Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Saturday, October 2, 2010

Kue Teow Goreng 2



Untuk sarapan Mas goreng Koe Teow, ni memang menu peberet Mas, kali ni Mas letak tongkeng ayam dan udang ...sedap tau...tapi tak elok makan selalu...kolesterol tinggi tu...tapi itu yang sedapp...hu..hu..dugaan.
Mas goreng untuk sorang makan jer, jadi kalau untuk makan lebih sorang kena lah double kan bahan2 tu....kalau Mas lebih suka masak sikit2 , rasanya lain tau kalau masak banyak2...sekarang pun dah banyak jual makanan order baru masak...lain kan rasa masak sikit2 ngan masak 1 setalam....he..he..tu pendapat Mas...layan jer la yer....


Kue Tiaw Goreng 2
Bahan :
  •  kueteow - agak2
  • udang - ikut nak banyak mana
  • tongkeng ayam - cuci bersih, potong2 @ isi ayam
  • Taugeh secukupnya 
  • kucai - mas letak daun sup
  • 1 ulas bawang putih - cincang halus
  • 1 telur
  • sedikit pes sambal - boleh tengok kat sini - boleh juga letak cili kisar
  • kicap campur secukupnya - kalau tak de letak sos tiram dan kicap pekat dan kicap cair.
Cara memasak :
  1. Tumis bawang putih dan masukkan pes cili / cili kisar, kacau.
  2. Masukkan udang dan tongkeng ayam / isi ayam yang dihiris2, kacau rata, masukkan koe teow dan kicap campur ( resepi boleh tengok kat sini ), kacau rata.
  3. Masukkan kucai dan tauge, kacau lagi dan tolak kueteow ke tepi kuali dan masukkan telur, biar telur mengeras sedikit dan gaul rata bersama kueteow.
  4. Gaul dan matikan api. Hidangkan bersama cili jeruk...lagi sedapp...

6 comments:

  1. salam mas....wow ade bakso...ade koe teow...sedap tuh mas...tp yg pasti sume dah jadi baja...*tgk gambo pun jadik la :)))

    ReplyDelete
  2. wah layan gak kue tiow pagi2 nih.. tapi takmo tongkeng ayam.. hehehe

    ReplyDelete
  3. Del
    muahaa....betul2...tengok gambar je la....

    Giha
    ha..ha..mesti tak suka tongkeng ayam kan...sedap tau..

    ReplyDelete
  4. Haissshhhh...sedapnye kway teow! Terliur tengok! :D

    ReplyDelete
  5. salam mas,
    akak suka semua tapi satu aje akak tak reti makan..tongkeng ayam..hehe..
    termasuk kaki ayam, leher ayam dan kepala ayam..haha

    ReplyDelete
  6. muahaaha..rugi tau akak tak makan tongkeng ayam...sedapp...akak try la makan..sedap tau..

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...