Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Sunday, January 2, 2011

Ayam Kicap Berempah Harum



Tengok Izah buat semalam, nampak sedapp sangat, lagi pun masak macam ni bebudak memang suka. Memang betul..bebudak suka sangat Ayam Kicap Berempah Harum ni, sampai licin kuah ayam ni dikerjakan dan memang betul cakap makcik ampang tu, wangi dan mengancam betoi bau bahan2 masa menumis...resepi asal dari Kak Dayang, maceh yer makcik2 berdua.....kena buat lagi lepas ni sebab ada permintaan untuk siaran ulangan.

Ayam Kicap Berempah Harum
Sumber :  IzahKak Dayang

Bahan :
  • 1/2 ekor ayam (dipotong dan digoreng 1/2 masak)
  • 1 sudu besar kicap pekat
  • 2 sudu besar kicap manis
  • 1 sudu besar sos tomato
  • 1 sudu besar sos tiram
  • 1 sudu besar sos lada hitam - optional 
  • 1 sudu makan cili giling 
  • 1 sudu kecil lada hitam (ditumbuk halus)
  • 1 sudu kecil serbuk jintan putih
  • Rempah tumis (bunga lawang, cengkih, kayu manis, pelaga)
  • hirisan daun sup secukupnya - tak letak
  • sedikit garam
Bahan kisar :
  • 1 labu bawang besar
  • 3 biji bawang merah
  • 3 ulas bawang putih
  • 1 batang serai
  • 1 inci halia
  • 1/2 inci lengkuas

Cara-cara :
  1. Sediakan minyak secukupnya di dalam kuali. Tumis rempah dan bahan-bahan kisar hingga terbit bau. Kemudian masukkan pula cili giling dan tumis lagi hingga pecah minyak.
  2. Masukkan kicap pekat, sos tiram dan sos tomato. Barulah dimasukkan ayam yg digoreng 1/2 masak tadi. Jangan lupa tambahkan air secukupnya. Kacau hingga mendidih. 
  3. Masukkan lada hitam, serbuk jintan putih, sos lada hitam, kicap manis, garam dan daun sup. Kacau lagi hingga ayam masak sempurna. (boleh tambah kicap, air mengikut citarasa sendiri)
  4. Hidangkan panas-panas setelah masak. 

17 comments:

  1. uuui Mas..kita pong wat gaks..baru je lps mkn..sedap mkn ngan nasik panas2..hihi..
    bila nak masukkn n3 tah...males sbb dah kenyang..ngeeee

    ReplyDelete
  2. sedapkan makcik...aku pun suka makan.next time, kalau nak buat tuk makan2 org dewasa aku nak wat pedas2 sikit..baru mengancam..kan kan..mekasih buat kak dayang

    ReplyDelete
  3. patutler berbau harum dr tadi...rupanya ada ayam kicap kat sini...hehe hari ni jet terbang laju skit...sampai awal nk mkn ayam ni ada lagi tak k.mas?...hehe

    ReplyDelete
  4. patutlah akak tercium2 jer bau harum dr umh akak...kat sini rupa2nya...hehe...

    tq yer mas krn sudi mencube...jgn serik tau...mmmuahh!

    izah, btl tu, buat dua periuk. satu pedas utk org dewasa cam akak, n satu lg utk x pedas utk anak akak...hehe

    ReplyDelete
  5. Anna,
    sedappkan Anna, macam berjanji lak kita kan...tu mesti ada siaran ulangan tu....he..he..

    Izah,
    tu la makcik, sedap betoi...sampai aku pun menjilat2 jari..he..he..aku buat memang pedas sikit makcik...sikitt jer..he..he..maceh kak dayang dan makcik yg promot ayam ni...

    Nieza,
    ari ni nieza pakai jet enjin turbo, tu yg laju gila...he..he..
    dah abis nieza, bebudak tu suka, bertambah2 lak makan...try la buat nieza, sedapp tau...

    ReplyDelete
  6. salam mas..
    akak datang nih kelaparannn... baru pas blk main salji td tuh yg bertambah2 lapo.... ayam ader lg tk mas???

    ReplyDelete
  7. kak dayang,
    maceh kak sudi kongsi resepi ayam yg best ni...he..he..memang kena buat lagi nnti, bebudak suka sangat,haa..ha..bijak2, nnti izah dah anto kt akak, yg pedas tu nnti akak cedok kt mas sikit...

    Kak Hana,
    dah tinggal tulang ayam jer kak, habis bebudak tu sapu licin...he..he..akak dah buat ke blum...sedapp tau ayam ni...

    ReplyDelete
  8. wahhhh,kak mas pn dh buat ayam bau harum nih... mst sedap ni..nk buat jgkla nnt..kak mas, simpan mie 2 ketul ye tok diner...nak g mkan umah kak mas..tunggu tau..hehehhe

    ReplyDelete
  9. mimiey,
    dah piniss la mimiey,bebudak tu dah sapu licin...buat cepat mimiey,sedapp tau ayam ni..dinner mlm ni k.mas makan roti..nak join datang rumah tau..he..he..

    ReplyDelete
  10. MMM harum nyer dik mas.....dah sampai kat sini dah lerrrrr......mmmmm tulang2 pun dah abis kot...hu3!!

    ReplyDelete
  11. MMM harum nyer dik mas.....dah sampai kat sini dah lerrrrr......mmmmm tulang2 pun dah abis kot...hu3!!

    ReplyDelete
  12. salam kak mas, sedapnye ayam masak kicap harum ni, lama tak masak kicap, sbb kicap dah nak habis stok, uwaa, terigin nye tgk lauk akak ni, nak sepinggan buleh?

    ReplyDelete
  13. Oh! tergodanya..
    memandangkan dah habis, kena lah buat sendiri.. hikss

    ReplyDelete
  14. Kak Ayu,
    he...he...tulang ayam pun dah piniss kak..try la buat kak, sedapp tau...

    Ros,
    tu la ros, ank2 ros mesti suka punya...nnti dah ada stok kicap ros buat yer cayang...he..he..

    Hann,
    seronoknya han dah tergoda ngan ayam ni...nnti buat tau..compomm hann suka punya...

    ReplyDelete
  15. salam...
    mesti sedapkan...nyumm....nyummm...

    ReplyDelete
  16. salam..

    mas....alamak..banyak juga resepinya kena guna lada eik..mcm2 gak kena guna serbuk cili nie..

    nanti ayu nak derhaka...hehehehe

    tunggu....

    ReplyDelete
  17. mr mama,
    memang sangat sedap mr mama....

    Ayu
    tak pe derhaka ayu, janji sedappp..he..he..

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...