Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Thursday, January 13, 2011

Nasi Ayam Butter



Menu tertunggak 2 hari lepas, tak sempat nak n3 kan semalam...tetiba jer teringin nasi ayam ari tu, tu yang Mas buat untuk lunch. Kali ni try buat Nasi Ayam Butter lak, resepi hasil skondeng dapur Kak Hana. Memang sedapp nasi ayam ni...cuma ayam tu tergaring sikit..nasib baik tak hitam legam kulit ayam tu....he..he..

Nasi Ayam Butter
Sumber : Kak Hana
Bahan :
Untuk Nasi :
  • 3 cawan beras (hana gune beras thai )- basuh dan toskan
  • 31/2 air rebusan ayam - bergantung jenis beras
  • Rempah tumis (kayu manis,bunga lawang, cengkih, pelaga..)
  • 1/2 biji bawang besar - dihiris
  • 1 inci halia - ketuk
  • 1 sudu serbuk pati ayam knorr
  • 1 helai daun pandan simpul
  • 1 batang serai ketuk
  • 2 sudu besar butter
  • garam
>> Panaskan butter. Masukkan rempah tumis, hingga naik bau.. Masukkan bwg, halia.. Tumis lagi. Masukkan pula air rebusan ayam, daun pandan, serai, serbuk pati ayam dan garam secukup rasa. Masukkan beras dan pindahkan ke dalam rice cooker. Masak seperti biasa.

Untuk Sup :
  • 1/2 ekor ayam size kecil - potong
  • 1 sk serbuk@kiub pati ayam
  • 1 batang saderi - potong
  • 2 inci halia - ketuk
  • Air secukupnyer
  • garam
  • daun bawang dan bawang goreng
>> Rebus semua bahan sehingga ayam masak. Toskan ayam dan ketepikan. Masukkan daun sup dan bawang goreng. Siap utk hidangan sup.


UTK SOS MERAH
  • 3-4 batang lada merah*
  • 2 ulas bwg putih*
  • 2 biji tomato*@bleh juga gune tomato puri
  • 2 sudu besar sos tomato
  • 2 sudu besar sos chili
  • 1 sudu kecil cuka
  • 1 sudu besar gula
>>blend yang bertanda *. Masukkan dlm periuk@kuali dan masukkan sos,cuka, gula n garam. Didihkan sehingga kuah agak2 pekat n matikan api.

Untuk Sos Hitam@Kicap
  • 3 sudu besar kicap
  • 1 sudu kecil madu
  • 2 sudu besar air rebusan ayam
>> Campurkan semua. ketepikan. ( Mas tak buat )

Untuk Ayam Goreng Madu - bleh juga tgk di sini.
  • Ayam rebusan tadi
  • 3 sudu besar kicap pekat
  • 1 sudu besar sos tiram
  • 2 sudu besar madu
  • 1 inci halia - parut
  • 2 ulas bawang putih - parut
  • blackpepper - optional
  • bleh tambah minyak bijan jika inginkan lebih wangi
>> Campurkan semua bahan. Perap lebih kurang satu jam atau lebih. (hana perap 20min jer) Panaskan minyak (gune minyak sedikit sahaja asal tenggelam paras setengah ayam). Goreng ayam tadi hingga keitam2an. Jgn hangus sudah! Jika ingin dibakar boleh juga.Hidangkan dengan nasi ayam, sup n sos tadi dan juga dengan daun salad@ kubis, tomato dan timun.



19 comments:

  1. Salam Mas...Baru Jer Kak Lin Sampai Umah...Dah Kuar Nasi Ayam Butter...Ni Yang Kak Lin Pusing Balik Ni...Ingat Nak Makan Nasi Ayam Butter Kat Sini....

    Tgk Pun Dah Tahu Sedap!

    ReplyDelete
  2. Azira,
    selamat mencuba azira...gerenti azira suka...sedapp tau..

    Kak Lin,
    ni yang cayang akak ni...boleh pusing balik..he..he..memang sedapp kak..tapi dah abiss la..tu menu 2 hari lepas...meh lunch lauk lain....

