Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Sunday, January 2, 2011

Burger Omelette Malaysia



Untuk minum petang, Mas buat Burger Malaysia, disebabkan letak omelette kat burger tu, jadi dipanggil Burger Omelette Malaysia. Resepi untuk burger tu Mas menggunakan resepi Donut Hasue, jadi boleh buat 2 jenis kuih iaitu burger dan donat. Lagi pun resepi Donat Hasue ni boleh buat cepat sebab tak payah tunggu adunan naik, lepas uli adunan hingga lembut dan licin, boleh bulat2kan, leperkan dan terus goreng untuk burger  dan lubangkan tengah dan terus goreng untuk donat dan hasilnya burger@donut ni memang gebu dan lembut. Burger Malaysia ni bila diletak omelete..lebih sedapp tau...serasi ngan sambal ikan bilis tu. Mas letakkan lagi yer resepi Donut  Hasue ni untuk  kesenangan bersama.


meh cuci mata tengok gambar japp....dan jngn pelik lak tengok tetiba ada donut bawah tu, haa..tu donut untuk kanak2 ribena kat rumah.....memang laju bebudak ni makan kalau wat donut coklat mcm ni, burger tu pepaham la, mak ngan bapak budak yang santapp....


donut yang telah disaluti coklat dan ditabur coklat warna warni dan coklat yg disagat atasnya...kejapp jer abiss donut ni...

Burger Omelete Malaysia
Sumber : Donut Hasue

Bahan ( 24 biji ) :
  • 500g Tepung Berprotein Tinggi - guna tepung gandum pun ok dan Mas guna tepung gandum
  • 1 Peket Yis Segera -11gram - jenama MAURIPAN atau apa2 jenama
  • 50 gm Marjerin
  • 1 Sudu makan penuh Shortening
  • 2 Sudu makan penuh gula pasir
  • 2 Sudu makan susu pekat manis @ 2 Sudu makan Susu Tepung - ikut citarasa dan Mas guna susu pekat manis.
  • 1 Biji Telur
  • 1/2 Sudu Teh Garam
  • Gula Halus atau topping kegemaran anda
  • 190 ml - 200 ml  Air suam2 kuku - bergantung pada kualiti tepung

Cara :
  1. Di dalam bekas yang agak besar,tuangkan air suam. Masukkan yis segera, gula pasir, susu, marjerin dan shortening. Kacau sedikit dan biarkan selama 8-10 minit.
  2. Setelah yis mula berbuih,ayakkan separuh dari tepung gandum terus ke dalam adunan. Masukkan pula telur yg dipukul sedikit dan juga garam.
  3.  Kacau adunan sehingga sebati dan melekat pada sudu (bila dah sebati tu dikacau satu arah je menggunakan sudu ).
  4. Ayak lagi tepung selebihnya, gaul menggunakan sudu seketika barulah uli menggunakan tangan dan tuang air suam sedikit demi sedikit untuk elak doh lembik.
  5. Uli sehingga doh sebati dan tidak lekat di tangan.. ( sisa2 tepung kat dalam bekas tu semua bersih ). Doh dah siap.
  6. Doh tidak perlu direhatkan, ( kalau nak rehatkan pun boleh gak selama 5-10min ) boleh terus bulat2kan sama saiz dan leperkan untuk burger dan boleh terap doh mengikut acuan donut jika ingin buat donut...Doh akan mula mengembang dan ringan sementara minyak dipanaskan dengan api perlahan..Gunakan minyak yang banyak untuk mengoreng.
  7. Setelah minyak agak panas ( jangan terlalu panas,nanti burger@donut gorengan pertama agak hangus ) perlahankan sedikit api,masukkan burger@donut tetapi jangan terlampau penuh sebab burger@donut ni akan mengembang lagi ketika digoreng ( sebab adunan mengandungi telur )
  8.  Goreng sehingga kekuningan dan toskan. Setelah burger sejuk, belah dua burger tu tapi jngn sampai putus  dan letakkan omelete dan sambal ikan bilis. Untuk donat pulak, boleh digaul bersama gula halus atau topping kegemaran anda. SELAMAT MENCUBA.. ^_^

