Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Monday, January 10, 2011

Kuih Bakar Pandan Cikgu Zana



Ni gara2 tergoda tengok kuih bakar yang Kak Hana buat semalam. Sedapp tau, kuih ni lembut  dan rasanya sedang2 jer manis dan lemaknya. Daniel siap bawa bekal gi sekolah...dah tahu kuih macam memang peberet dia. Kalau Ain, dia kurang gemar, setakat seketoi dua jer dia makan. Maknya..jangan ditanya...he..he.....meh sapa2 yang nak merasa, boleh ambik sorang satu jer....

Kuih Bakar Pandan Cikgu Zana
Bahan :
  • 1 cawan tepung gandum
  • 1 cawan gula
  • 1 cawan air pandan
  • 1 cawan santan
  • 1 cawan susu cair (sejat)
  • 3 biji telur
  • Sedikit pewarna hijau
  • Sebagai hiasan - sedikit bijan jika suka
  • boleh tambahkan esen vanila jika suka.

Cara :
  • Masukkan semua bahan ke dalam blender kecuali bijan
  • Blender hingga sebati
  • Sapukan loyang dengan sedikit minyak dan tuangkan bahan tadi kedalamnya.
  • Taburkan bijan (jika suka)
  • Bakar 40 - 55 minit pada suhu 180c/ hingga masak / berkerak. Tunggu sejuk baru potong.

18 comments:

  1. ting tong ting tong...
    nih akak nak tapau nih kuih bakor... akak punyer dh selamat masuk tuttttt... muekekekekeee... mee rebus skali mas! adehhhhh terliur dbuatnyer..

    ReplyDelete
  2. kueh bakar pandan kak zana ni mmg best kan...
    suke buat.. :)

    ReplyDelete
  3. kak mas, warna die menggoda i tau...haishhhh enakk

    ReplyDelete
  4. mas,cantiknya kuih bako tu..teringin juga nak buat..akak suka kuih2 mcm ni..leh buat buah tangan utk kenduri hjg mggu ni kan?

    ReplyDelete
  5. makcikk...tak rela i tengok tau...kau goda lagi si gemukss lemak ini..tau la badan tu kurus..huhuhuhu... ha ah la mas.tengah melantak donut la ni... perut pun dah penuh.mata mulalah mengantuk..haha

    ReplyDelete
  6. Kak Hana,
    sedapkan kak kuih ni...mas pun suka....mee rebus tu dah piniss la kak..he..he..

    Norsha,
    betul3..he..he....mas pun dah suka....

    Hani,
    suka dapat goda hani...esok2 buat tau...

    Kak Anymz,
    elok bebenor tu kak...boleh buat buah tangan, nak membuatnya pun senanggg....dan sedapp tau...

    Izah,
    haaa..ambik kau makcik, goda aku lagi ngan seri muka pisang kau tu, mentang2 aku tak jumpa2 lagi pisang..he..he...
    uuiisshhh..sedapp tu donut keledek...aku suka...esok2 aku nk buat lgi...
    kau ni..aku kurus2 pun byk lemak gak dok berkumpul....he..he..

    ReplyDelete
  7. fuyooooo....seme entry sedap nih....mcm ne nak kak nak diet ni..muehehehe.....

    ReplyDelete
  8. kak ayu, rasa sikit2 jer kak....insyaAllah....he..he...

    ReplyDelete
  9. uwaaaaaaa....nak seloyang!!! nak seloyang!!!! kak mas, post la sini banyak..nk makan smpai terbongkang...

    ReplyDelete
  10. salam mas...ok x majuk lg dah sbb dpt kuih bakar :))..tp kan mana kerak dia eyh..mas dah makan sumer ker..aisehhh :))

    ReplyDelete
  11. Mimiey,
    aiiipp...anak dara...boleh ke mkn smpai terbongkang...nahhh..kak mas kasi 2 ketoi jer...wat manis mulutt..he..he..

    Deliah,
    eehhhh..eehh...kerak tu tuan tanah la sapu...he..he..
    baik del..dah tak majuk yer...nnti kena jual tau..he..he..

    ReplyDelete
  12. akak suker sgt kuih niii...tp lama x buat..tgk kue mas tringin lak ;)

    ReplyDelete
  13. Salam Mas,
    Akak mmng suka kuih bakar pandan ni...terliur je tngk...rajinnya Mas, tiap2 hari ada je menu yg sedap2...suka akak tngk..

    ReplyDelete
  14. mas...
    kalau takat tayang gambor...ya ampun....ayu kalau ke shah alam...mas kena buat kuih bakar nie tau..
    kalau tau..meleleq air liurku..

    ReplyDelete
  15. salam mas, sedapnya kuih ni MIL selalu buat kuih ni akk lak nengok dn mkn jer...hehe hari ni x msk ada jemputan kat luar..singgah sini ambik kuih bw blk yer..hehe

    ReplyDelete
  16. salam kenal....
    baru first time jenguk kat sini... banyak resepi yg menarik... dah tergoda dah ni... saya minta izin follow dan link ye!

    ReplyDelete
  17. k.mas...tu kuih paberet yan gak..sedapnyer....nak..nak..nak....k.mas..nak kuih tue..

    ReplyDelete
  18. Un dessert délicieux.
    J'aime beaucoup.
    Bonne semaine et à très bientôt.
    See soon.

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...