Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Thursday, December 23, 2010

Donut HaSue



Donat ni saje Mas letak nama Donat HaSue sempena nama tuan punya resepi sebab banyak donat kat sini, senang nak ingat. Lagi pun sedap gak nama Donat HaSue ni, sama macam donat ni, sedapp, lembut dan gebu. Lagi pun donat ni lain sikit tau, tak payah ambik masa lama untuk buatnya sebab donat ni tak payah nak tunggu adunan naik, lepas uli ,boleh terus goreng. Mas dah buat banyak kali tau, baru ari ni sempat nak n3 kan. Untuk buat donat frozen pun sesuai. Resepi Mas dapat dari Myresepi, lagi pun donat ni femess tau kat myresepi, ramai dah mencuba....dan maceh bebanyak HaSue sebab sudi kongsi resepi donat yang best ni.....

            
Donat HaSue

Bahan :
  • 500g Tepung Berprotein Tinggi - guna tepung gandum pun ok dan Mas guna tepung gandum
  • 1 Peket Yis Segera -11gram - jenama MAURIPAN atau apa2 jenama
  • 50 gm Marjerin
  • 1 Sudu makan penuh Shortening
  • 2 Sudu makan penuh gula pasir
  • 2 Sudu makan susu pekat manis @ 2 Sudu makan Susu Tepung - ikut citarasa dan Mas guna susu pekat manis.
  • 1 Biji Telur
  • 1/2 Sudu Teh Garam
  • Gula Halus atau topping kegemaran anda
  • 190 ml - 200 ml  Air suam2 kuku - bergantung pada kualiti tepung

Cara :
  1. Di dalam bekas yang agak besar,tuangkan air suam. Masukkan yis segera, gula pasir, susu, marjerin dan shortening. Kacau sedikit dan biarkan selama 8-10 minit.
  2. Setelah yis mula berbuih,ayakkan separuh dari tepung gandum terus ke dalam adunan. Masukkan pula telur yg dipukul sedikit dan juga garam.
  3.  Kacau adunan sehingga sebati dan melekat pada sudu (bila dah sebati tu dikacau satu arah je menggunakan sudu ).
  4. Ayak lagi tepung selebihnya, gaul menggunakan sudu seketika barulah uli menggunakan tangan dan tuang air suam sedikit demi sedikit untuk elak doh lembik.
  5. Uli sehingga doh sebati dan tidak lekat di tangan.. ( sisa2 tepung kat dalam bekas tu semua bersih ). Doh dah siap dan jika ingin membuat kuih 5 spice roll, boleh la dibahagi 2. Untuk resepi dan teknik membuatnya sila rujuk http://www.myresipi.com/top/detail/6526.
  6. Doh tidak perlu direhatkan, ( kalau nak rehatkan pun boleh gak selama 5-10min ) boleh terus sahaja dicanai setebal setengah inci ( agak2 je ) Boleh tambah sedikit2 tepung jika adunan agak lembik ketika ini..Terap doh mengikut acuan donut atau bentuk kesukaan anda..Doh akan mula mengembang dan ringan sementara minyak dipanaskan dengan api perlahan..Gunakan minyak yang banyak untuk mengoreng.
  7. Setelah minyak agak panas ( jangan terlalu panas,nanti donut gorengan pertama agak hangus ) perlahankan sedikit api,masukkan donut tetapi jangan terlampau penuh sebab donut ni akan mengembang lagi ketika digoreng ( sebab adunan mengandungi telur )
  8.  Goreng sehingga kekuningan dan toskan. Sedia untuk dihidangkan bersama gula halus atau topping kegemaran anda. SELAMAT MENCUBA.. ^_^




9 comments:

  1. makcikkkk... mendonut jugak rupanya... ahak...sehati seiwa kita..eh nk try jugak donut ni..tak perasan pulk donut ni tk yah kembngkn dulu bagai..masuk list.mekasih

    ReplyDelete
  2. mas dgn izah cam janji2 jek buat donut..kat rumah izah akak dah kutip 3 ketui,kat rumah mas akak tak sampai hati plak mintak byk tapi bak mai sini 4 ketui..nah ambik apam ni 1 ketui.jgn marah akak hah,sifir ni hana mek jepun yang ajar.hehe

    ReplyDelete
  3. akak dari umah Uzah nie,nak rada donut Mas lak..kenyang makan donut ajer pagi nie...Mas sinat..lama akak tak mai sini

    ReplyDelete
  4. Mas..pagiiii....

    waduh..haSue anto ko donut eh? hihi..aku wat domat mesti tak jadi, pelik je nampak sampai ada yg kata "ni donat ke kuih keria?" waaa..1 lg..karipap..huhu...kena menurun ngan Mas nih..
    ambik 3 ketoi, jap lg nak g ambik donat kat umah Izah lak..haha...

    ReplyDelete
  5. Izah
    haaa....memang sehati sejiwa kita..he..he..kejap lagi kn nak bertukar donat...
    try la buat makcik, memang senang dan cepat wat donat ni...sedapp tau...

    Anymz
    bijakk2..memang bagus cikgu jepun tu ajar..nnti mas pun nak ikut..nah kak, mas kasi donat panas2 lagi...dok diam2 mkn tau..jngn mabuk donat lak..he..he..

    Kak Asma
    akakk...rindunya kat akak, semlm nk masuk rumah akak tak dapat2..ari ni nk cuba lagi..he..he..akak pun nak donat, gi mkn ngan kak anymz tu....dok diam2 tau....

    ReplyDelete
  6. anna...
    bukan hasue anto donat, mas yg ambik donat dia...he..he...
    try la buat anna, mas dulu pun tak pandai buat, semenjak kenal blogging ni alhamdudillah...bnyk yg mas belajar....dan menjadi..

    ReplyDelete
  7. sedapla kak mas donut tuh...mie dh pernah buat. adunan mmg jadi tapi bila time nak bentuk tu slalu xjadi. mie bentuk guna cutte die tapixjadi bulat cam kak mas punyala. lobang kat tengah pn senget benget,huhuhu....(mengadu nasib).... gtaula camne kak mas buat bentuk tuh...

    ReplyDelete
  8. Mas,

    Betul mmg sedap, lembut dan gebu arh resepi donut ni. Kadang2 pun anie buat donut guna resepi yg sama....besttttt ;)

    ReplyDelete
  9. mimiey,
    ni sorang lagi mengadu nasibb.....he..he..tak pe mimiey, k.mas dah bagi tau kt blog mimiey, mimiey baca yer, munkin mimiey tak tabur tepung kt dulang letak donat tu, sebab tu melekat dan susah nk angkat msa nk goreng....

    Anie
    sedapp anie donat ni..lembut dan gebu jer....

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...