Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Loading...

Thursday, March 31, 2011

Air Teh Dangdut Lagi....



Assalamualaikum. 
Hari ni bersiaran agak lewat, fuhhh  penat gak sebab sibuk ngan macam2 hal, masak pun ala kadar jerk...
Meh layan Air Teh Dangdut  yang best ni. Kenapa nama Air Teh Dangdut, Mas pun tak tahu..kena tanya tuan resepi ..he..he....sebelum ni Mas dah buat air ni, boleh tengok kat SINI 
Ni hasil skondeng kat Myresepi....tak mo membebel lagi...meh tengok cara2 membuatnya....sape2 yang teringin, boleh la mencuba yer....

Air Teh Dangdut
Resepi Asal : sitimariam@myResepi.com
Sumber : MasDuniaku

Bahan - 1 gelas  :
2 uncang teh
3 sudu besar susu pekat
2 sudu besar susu segar - option 
air panas ikut gelas - Mas tak guna, tukar ngan susu segar




Cara membuatnya:
Rebus teh dengan setengah cawan air. 
Pastikan teh tu pekat ( rebus 1/2 cawan air + 2 uncang teh dan rebus hingga air teh tinggal 1/3 cawan )
1 cawan air panas, campur dengan susu pekat dan susu segar (susu segar panaskan ), tarik sampai berbuih - buih.




Cara Mas : 
Rebus teh dengan setengah cawan air. 
Pastikan teh tu pekat ( rebus 1/2 cawan air + 2 uncang teh dan rebus hingga air teh tinggal 1/3 cawan )
1 cawan susu segar panas, campur dengan susu pekat  dan  tarik sampai berbuih - buih.
Masukkan susu yang ditarik ke dalam gelas sekali dengan buih2 tu.
Tips : 
Untuk dapatkan buih yang banyak..pastikan bahan no 2 tu panas secukupnya....baru buih2 tu terhasil dengan banyak....kalau suam..tak banyak buih yang terhasil...
Akhir sekali baru masukkan teh yang pekat tadi kedalam susu yang ditarik tadi perlahan - lahan .
Sukatan air dan susu ikut citarasa sendiri nak manis atau tidak, sukatan air pun sama, ikut saiz gelas, lebih senang sukat dulu air mengikut gelas yang digunakan.


33 comments:

  1. mesti pekat teh dia kan...kalau banyak2 takut plak sakit perut akak...tapi memang nampak sedap ..cam kat kedai mamak

    ReplyDelete
  2. wow...minum smbail menari dangdut...gelek 360 darjah ni...ekekkee..nampak cantik teh akk tu..nanti saya pon nak cuba..KIV

    ReplyDelete
  3. sungguh ku tak mampu
    menahan hausku
    ah!~ ah!~
    pabila teh dangdutmu
    terbayang di skrin komputerku
    ah!~ ah!~



    ekekeke..eh terdangdut la pulak nengok teh dangdut ko ni mas..
    jom kite gelek same² mas...
    pusing montot 180 darjah ye mas..ekekeke

    ReplyDelete
  4. Sambil minum, sambil berdangdut! hehehe ;)

    ReplyDelete
  5. Suka la air teh dangdut ni. Mmg best! Mas ooo Mas, pendek jer karangan tu...nak berkejar ke mana tuuuu.....? :)

    ReplyDelete
  6. memang kagum dgn cara mas dangdut kan teh ni sejak dulu lg. kelas!!! sungguh frothy!

    ReplyDelete
  7. mas.. ko kluar poye poye lagi ke? nyamfass aku.. hehe.. sedap ye dangdut nih... layannn.

    ReplyDelete
  8. Kak Nazrah,
    hmmm..memang rasa macam teh kedai mamak kak....
    sedapp tau..
    sekali sekala minum tak pe..he..he..

    ReplyDelete
  9. Hani,
    bukan masa minum jerk bergelak dangdut hani..masa menarik teh tu pun bergelek2...wakakaka
    mehhhh..mehhh..join kak mas bergelek...muahahaha

    ReplyDelete
  10. Noorsha,
    ahh..ahh..ahh..mas pun tumpang bergelek ni...muahahaha...
    mehh...
    oiittt..bukan kau tengah pantang ke...muahahaha...

    ReplyDelete
  11. Love,
    mehh love..sha dah menyanyi dangdut tu..meh berjoget sekali...muahaha

    ReplyDelete
  12. Kak Inaku79,
    akak ni memang teror la...tahu jerk mas tengah kejar masa....nak ambik anak tadi kak..he..he...
    akak dah try ke air teh ni...best kan...

    ReplyDelete
  13. Kak Ain,
    muahahaha...akak..pinggang dah keras kak...gelek sikit2 jerk...
    mehhh jemput minum...

    ReplyDelete
  14. Izah,
    makcik..kalau laki aku tak sibuk gitu la ceritanya....
    sajer jerk aku ajak dia gi berpoya2 kar giant ngan tesco...tu pun nak singgah kedai bakery tak sempat....anak nak balik sekolah...muahahaha...

    ReplyDelete
  15. Jom dangdut.. cendol dangdut ada ka?

    ReplyDelete
  16. mas--
    wah!!!!!! dangdut ko...
    tapi, ayu kalau minum susu..tak boleh tertelan...
    kita layan rock jerlah (gula)..hehehe

    ReplyDelete
  17. Cikmanggis,
    wokehhhh...japp nak gi buat...wakakaka...

    ReplyDelete
  18. mamawana,
    cendol dangdut mas tak pernah dengar...
    ada ke mama..first time dengar ni..

    ReplyDelete
  19. Ayu,
    ayu.....prewiittttt....he..he..

    ReplyDelete
  20. Kak mas,
    Kalo tuka jadi milo dangdut pong best gak kan,hehe..

    ReplyDelete
  21. Zaliedana,
    cuba kau derhaka tengok...
    boleh gak..he..he..

    ReplyDelete
  22. suke..suke..eina suke sangat teh ni..sedap kan mas..mas buat cantiklah layer die..

    ReplyDelete
  23. perghhh tak thn nengok air dangdut ni..nk gak berdangdut...order mai secawan mas..hehe

    ReplyDelete
  24. Kak Eina,
    bestkan teh dangdut ni..
    mas buat buat layer ngan buih tu..he..he..

    ReplyDelete
  25. Kak Nieza,
    best kak teh dangdut ni...meh join minum sekali..he..he..

    ReplyDelete
  26. morning,kak mas =0).
    saya suka minum teh. saya pun suka lagu dangdut (versi malaysia punye)..jadi molek sgt kalu hjg minggu ni saya cuba resipi ini =0).

    ReplyDelete
  27. Mas buatkan akak teh dangdut yg baru...smlm singgah tak tinggal jejaklah...sedapnya...

    ReplyDelete
  28. waduhhhh! cantik lapisnya! kat kedai pun susah nak cari yang cantik macam ni

    ReplyDelete
  29. Vivi Lim @ Mrs.Nurulazmi,
    haaa..elok bebenar tu..
    nanti anto kat kak mas segelas yer...buih kasi tinggi tau..he..he..

    ReplyDelete
  30. Kak Yatie,
    akak ni..dari semalam mengintai2 teh dangdut ni...
    meh mas buatkan untuk akak...he..he..

    ReplyDelete
  31. kucingorengemok,
    apamacam KOG.....boleh buka kedai ke....wakakaka

    ReplyDelete
  32. cantik je mas ko buat..aku nak segelas besooo skali yg ada kat umah ko..kalo ada jug pun ok gak!hehe

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...