Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Saturday, January 15, 2011

Kuih Sagu@Bronok



Assalamualaikum. Meh layan Kuih Sagu ni....ni salah satu kuih yang Mas selalu buat, sangat sedap dan disukai ramai, kalau Ain ngan Daniel makan, tak nak letak kelapa...terus makan dalam acuan guna sudu....macam2 kan bebudak berdua ni...untuk buat kuih sagu ni, Mas memang suka kukus selepas sagu dikacau dalam periuk untuk dapatkan sagu yang cantik kembangnya...tak suka ada biji2 putih tu....untuk resepi boleh gak tengok DISINI

Kuih Sagu@Bronok
Sumber : Mas Duniaku
Bahan :
  • 1 cawan sagu biji kecil
  • 2 cawan air
  • 3/4 gula pasir - kalau nak manis lagi boleh tambah
  • sedikit pati sirap
  • 1 helai daun pandan - untuk mewangikan kuih tu
Untuk salut
  • kelapa parut - agak 2 
  • sedikit garam - digaul sebati dengan kelapa parut

Cara membuatnya :
  1. Rendam sagu hingga kembang.
  2. Panaskan air, masukkan pati sirap, daun pandan dan gula, biar mendidih .
  3. Toskan sagu tu dan masukkan sagu kedalam air yang mendidih tu, kacau hingga sagu menjadi agak 2 pekat dengan api sederhana, kalau masih ada biji 2 putih, tak pe, biarkan. 
  4. Tuang sagu kedalam loyang atau acuan kecik yang telah disapu dengan sedikit minyak, kukus selama 20 minit dengan api sederhana atau sehingga biji 2 putih sagu tu hilang.
  5. Apabila sejuk, keluarkan dari acuan, kalau dari loyang potong ikut saiz yang dikehendaki dan salutkan dengan kelapa parut yang telah digaul dengan sedikit garam.
  6. Jeng..jeng..boleh dimakan....


9 comments:

  1. nenoonggggg!!!..aku datang bawak perut kosong..eh..perutku ada isi tapi belum diisi ngan sarapan...ngehngeh...mintakle barang seketul 2..nak bg lebih pong dok marah eh...
    sedap nih...

    ReplyDelete
  2. salam mas...suker2..tp kdg tu nak tunggu x de biji2 putih tu yg x suker..sbnrnya x pe ya..ok br tau - tq! :))

    ReplyDelete
  3. akak teringin nak buat.... tp masih tak konpiden jd ker tak! hihihihi..

    ReplyDelete
  4. Salam Mas...

    Sedap Kuih Sagu Ni...Tapiii Bronok Tu Apa Mas? Baru Pertama Kali Dengar..Hehehehe

    ReplyDelete
  5. Salam Mas,
    Macam tau2 je akak nak makan kuih sagu ni...kebetulan malam tadi akak beli sagu..pastu orng kedai tu parut kelapa dngn itamnya sekali....teruk betullah, orng dah ckp putihnya jek..tak faham2 gak...pastu buat muka tak tau jek..isshh3..
    =Akak makan kat sinilah ya...terliur jek tngk..

    ReplyDelete
  6. aku pun feberet mas kuih ni..apa apa la kalau sagu mmg suke..

    ReplyDelete
  7. Anna,
    ngan kau skrg dah tak leh kedekut....cian kat baby tu...nahhh..aku kasi sepiringgg...he..he...kau makan sikit..baby makan banyakk...

    Deliah,
    kalau kau kukus memang cantik jernih sagu tu del...memang hilang biji2 putih tu......try la buat...

    Kak Hana,
    akak....buat la....tangan akak tu gerenti jadi kalau buat....

    Kak Lin,
    haa...bronok tu klu tak silap sagu la kak..lupa lak org mna yg panggill....

    Kak Yatie,
    pukk budak tu..tak reti bahasa...he..he...tak pe kak..boleh beli lain...meh makan sini...

    Izah,
    kau memang makcik...macam aku, suka benda bersagu...he..he...

    ReplyDelete
  8. salam Mas,..sedapnya suka mkn kuih ni tapi x suka buat...kalau buat suka melekat kat periuk..mas buat jadi mcm tu gak ke?...nanti boleh cuba resepi mas ni pula la.

    ReplyDelete
  9. kak nieza, memang masa kacau dalam periuk sagu ni akan melekat, lepas tu akak rendam ngan air periuk tu, bru senang basuh,klu dah kukus, sagu ni tak melekat kt acuan sbb dah disapu minyak...try la buat kak...

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...