Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Friday, December 17, 2010

Dalca....




Assalamualaikum.
Buat Dalca pagi ni untuk dimakan ngan Roti Puri dan roti prata segera. Resepi Dalca ni simple jerr..main rebus dulu, kemudian baru tumis bahan2 tumis dan tuang kedalam dalca tu..lebih kurang macam tumiss darat. Dalca ni memang tak letak santan, jadi boleh tahan lama. Meh tengok resepi Dalca ni kat bawah tu...


Dalca

Bahan :

1 cawan kacang dal - rendam semalaman, basuh dan tos
ayam @ daging
carrot, kentang dan kacang panjang
kiub ayam
garam dan gula secukupnya
2 camca besar penuh rempah kari daging

Bahan tumis :
1/2 biji bawang besar - hiris2
1 biji bawang putih - hiris2
1 tangkai daun kari
3 biji cili kering - potong
kulit kayu manis, bunga lawang , bunga cengkih



Cara :
Rebus kacang dal dengan air secukupnya hingga setengah empuk. Jika guna daging boleh rebus sekali dan boleh abaikan no 2.
Masukkan ayam dan rebus lagi hingga kacang dal empuk.
Masukkan carrot, kentang, kacang panjang, garam secukup rasa, gula dan kiub ayam, rempah kari daging, kacau sebati dan biarkan hingga kentang empuk dan rasakan jika ok .
Tumis bahan2 tumis hingga wangi dalam kuali dan tuang dalam periuk dalca dan kacau sebati dan jika dalca kelihatan pekat boleh tambah air panas , kacau lagi dan biar seketika baru boleh tutup api.

8 comments:

  1. salam...rajin akak wat dalca ea...sedap ni cicah roti canai...

    ReplyDelete
  2. Salam Kak Mas,
    wah sedap..Dalca ni kalau mkn ngan nasi minyak ke nasi beriani ke memang mabeles....lbh kuah tu nanti leh mkn ngan roti canai pula...hihi ceta mkn jer yer nieza ni...:)

    ReplyDelete
  3. Salam Mas,

    Aiiikkss sehati sejiwa lah kita. Hari ni pun anie masak dalca tapi dalca sayuran jer. Cuma letak kentang dgn carrot mkn dgn chapati :D

    ReplyDelete
  4. Assalam mas,
    sedapnya dalca tu cicah ngan roti canai ,lepas tu taruk pulak sambal bilis cair2 sikit.mcm roti canai banjir gitu sedapnya

    ReplyDelete
  5. noorsha
    memang dalca ni untuk cicah ngan roti canai....sedapp tau...he..he..

    nieza
    tak pe nieza, blog pun pasal makan kan..he..he...betul tu...nasi sedapp ngan roti canai memang geng dia...he..he..

    anie
    give me five anie...mcm berjanji jer yer..he..he..capati pun sedapp tu...

    chik mimi
    memang sedappp chik mimi...mas memang makan ngan sambal biliss, kuah pun banjirr..he..he..baru sedapp kan..

    ReplyDelete
  6. salam..
    mas...wah....dalca pulak tu..makin lama makin menjadi ko...

    terbaiklah..ayu nak try sbb tak bubuh santan.sure rasanya berlainan

    ReplyDelete
  7. Dhalca looks soooooooooooooooo inviting Mas!!! Memang ngam with briyani or ghee rice! :D

    ReplyDelete
  8. akak jarang msk dalca... tp klu org masakkan suka gak mkn! hihihi.... mas...akak tag mas..jgn mare yer...hihihi

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...