Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Friday, January 14, 2011

Masak Lemak Patin Pucuk Ubi



Meh layan Masak Lemak Patin Pucuk Ubi untuk lunch ari ni. Masak lemak macam ni bebudak berdua tu suka...tapi makan kuah ngan pucuk ubi jer..ikan patin tak mo...jadi Mas jer yang belasah patin tu sorang.....Mas cuma gorengkan ayam jer untuk kanak2 ribena tu...senang keje....untuk Mas cuma tambah sambal belacan ngan telur dadar...sedapp looo....

Masak Lemak Patin Pucuk Ubi
Sumber  : Mas Duniaku
Bahan :
  • 2 ketul ikan patin 
  • 1 ikat pucuk ubi
  • 2 cawan santan - boleh letak lebih jika suka
  • asam keping - ikut masam
  • sedikit kiub ikan bilis
  • 1 batang serai - dititik 
  • Garam jika perlu dan secubit gula
  • * 2 biji cili merah
  • * 4 biji bawang merah
  • * 1 ulas bawang putih  
  • * 3/4 inci kunyit hidup
  • *  sedikit garam kasar
  • * 1/2 gengam ikan bilis - rendam kejap dan toskan
Cara :
  1. Cuci bersih2 patin dengan cara perap dengan asam jawa @ jus limau + garam dan biarkan dalam 15 minit. Cuci kembali dan toskan. Dan ulangi sekali lagi langkah tadi.
  2. Rebus pucuk ubi sekejap hingga bertukar warna hijau gelap dan toskan kemudian potong2. Ketepikan. 
  3. Kisar halus bahan2 bertanda * dan satukan dengan santan, serai yang dititik dan asam keping dan masak atas api perlahan hingga mendidih. Masukkan patin dan biar mendidih 2 - 3 minit. 
  4.  Boleh tambah garam (jika perlu), kiub ikan bilis dan secubit gula. Masak untuk 1 - 2 minit lagi dan dan masukkan pucuk ubi dan kacau perlahan, biarkan 2 minit dan boleh matikan api. 
  5. Sedap dimakan dengan nasi panass...


11 comments:

  1. aisemen....terlambat la sampai mr.mama nie...
    dah habih dh ka???..
    tak sempat nak tumpang sekaki....

    ReplyDelete
  2. Salam Mas,
    Ada lagi tak masak lemak ni, akak nak rasa semangkok sbb tak pernah makan lagi ni.....leh pos mai Penang dak....hehehe

    ReplyDelete
  3. resepi orang doludolu..mau pengsan makan ni..sgt sedap:)

    ReplyDelete
  4. uissshhhh!!! kuatnya bau tempoyak! sampai ke oklen...hehehe... rupa2nya ada org msk tempoyak ikan patin. my feberet tu! tp x penah lg makan tempoyak patin ni dgn pucuk ubi... slurrrppp! hirup kuah pun sodap! hehehe....

    ReplyDelete
  5. AKAK..TIME KASEH UNTUK TUNJUK AJAR AKAK,,,

    ni la hasil nukilan akak tp saya laksanakn dgn jayanya...

    http://qasehdindakanda.blogspot.com/2011/01/salam.html

    ReplyDelete
  6. Salam Mas,
    Mmng nmpk menyelerakan tul ikan patin dngn pucuk ubi tu...arini akak goreng ikan, sayur lemak dan sambal belacan jek...lauk sempoiii jek...

    ReplyDelete
  7. salam mas....
    aduhaiii kenapa mesti patin!! tempoyak!! pucuk ubiiii!!! arghhhh rasa nk terjun kolam!

    ReplyDelete
  8. Mas! sampainya hati mu mengoda akk ngan menu yg semamangnya tak ada disini...terliurrr tau...hehehe btw memang sedap la...ikan patin tu lak my fav...dh x mau ckp byk x dpt mkn nk blkla...ngehx3

    ReplyDelete
  9. selalunya ikan patin ni yg akak tau buat masak tempoyak atau masak asam pedas je yg sedap, tak pernah lagi masak macam ni.

    ReplyDelete
  10. salam mas,
    wah mas pun lauk lemak pucuk ubi ya..meh tukar2 akak punya lemak ayam pucuk ubi..hehe

    ReplyDelete
  11. aduuuhhh sedap ni...mmg peberet..klo mkn confirm x toleh kiri kanan, brtambah lg...

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...