16 comments:

  1. pagiii mass... cari idea untuk brekfesss... hahaha...makan nasi jela.weh brapa kali nak buat donut ni.asik lupa je.. esok lah buat

    ReplyDelete
  2. saalm mas...ermmmm sedap2! anak2 tntu suka yg coklat2 tuh..bila dah ada doh mcm2 blh buat kan..tp kan klu x rajin menggoreng kdg sy bakar je..hik hik :)

    ReplyDelete
  3. sedapnya burger malaysia tu...tambah lg kalau ada sambal bilis..nyumm nyummm

    ReplyDelete
  4. Salam Mas,
    Sedapnya tngk burger omelete ni....teringat akak ank bujang panggil kuih ni burger...tapi mmng kegemaran anak2 akak ni....letak telur kat tengah tu lagi sedap ya....laporlah plk tngk kuih Mas...jom tukar dngn sosej roll akak ni..

    ReplyDelete
  5. rasa tensen tgk donat org chantek2..hihi...

    ReplyDelete
  6. jeles..jeles...lawanye burger ngan donut kak mas...lapo...lapo...nak mintak 3 burger, 3 donut...hhhehehe

    ReplyDelete
  7. Salam mas,
    selamat tahun baru. Wah sedapnya nampak burger tu, menu macam ni memang anak2 suka. tak pernah bosan pun.

    ReplyDelete
  8. izah...
    kau makan nasi pepagi..biar betoiii..he..he...lain kali takyah tangguh2 makcik, terus jer buat, lepas tu anto kat aku sikitt..he..he...

    del,
    tu la del. donat ni bebudak memang suka....tak pernah lagi bakar donat....sedapp ke del...

    kak zarin,
    betul tu, sambal tu yg menyedapkan lagi....

    kak yatie,
    bolehh2, bab tukar2 ni mas memang suka..he..he...

    anna,
    kasi anna panas sikit, nnti anna buat burger msia lak....he..he...

    mimiey,
    ni sorang lagi, try wat mimiey, senang dan sedapp tau..

    kak aidah,
    slmt tahun baru kak....tu la lak, mak dan bapak budak pun suka....kiranya disukai ramai laa..

    ReplyDelete
  9. sedap ms..kalau donat mak jah tu mmg sll sy bakar jer :))

    ReplyDelete
  10. deliah,
    yer ke del..nnti mas nak try buat laaa...maceh bagi tau....hubby suka bakar2 ni...he..he..

    ReplyDelete
  11. sedapnya burger malaysia....donut tu pun menarik juga....lama x buat ni..:)

    ReplyDelete
  12. nieza...try la buat..sedapp tau...nnti bleh gi mkn kat rumah nieza..he..he...

    ReplyDelete
  13. salam kak mas...thanks sbb sudi share resepi cekelate topping tu ngan diana...hehe...donut lagi...waaa..yg mn bes kak mas, donut yg ni ke donut yg xberminyak tu?

    ReplyDelete
  14. Diana,
    sama2 diana, rasanya dua2 sama sedappnya, lembutnya dan gebunya, cuma yg ini, tak yah tunngu adunan naik, boleh terus goreng...

    ReplyDelete
  15. salam mas..patut laa kite tersedak2 jer..sibbaik x kuar nasik ikut hidung.haha..

    kreatif tu mas..ok lagi letak omelette..jangan letak ovelette sudah..haha

    ReplyDelete
  16. hasue...
    akhirnya nmpk gak orangnya....
    mula kenal hasue pun kt myresepi la, memang best la resepi hasue ni, tak pe yer letak nama donat hasue...senang nk ingat....maceh yer hasue sudi kongsi resepi donat yg best....
    haa..ha...klu letak ovelete..jadi donat lagi ke...

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...