Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Loading...

Friday, March 4, 2011

Popia basah umie



Seumur hidup, ni la first time buat kulit popia sendiri...tetiba lak semangat nak mencuba homemade kulit popia bila nampak kat myresepi, selalu Mas beli jer dan kalau teringin makan popia basah, beli jer kat Pasar Tani, popia basahnya memang besstt sesangat. 
Rupanya tak la susah sangat. Bahan2 pun simple jer..cuma masa nak canaikan adunan tu yang macam leceh sikit sebab panass..takut lecur lak jemari ku ni..wakakaka...
Dan hasilnya, Alhamdudillah..menjadi gak kulit popia ni..mula2 tebal sikit..lama2 dah nipis...
Bila dah siap dan masuk mulut....perrhhhh.....sedappnya....tak sia2 Mas mencuba tau. Sambalnya pun sedap. Tapi kecian kan, popia basah ni Mas sorang jer yang makan, yang lain boleh buat mulut bila Mas pelawa..geramm betul. Malas lak nak paksa2 bebudak tu makan.....
Untuk melihat cara membuat kulit popia ni, boleh klik DISINI.

Popia basah umie
Resepi Asal : umi e@myresepi.com
Bahan untuk kulit :
  • 2 cawan tepung gandum
  • 1 biji putih telor
  • 3/4 cawan air
  • 2 sudu makan cuka
  • secubit garam
Bahan untuk inti :
  • 1/2 biji kobis - diricih halus
  • 3 biji sederhana besar carrot - disagat halus
  • 1 biji sederhana bawang besar
  • 3 ulas bawang putih
  • 1 sudu besar sos tiram
  • 1 sudu makan udang kering
  • garam secukupnya
  • minyak untuk menumis
Bahan untuk sambal :
  • 15 tangkai cili kering
  • 1 biji bawang besar
  • 5 ulas bawang putih
  • 1 sudu besar gula perang
  • 2 sudu besar kicap manis
  • minyak untuk menumis
  • garam, perasa dan bawang goreng secukupnya

Cara membuat inti popia :
  • Blend bawang besar+bawang putih+udang kering. Panaskan sedikit minyak dan masukkan bahan blend tadi. Kemudian masukkan sos tiram + garam. Kemudian masukkan sayuran dan masak hingga layu.
Cara membuatnya sambal popia :
  • Blend cili kering+bawang besar +bawang putih. Panaskan sedikit minyak dan tumis bahan blend hingga garing. Masukkan kicap dan gula perang + garam dan perasa.
Cara membuat kulit popia :
  1. Campurkan kesemua bahan dalam mangkok adunan
  2. Gaulkan (macam buat cokodok) kemudian tutup dan biarkan sebentar sekurang-kurangnya 1/2jam
  3. Ambil sejemput dan lenserkan ke atas kuali leper
  4. Buat dari arah jam
  5. Mulakan dari tepi dulu
  6. Kemudian sapukan bahagian tengah dengan sisa tepung yang masih ada di tangan
  7. Setelah rata - bulat >>> biarkan sampai tepung masak sebentar
  8. Angkat tepung yang telah masak dan letakkan dalam pinggan . Boleh disusun berlapis2 (tak lekat)
  9.  Ambil sekeping kulit popia dan sapukan dengan sedikit sambal
  10.  Letak satu sudu besar inti dan taburan bawang goreng
  11. Lipat macam biasa dan gulung. Sedia untuk dimakan 

22 comments:

  1. mas..lenkali bl bt tu pelawa sy skali br la syiok mkn :)))

    popia ni bt sy mgimbau zaman sekolah2 dulu..bl balik sek petang, ada makcik jual ni tepi jln..inti udang,rm1..waktu tu blh beli 1 jer..mana ada bnyk duit...n ms tu pd sy popia ni lah mknn paling sedap n mewah yg pnh sy rasa..huhu

    ReplyDelete
  2. petang2 ni pekena popiabasah memang sedap..ade plak teh o peng! memang ngam

    ReplyDelete
  3. bestnya mas.. popia basah, favorite akak ni. kat area rumah ni mmg famous "Popiah Wak Sri Watan".. sgt2 sedap .. ala... tetiba rasa nk makan popiah... mas punya pasal lah ni ;)

    ReplyDelete
  4. sama lah kite Mas... seumur hidup mama pun masih blm pernah buat kulit popia. Msh blm terbuat2 wlpun ada simpan resipi...hehehe sedapkan Mas!!

    ReplyDelete
  5. mass... akak pong sama jugakk! penat2 buat tp kene mkn sorang! xpe la akak tak kesahh sbb akak sukerrrr...sedap kan mas kan kannn

    ReplyDelete
  6. salam mas
    akak pun belum pernah cuba lagi buat kulit popia sendiri..yg buat sendiri mmg lagi sedap kan mas kan?..abg suka..akak ambik resepi dulu lah..dah panjang berjela2 list akak tu mas..tapi takpelah..biar 10 thn akan aku ansurkan jugak membuatnya..hehe

    ReplyDelete
  7. Deliah,
    lain kali aku ajak kau del,he..he.....
    sedappkan popia basah...
    ehhhh..zaman kita kecik...rasanya satu popia baru 10sen kan del...
    mana nak cari popia 10 sen zaman skrg...