    ReplyDelete
  3. salam mas,
    anak akak yg kecik tu minat betul makan nasik ayam. kalau boleh hari2 dia nak makan. malas nak layan akak suruh beli je

    ReplyDelete
  4. salam..
    mas..nasi ayam butter..w.ah..lain dr yang lain nie....
    bilalah nak rasa air tanganmu..
    khamis minggu depan leh bersua..hehehe

    ReplyDelete
  5. boleh try masak ni untuk kanak2 ribena bersantap kat rumah ni.sebab bapak budak tak berapa gemor nasi ayam..jadi mak budak bersantap ngan anak2 jele..

    ReplyDelete
  6. Mas : nak wat le ptgni...tp kan tghri ni aku makn sini dulu ler..dah lewat nak g kedai order..hehe..
    Air rebusan ayam tuk nasik tuh ko ambik kat mana? bukan dari ayam yg nak buat sup ek?.err..paham ke soklan aku yg tah hape2 nih?

    ReplyDelete
  7. Nasi ayam kat gerai sekarang ni RM3.50 keatas. Dapat nasi seciput ja. Kalau kuat makan mcm family saya memang boleh bankrap. Buat sendiri boleh makan puas-puas

    ReplyDelete
  8. Kak Mss.. sedap... nak juga.. laparlah kak.. he he he..tgk menu sedap jek.. mulalah terliur ha ah ha

    ReplyDelete
  9. Kak Aidah,
    suka betoi ank akak ngan nasi ayam...haa..beli jer..senang..hari2 bolehh makan....

    Ayu,
    haaa..ayu...apa maksud ayu tu...cerita la...ayu nk dtg shah alam ke khamis depan...

    Izah,
    sama la kita, hubby aku pun kurang gemar...ain ngan daniel memang suka nasi ayam....

    Anna,
    air rebusan ayam untuk nasi tu, aku ambik dari sup ayam la anna.....ada fahamm ka...he..he..aku paham soalan kau....

    ReplyDelete
  10. Adduhhh Mas, sedapnya nasi ayam tu. Kuih talam pon sodapppp cantik tersusun jer lapisannya. Jeles aii.....uhuk :D

    ReplyDelete
  11. Salam Mas,
    Sedapnya nasi ayam butter ni...betul2 buat akak terliur jek, ada ke bahagian akak ni???....arini akak msk kari ayam jek...petang cicah dngn roti..abes citer...

    ReplyDelete
  12. mas, ada lagi tak nasi ayam tu..akak nk breakfast ni...haha kita tukar ngan roti la yer..hehe

    ReplyDelete
  13. kak mas, nk nasi ayam 2 set...hehehheh...lunch 1,malam karang 1...mie tgg dpn pintu depan eh...kalau dpt sekali ngan air sirap pun ok gak...lalalalalal

    ReplyDelete
  14. tgk nasi ayam.. teringatlah ada satu resepi yg masih tertunggak entah bila nak cuba.. adehhhh..

    ReplyDelete
  15. Anie,
    jangan la jeless anie..gi buat cepat...he..he...nak kasi dah pinisss...

    Kak Yatie,
    kariii..sedapp tu...dah abiss la kak nasi ayam ni...n3 tertunggak ni..he..he...

    Kak Nieza,
    dah arwah la kak nasi ayam tu...periuk pun dah basuh...he..he..
    nak2 roti...wat dinner ok ni...

    Mimiey,
    budak ni rupanya yg dok kat depan tu...nahhhhh..k.mas kasi air sirappp..nasi ayam tu dah piniss la...makan ketayapp jer laaa yer...

    Kak Madiha,
    haaa...tu tandanya akak kena buat tu...cari ayamm cepatt..he..he..

    ReplyDelete
  16. salam mas..k.atie dtg nak amik nasi jer..sup k.atie dah ada..hihi

    ReplyDelete
  17. Masssss...akak nak tu nasi ayam butter ngan ayam yg kulit itam2 tu, ku sgt dambakan itew ayammmm...sila bungkus..cili lebih!!!

    ReplyDelete
  18. salam mas...kuih 3 tingkat tu cun eh..nak skit..tapau nasi ayam skali :)))

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...