Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Loading...

Wednesday, December 29, 2010

Ubi Getok



Meh layan Ubi Getok yang Mas buat untuk minum petang. Jiran Mas ada kasi ubi kayu, jadi Mas buat Ubi Getok jer...nak buat Talam Ubi macam Kak Nor, takut tak menjadi lak..nnti dah berani baru Mas buat...he..he..Ubi Getok ni berpantung pada ubi gak tau untuk mendapat kesedapan ubi getuk ni. Kalau ubi kayu jenis gebu, memang sedappp ubi getuk tu. Ubi kayu yg Mas dapat ni memang gebu setelah direbus, jadi ubi getuk ni sedapp tau..lembut jeer....meh tengok bebahannya.

Ubi Getuk
Sumber : MasDuniaku
Bahan :
  • Ubi kayu secukupnya
  • Kelapa parut putih
  • gula  - ikut manis sendiri
  • sedikit garam
  • Bancuhan tepung untuk menggoreng - Mas guna tepung gandum + tepung beras, jadikan 3/4 cawan + sedikit garam + 1 cawan air  dan kacau dengan pemukul telur supaya bancuhan tak berbintil2 dan licin.
Cara membuatnya :
  1. Ubi kayu dikupas kulit, cuci bersih dan belah2, kemudian rebus dengan sedikit garam hingga empuk. Toskan dan letak dalam bekas dan lenyek2 hingga halus.
  2. Kemudian masukkan gula secukup rasa dan sedikit garam dan gaul sebati dan kemudian masukkan kelapa parut agak2 yer ngan ubi tu dan sebatikan lagi, bila dah boleh dikepal2, boleh bulat2kan ikut saiz.
  3. Celup dalam bancuhan tepung dan goreng hingga kuning keemasan. Angkat dan toskan. Sedap gak dicicah ngan cili kicap dan sambil2 tu minum kopi o......perhhh.....

16 comments:

  1. wah sedapnya. ubi ni..nampak gebus gitu..ni yg buat terliur ni...tapi tak leh nk rasa puasa ni....jamu mata jer la dulu..hehe

    ReplyDelete
  2. haa...nieza...nnti nk berbuka datang ambik yer..he..he..

    ReplyDelete
  3. masss jgn kasi simonyet ngan si singa tuhhh!! meh bg akak dulu! akak suker sgt ubi getuk! try wat ubi ungkep plak mas...

    ReplyDelete
  4. Salam Mas,
    Akak mmng suka ubi getuk ni....selalu beli ubi asyik terkena yg tak empuk je...tu yg buat kuih talam/bingka/lepat ubi ni...kalau nak mkn ubi getuk akak beli je kat kedai selalu tu...mmng sedap...klau Mas dekat maunya akak beli dngn Mas jek...

    ReplyDelete
  5. kak hana..
    he..he..simonyet ngan si singa tu jaga ubi getok tu kak..dia kasi sorang satu jer....
    ubi ungkep tu macam mana lak...mas baru dengar ni...macam sedapp jer bunyinya..

    ReplyDelete
  6. mas, sedapnya ubi getok... makan camtu jer pun sedap... mana nak cari ubi yg gebus cam tu ya?

    ReplyDelete
  7. Salam Mas,
    suka kuih ni...selalu beli ajer tak pernah buat pun.

    ReplyDelete
  8. salam kak Mas erma suker ubi2 ni... nyum2 sedap.. apam gula merah mekarpun.. semalam nampak kat dapo K. Yati... arini dapo akak lak... betultu kak Mas sedap gak masak ubi ungkep.. he he he nampaklah menu jawa kan kak Hana kan? he he eh

    ReplyDelete
  9. mas..minta sepiring..wawawawawa..sedap ooo layan petang2

    ReplyDelete
  10. kak rose,
    tu la kak, ubi ni pun ikut nasib, klu dapat yg gebu memang best....

    kak azian
    mas pun selalu beli gak...tapi bila ubi dah ada, buat gak la....lagi puas makan kan kak..

    erma'
    haa..sama la kita...sedap kan ubi2 ni....gebu jer..tu la erma, k.mas pun tergoda tngk apam k.yati, tu yg buat gak, sedapp tau...
    ubi ungkep tu k.mas tak pernah mkn lagi...mana nk cari yer..kt rumah k.hana kot...he..he..

    ayu
    haaa..tu la ayu..memang best...sambil2 tu minum kopi o....perhh..

    ReplyDelete
  11. Salam Mas,
    akak memang minat ubi getuk ni. Dulu masa duk kat JB memang ada org jual tapi duk kat pantai timur ni payah sikit, nak buat malas sebab yg lain tak makan. Tapi yg jenis goreng macam ni tak pernah cuba lagi

    ReplyDelete
  12. salam mas mesti sedap...., teringatkan ubi getuk masa kecik2 dulu.

    ReplyDelete
  13. salam Mas,mesti sedap ubi getuk makan ptg2.

    ReplyDelete
  14. mas..cam tau tau je aku pun nak buat ubi getuk neh..ada ubi 2 ketul tu...yeeyy yeyy..nak blajo ngan makcikkk laaaaaaaaa

    ReplyDelete
  15. kak yatie,
    terlepas lak ngan komen akak..he..he..tu la kak, mas klu ada ubi kayu mesti buat ubi getok..klu ubi gebu memang best sangat ubi getuk tu...tak berani lgi buat talam/ bingka/ lepat, selalunya mak mas yg buatkan, nnti nak belajar buat gak la....he..he.

    ReplyDelete
  16. kak aidah.
    aitt...yg akak selalu mkn tu tak goreng ke....mas tak pernah mkn lagi yg mcm tu...tpi yg bergoreng ni sedapp kak sebab garing kat luar lembut kat dalam...he..he..

    kak hasimi
    tu la kak, mas makan ubi getuk ni dari kecik smpai skrg...sedapp kan kak..

    izah
    aku terbau ada ubi kat ampang..he...he..selamat mencuba makcik..ada apa2 soalan, mesej tau..he..he..

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...