    Chik,
    haaaa..tu memang ngam tu...
    best kan..he..he..

    Kak Ain,
    best la kak ada popia sedap dekat rumah..
    mas kalau nak makan, tunggu hari minggu jer..sebab beli kat pasar tani..
    beratur panjang org membelinya....

    ReplyDelete
  8. Mamahawa,
    try la buat mama..tak susah rupanya...
    seronok lak rasanya bila dah pernah buat kulit popia..wakakaka...

    Kak Hana,
    give me 5 kak...sama la nasib kita kan..
    mas klu beli pun...untuk mas sorang jer...yang lain boleh buat tak nampak popia tu..untung gak kan...makan la sampai tersandar sorang2..wakakaka

    ReplyDelete
  9. Kak Anim,
    best la hubby akak suka popia basah..abang mas tak gemar la kak..tu yg makan sorang2..he..he..
    try buat kak....jngn sampai mas dok senawang akak tak buat2 lagi sudah..wakakaka..

    ReplyDelete
  10. makcikk..senang ye nak buat kulit dia tu?aku lagi la ..beli pun jarang popia ni..time puasa je baru teringin..mana sedap ngan kat pasar mlm yg ko slalu beli tu makcik..hehhee..
    rajin betul makcik subang neh..tepuk tangan ramai2..

    pss aku pun tak tau napa opis jadi tut tut cam tu..ngapa ek..hahaha

    ReplyDelete
  11. Assalam Mas,
    Rajinnya buat popia basah ni...kalau akak mmng malas tul..lagi busy ni, buat kuih yg senang2 jek...klau ari minggu barulah boleh...mai akak rasa sikit...mmng nmpk sedaplah...

    ReplyDelete
  12. Izah,
    meh sini makcik...aku puk kau....aku beli kat pasar tani la..wakakaka..kau dah mula melalut la ni...he..he..agaknya kau kot yg beli popia basah kat pasar malam...muahaha..
    pada aku kan makcik...sedapp lagi yang aku beli...wakakaka...entah apa rahsia dia buat popia basah tu..buat aku teringat ringat jer...
    tu la pasal..tetiba keluar tut tut lak....muahahaha..aku pun compius sape yang mereng...

    ReplyDelete
  13. Kak Yatie,
    dah abiss kak..kembung dah ni makan sorang2...he..he..
    mas pun selalu beli jer popia basah ni....sajer jer menerai buat kali ni..he..he...

    ReplyDelete
  14. mas...

    oh!!!!!!!! tidak..kalau masuk sini..memang tak dapat tahan nafsu..

    ayu!!!!!! sabor2 diet...popia basah kalau nak makan pi gathering dgn mas akan datang..bior slim...
    dah jumpa..bawa perut 2 kg..hehehehe

    ReplyDelete
  15. Assalamualaikum Mas...emmm sedapnye popia, mmg favourite akak..kalau jumpa kat mana2 mesti beli..aritu akak ada cuba buat kulit popia, mula2 tebal la sgt kulitnya, dah bnyk kali buat baru menjadi..hehe..buat sendiri lg puas mkn kan Mas, leh mkn bnyk2..haha

    ReplyDelete
  16. Huyooo caya le. Mesti kulit popia kat giant tak laku dah.

    ReplyDelete
  17. ampoonnn...kak ilah belajar semasa dok di tapah masa tu anak ke dua tuu si piqa baru umur 1 tahun.. bakat ajar... balik try buat..panas weyyy tangan dan tak jadiiii huhuu pas tu tak buat dah..sampai lah 3,4 thn lepas baru cuba pun sama tak jadi... keras dan panas tangan nak sapu kat kuali leper tu.. boleh tak mas tunjuk cara haha yg mas buat paling senang..amboiii ngada2 lak kak kamu ni..

    ReplyDelete
  18. mas, tq dear atas ingatan...miss u too...mmhuah...ha dh ok dh cuma rehat2 golek2 jer..mood rajin belum dtng..hehe btw rajinnya buat kulit popia sendiri tu...akak yg dok merantau ni pun beli jer kulit tu...sedap popia basah ni akak suka..:)

    ReplyDelete
  19. mas..ko ader tinggalkan utk aku x popia basah nih?cantik ah popiah ko mas..rajin tul ko buat..aku puji2 dah ni..ulur2 laa..lapo laa mas

    ReplyDelete
  20. Mas, waaaah salute la dah wat popia nih...akak kan macam takut kulit dia tu jadi roti kirai lak kang...hahaha..tp mmg suka popia basah ni..eemm bila la nak buat...

    ReplyDelete
  21. sedapny ..tak pernah makan popia basah ni..nak try la..

    ReplyDelete
  22. kalau buat sendiri lagi sedap nak bubuh inti ayam daging ikan udang atau apa pun boleh ikut selera sendiri.Tapi kenala belajar macam mana nak buat. Saya boleh ajar macam mana nak buat syarat nya ada RM je. sms kat saya 0107883324

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...