ReplyDelete
  40. salam mas - adeh tak sabar nya nak buat ni....sana sini :)

    ReplyDelete
  41. huhu... akak verangan gak nk godek semlm.. tp penat sgt terkejar2.. dah tu membakar lak 3 bj fruit kek. letih jdnya, terus cancel. xleh jd la mcm ni. akan kuusahakan buat juga minggu ni.

    ReplyDelete
  42. lina,
    haa..buat cepat2 tau...sedapp sanat kek ni...he...he..

    Kak Ain,
    kak ain...he..he..terus jer sambung buat kek ni..he..he...sedapp tau...akak kena rasa gak...buat tau..

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...