Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Loading...

Monday, January 31, 2011

Moist Banana Cake



Dalam cuaca sejuk2 ni...memang sedap makan kek yang masih2 suam2 sambil minum teh 0. Meh sape yang nak join sekaki..sila bawa air sendiri...he..he...
Semalam nampak CMG buat kek pisang yang gebu dan lembut ni....jadi pagi tadi lepas hantar Ain ngan Daniel gi sekolah, Mas terus buat kek pisang ni....kebetulan Mas memang baru beli pisang kat pasar tani semalam. Sedap tau kek pisang ni...lembut dan gebu jer....Mas derhaka sikit dengan letak choc chip dalam kek ni buat kek ni bertambah sedap.

Moist Banana Cake
Bahan :
  • 115 gram tepung gandum * 
  • 1/2 camca teh soda bicarbonate * 
  • 1/4 camca teh garam ( disatukan, gaul dan ayak
  • 3 biji telur gred B 
  • 1 camca teh ovallate 
  • 70 gram gula perang (brown sugar) 
  • 120 ml minyak jagung (kalau tak de, boleh guna minyak masak) 
  • 125 gram pisang rastali + 1/2 camca teh esen vanilla, dilecek halus 
  • 1 sachet NEscafe 3 in 1

Cara :

  1. Panaskan oven pada suhu 175C. Lenser tin berukuran 8 inci x 8 inci x 2.5 inci dengan mentega, alas dasarnya dengan kertas minyak, lenser juga kertas tadi. Ketepikan.
  2. Putar gula perang dengan ovallate hingga rata. Masukkan telur dan putar pada kelajuan tinggi hingga kembang dan pekat (seperti adunan kueh boulu). Masukkan pisang lecek tadi, putar rata.
  3. Pada kelajuan sederhana, masukkan tepung + nescafe 3 in 1, berselang seli dengan minyak jagung hingga habis, biasanya terakhir adalah tepung. Putar sebati. Kemudian tuang dalam tin tadi, ratakan dan bakar 40 minit atau hingga masak.
  4. Uji kek dengan mencucuk lidi sate di bahagian tengah kek, jika keluar bersih tanda kek anda telah masak, satu lagi lihat jika kek sedikit mengecut dibahagian tepi2 nya, itu pun salah satu tanda kek telah masak. Sejukkan kek atas jaringan sepenuhnya sebelum dihidangkan.. 

15 comments:

  1. pisang kalau dibuat kek memang sedap

    ReplyDelete
  2. salam mas, sedapnya makan kek pisang panas2!!!:) gerimis lg nih, pekena lak ngan kopi panas...

    ReplyDelete
  3. Kak Aidah,
    mas kalau ada pisang, memang selalu buat kek @ apam..anak2 suka...

    Kak Bee,
    tu la..memang kena dalam cuaca sejuk2 ni...he..he..

    ReplyDelete
  4. Kak Mas... wangi bau kek pisang akak sampai bangi...mmmm sedapnyer.. akak nak juga cendawan goreng... sedap..sedap..

    ReplyDelete
  5. mas...nampak sedap dan gebus je kek pisang tu... bahan2nya dah ada kat dapur tu.. tinggal beli pisang je.. hujan2 ni anak2 memang cepat lapar!!! kita masuk list dululah!!

    ReplyDelete
  6. Erma,
    uiiss..sampai bangi baunya...dasyattt..he..he,,
    cendawan tu dah abiss la..try la buat erma..sedapp tau..

    Kak Wana,
    cepat beli pisang kak.boleh buat nanti...sedapp tau kek pisang ni...

    ReplyDelete
  7. wahhhh,kek pisang!!! sedap...sedap...semalam dh nmpk umah abg Mat gebu,dh cnp dh...tgg pisang dtg bertandang je...ni tgk kak mas lak buat... syiok mkn kek pisang mase suam2...mau!!mau!!

    ReplyDelete
  8. mimiey...
    meh sini..kita makan sama2...he..he...

    ReplyDelete
  9. assalamualaikum mas..wah org dah mcm2 resepi bt..kite lg ulang alik dapur ke dapur 1 pun x dak yg jadi..itu la jadik bila kemalasan melanda..huwaaaa :((

    ReplyDelete
  10. Salam Mas,
    Lama akak tak buat kek pisang....terliur je tngk kek pisang Mas ni..masuk list dululah..

    ReplyDelete
  11. Deliah,
    wakaka...macam2 la del ni..,.

    Kak Yatie,
    sedapp tau kak...buat2 cepat2...rugi kalau tak cuba....

    ReplyDelete
  12. mas, akak datang bawa kek kukus 7up ni jom kita tukar nk rasa kek mas yg sedap ni pula...ok yer...nk blk dh..hehe

    ReplyDelete
  13. aduss..terlambat sampai sini hari ni..sowi ya mas..sibuk ngemas esbok hari nih..fuuuhhh penat betul rasanya..kek ni sedap ya mas..leh masuk list gak ni kan..?
    erkk...mkciik izah tak ada sunyi je rumah mas ni kan?..kan?..sob3..:(

    ReplyDelete
  14. Cuaca sejuk membuatkan perut sentiasa lapar.Sedap pekena kek ni dgn kopi panas:)

    ReplyDelete
  15. Salam Mas...
    Kek Pisang lama nyer tak buat.. bau harum sampai kat SG lah..hehehe nak jgk nak jgk hahaha meroyan pulak mama pagi2 nih :)

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...