Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Tuesday, March 1, 2011

Banana Chiffon Cake



Meh layan Banana Chiffon Cake yang sangat sedapp ni. Mas buat 1/2 adunan jer..tak sangka lak laku, kejap jer habis. Dapat gak Ain ngan Daniel bawa bekal ke kafa. Abang pun suka. Sangat lembut dan gebu chiffon pisang ni. Lain kali boleh buat 1 adunan. Mula2 Mas tertanya2 gak sebab resepi chiffon ni memang tak letak baking powder...banyak kali juga baca resepi ni kat dapur Kak Hana dan tuan resepi eggplant10, akhirnya baru puas hati, memang tak letak baking powder...tapi chiffon ni memang cantik jer naik, lembut dan gebu lak...sukanya tengok kejadian chiffon ni...he..he...untuk sesiapa yang teringin, baik try resepi chiffon pisang ni...sedappp bangat tau...

Banana Chiffon Cake
Resepi Asal : eggplant10
Copy : Kak Hana
Bahan.
Bahan A :
  • 4 kuning telur
  • 20g gula
  • 50g minyak sayuran
  • 150g pisang
  • 110g tepung gandum
Bahan B :
  • 4 biji putih telur @ (160 gram)
  • 60g gula
  • 1/4 sk krim of tartar
Bahan C :  Mas dan Kak Hana tak letak
  • Kismis
  • Tomato (potong nipis)
  • Ceri Hijau Merah - potong kecil
  • Mas letak choc chips

Cara membuatnya :
  1. Panaskan oven suhu 160.
  2. Pukul kuning telur dan gula hingga gula hancur@larut. Masukkan pula minyak dan pisang yang sudah di lenyek. Masukkan tepung sedikit demi sedikit. Kacau sebati dan ketepikan.
  3. Mangkuk lain, pukul putih telur, gula dan cream of tartar hingga meringue@soft peak.
  4. Ambil 1/3 adunan putih telur dan masukkan ke dalam mangkuk kuning telur tadi dan kaup balikkan menggunakan rubber spatula.
  5. Tuang adunan ke dalam mangkuk baki putih telur 2/3 tadi dan masukkan skali buah2an campuran. kaup balikkan lagi sebati. Jangan over mix yer..
  6. Tuang terus ke dalam loyang chiffon (loyang tak perlu di gris!) dan bakar selama 45min dengan suhu 160.
  7. Terbalikkan atas redai sejurus keluar dari oven. Dah sejuk baru sisipkan kek dari loyang. Potong dan hidangkan.

25 comments:

  1. mas..ko guna pisang apa? aku ada pisang apa tah..dah masak tp di tak kuning kulitnya, isi dah lembik dah..hihi..buleh ke?

    ReplyDelete
  2. aku pun penah wat cipon tak letak baking powder...
    leh la masuk dlm list pisang ni..lambat lagi la nak buat sebab, pokok pisang aku baru tanam, yang hari tu dah tebang habis dah..ngahaha

    ReplyDelete
  3. Anna,
    Mas guna pisang berangan la..he..he...
    macam mana tak tahu pisang apa ni..wakakaka...kalau sedap dibuat kuih..try la...boleh kot...

    ReplyDelete
  4. chiffon ni nampak mcm byk kan? tp bila mkn kejap je abis.. now u see.. now u don't! hehe...

    ReplyDelete
  5. rajinnya mas berchiffon chiffon ni..jeles akak... errr akak masih tk dtg lg seru nk wat chiffon kek ni

    ReplyDelete
  6. kat umah nih pun ngah ada pisang..tapi macam malas jek nak mencipon..nak wat lempeng pun malas..ahhh,malas2,pergi laa kau!aku nak watpe ngan pisang nih..tp anak2 suke jek mkn gitu jer..ma,kek cipon ko tuh ada lg x?

    ReplyDelete
  7. mas...banana chiffon..best! apa aje yg banana mmg sodap bgku :p~

    ReplyDelete
  8. sedapnya.... nak rasa... mintak barang sepotong wat minum petang ni..

    ReplyDelete
  9. geramnya kat budak sorang ni tawww...hari2 masak, buat kuih, roti, kek...bla,bla,bla....RAJINNYERRR....

    p/s: banyak telo umah ko dik? satu bulan brapa papan ko guna??

    ReplyDelete
  10. mas sedap kan... akak pun dah buat.. hari tu pun buat 1/2 adunan aje... rasa macam nak buat lagi aje bila tgk mas punyer ni...

    ReplyDelete
  11. Izah,
    wakakaka....aku first time buat chiffon tak letak baking powder..tu yg compius tu..wakakaka...
    try la makcik..bestt tau chippon ni..
    jap lagi laki kau tebang pisang....

    ReplyDelete
  12. Kak Madiha,
    1/2 adunan tu tak banyak kak....
    lagi pun sedapp...tu yg cepat habisss..he..he...

    ReplyDelete
  13. Kak Zarin,
    try la lagi kak..nanti dah jadi chiffon tu...mesti akak seronok menciffon....

    ReplyDelete
  14. Sue,
    kalau buat lempeng pun malas, baik kau mamam macam tu jer pisang tu...wakakaka....
    dah abiss la sue...he..he..

    ReplyDelete
  15. Deliah,
    betul tu del...sedappkan masakan berasas pisang ni...
    mas pun suka..

    ReplyDelete
  16. Kak Rose,
    memang best chiffon ni kak...
    try la buat.....he..he..
    nak kasi pun dah abiss la..

    ReplyDelete
  17. Kak Norma,
    he..he...masak sikit2 jer kak...
    mas kalau beli telur sepapan, selalunya tahan dalam 10 hari....boleh gitu..wakakaka...
    kaya touke telur....muaahahha...

    ReplyDelete
  18. yabedabedooooo ari ni dpt makan kek cifon pisang.......mmmm simpan yer mas...:)

    Rajin adik kak ayu ni....;)

    ReplyDelete
  19. tak pernah buat lagi..sekarang ni malas sungguh nak buat kek sbb dah kurang mulut nak makan

    ReplyDelete
  20. waaah!sedapnya cipon ko mas..akak tak pas2 lagi buat cipon nih..grrrrrrr..geram haku..pinjam seketul boleh?hehehe..tgk betul2 tu,akak pinjam..wakakaka

    ReplyDelete
  21. mas...akak nk tnya..saiz loyang brp tuh...
    nmpk sedap je

    ReplyDelete
  22. Mas, rajinnya cipon lak dia...akak ni lately ni bz sokmo...resepi ni dh 1/2 adunan dh ke mas?akak nk cuba buat jugalah nanti. peram resepi dulu kasi masak ranum dulu...hehe

    ReplyDelete
  23. Kak Ayu,
    wakaka..lawak la kak ayu ni..
    dah abiss la kak...he..he..

    Kak Ina,
    try la buat kak....sedapp tau..he..he..

    Kak Anim,
    yer ke kak..mas pun baru jer pass buat cipon ni...
    tu yang seronok mencipon...he..he.

    Mak Qis,
    mas buat 1/2 adunan jer kak...elok2 jer kalau guna bekas chiffon saiz 16cm...he..he..

    Kak Nieza,
    akak..resepi ni 1 adunan..mas bahagi 2 kalau nak buat 1/2 adunan...

    ReplyDelete
  24. Kak Ita,
    alamak..tertinggal lak komen akak..
    akak dah try yer..
    sedappkan kak cipon ni....
    mas pun rasa macam nak buat lagi jer..he..he..

    ReplyDelete
  25. Alamak Mas, ketinggalan bas la pulak...anyway nak komen gak....akak sukaaaaaaaa...

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...