Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Wednesday, March 16, 2011

Tapai Pulut



Assalamualaikum. 
N3 pertama dari kampung, meh layan Tapai Pulut . Tapi Tapai pulut ni bukan Mas yang buat, MIL order dari orang kampung, untuk kenduri sepupu hubby. Sajer merasa sikit. he..he...Sedapp tau..lama dah Mas tak makan tapai pulut. Hilang gak kempunan ni...untuk resepi Tapai Pulut ni Mas letakkan disini untuk rujukan Mas dan untuk sesiapa yang teringin nak membuatnya. InsyaAllah, nanti  sampai seru mentapai, Mas try buat. Untuk resepi Tapai Pulut ni, Mas ambik dari Myresepi. Tengok respon, ramai yang dah mencubanya. 



Tapai Pulut

Bahan :
1 kg beras pulut
1/2 biji ragi - ditumbuk halus
daun pisang @ daun getah @ daun keladi - kalau tak ada bekas plastik pun boleh





Cara membuatnya :
Tanak pulut. Untuk tanak pulut supaya tak lembek ialah sukat dulu pulut dengan cawan dan kira bilangannya jika 5 cawan pulut maka air juga mesti 5 cawan,
apabila dah masak masukkan pulut dalam dulang dan rata2kan
Tunggu sejuk dahulu, barulah ayakkan ragi diserata permukaan pulut tadi.
 Kemudian terbalikkan pulut dan ayakkan ragi dipermukaan yang belum kena,
Setelah semua bahagian kena ragi, bungkuslah dengan daun pisang dan peram selama 2 hari. 



19 comments:

  1. mak aku pun suke buat tapai ni.buat time nak raya.sambil makan rendang, leh makan tapai.hehehe..
    beli ragi kirim aku 4 ketui.hehehe

    ReplyDelete
  2. sedapnyer tapai ni..x kira tapai ubi ke pulut ke sumer sdp! :p~ rajinnyer mas nk bt sendiri..biasa sy beli jer..kat sini ramai mjual tp tu lah kdg2 tu kureng skit rasa dia :))

    ReplyDelete
  3. kak mas.. tun dgr nk wat tapai nk byk pantang-larang.. xtau laa btol ke x. org tua2 yg ckp. tp tun tau makan je, x tau buat. hehe..

    ReplyDelete
  4. Izah,
    mak aku pun pandai buat...mak aku belajar dari arwah tok aku..he..he..
    aku jer tak menuntut ilmu tapai dari mak aku lagi..wakakaka..
    sedappkan makcik tapai pulut...
    kalau sejuk2 dari peti ais lagi sedapp kan..he..he...

    ReplyDelete
  5. Deliah,
    aku suka tapai pulut jer del...
    klu tapai lain kurang sikit..he..he...
    tu pun klu dah sampai seru mentapai....wakakaka...
    aku pun rajin gak beli...he..he..

    Tun,
    haaa..betul3....
    tu yg tak sampai2 lagi seru nak mantapai....

    ReplyDelete
  6. salam kenal, sdap tapai pulut ni..cube try mkn ngan susu cair, lg best.

    ReplyDelete
  7. pandainyer mas buat tapai... akak mmg tak pernah buat tapi akak suka makan selalunyer tapai ubi jer..pulut jarang2 la pulak..hihi....

    mas... tima kasih atas doa dan semangat yang diberikan... daun tuh daun pandan yang sudah tua kerepot di mamah es beku! hahahahaha

    ReplyDelete
  8. sedapnya tapaii... mmg feberet ni.. mak akak kalau buat masa raya suka bungkus dalam daun getah.. aromanya mmg sedapp.. lama akak tak buat tapai.. dulu memang buat hantar kedai2.. pastu siap amik order lagi untuk kenduri... tp sejak2 dah beranak kecik ni... payah dah nak ambik order.. huhuhu...

    ReplyDelete
  9. Assalamualaikum...
    Nanti kalau mas dah buat hanatar ke rumah akak 10 bungkus yea.

    ReplyDelete
  10. best ni mas!
    Ada jugak beli ragi hari tu konon nak buat tapai, tapi tak datang2 seru pun haha..
    nanti nak buat jugak. Gaul2 tak boleh ker? kena ratakan jugak eh?

    ReplyDelete
  11. alamak...
    account anak ler pulak! haha

    yang benar,
    topsyturvymum

    ReplyDelete
  12. Assalamualaikum Mas...

    Tapai pulut ni mmg fav anak ppuan Kak Lin...susah juga nak buat ni kadang2 tak jadi...kalau betul2 jadi mesti rasa manissss!!!! sedappppppnya!!!!

    Kak Lin selalu beli jer...hehehehe

    ReplyDelete
  13. lamanya tak mkn tapai ni...dulu2 arwah tok jer rajin buat ni. sedap tu..

    ReplyDelete
  14. zk..sedapnye la ha tapai pulut....da lame x mknn.......

    ReplyDelete
  15. waduh mas..akak pung suker banget tapai pulut nih..teringat arwah MIL akak..tapai arwah wat mmg manisssss sgt! xtau guna ragi jenama ape..mmg mesti menjadi punyer..mas guna ragi yg mana ek??

    ReplyDelete
  16. kita pun suker tapai pulut..tapi kalau silap buat masam ler pulak...

    ReplyDelete
  17. selamat malam mas.
    patutlah tak napka kat citarasa rinduan..rupanya makan angin eik

    ayu pun suka makan tapai ...
    maksaudara dari terengganu mmg pandai buat..

    orang kata kena buat dengan wajah manis..senyuman..sebab kalau masam2 rasa tapai akan masam..hahahha

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...