Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Thursday, December 23, 2010

Ayam Masak Merah Madu



Untuk lunch Mas masak Ayam Masak Merah Madu. Selalu gak Mas masak Ayam Masak Merah Madu ni, baru ari ni sempat nak N3 kan resepi ni. Hasil dari try tambah2 bahan, ayam ni jadi lebih sedapp....meh tengok resepi  Ayam Masak Merah Madu ni. 

Ayam Masak Merah Madu
Sumber : Mas Duniaku

Bahan :
  • 1/2 ekor ayam - dipotong
  • 2 sudu besar cili kering yang dikisar
  • 8 biji bawang merah - dikisar
  • 2 ulas bawang putih - dikisar
  • 1 inci halia - dikisar
  • 1 batang serai - diketuk
  • 1 biji bawang besar - dibelah 6
  • bahan tumis - bunga lawang dan adik beradik
  • 2 sudu besar sos tiram
  • 2 sudu besar sos tomato
  • 1 sudu besar sos cili
  • 1 sudu besar madu
  • sedikit kiub ayam
  • sedikit gula dan garam secukup rasa

Cara :
  1. Lumurkan ayam yang dicuci bersih dengan garam dan kunyit dan goreng hingga masak. Ketepikan.
  2. Tumis bahan penumis, serai yg diketuk dan bawang besar hingga wangi.
  3. Masukkan bahan2 kisar dan cili kering dan kacau hingga pecah minyak.
  4. Masukkan sos tiram, sos tomato, sos cili, madu, sedikit kiub ayam, sedikit gula dan kacau sebati, rasakan, jika ada yg terkurang boleh tambah hingga mendapat rasa yg seimbang, boleh tambah sedikit garam jika kurang masin.
  5. Masukkan ayam yg digoreng tadi dan kacau sebati, boleh tambah sedikit air panas jika kuah agak pekat dan kacau lagi. Boleh tutup api dan dihidangkan.

12 comments:

  1. wah, sedapnya ayam masak merah madu....kita dinner sama2 mlm ni eh...ayam nak tang peha tau..sayap pn nak gak...hehehhhe

    ReplyDelete
  2. Salam K.Mas...tgk kat tingkap jek pagi tadi tgk donut gebus... hu hu hu gader2 wat donut ngan Izah.. internet slow lah kak.. ao ni nak tapau ayam merah madu ngan donut gebus tu skali yer ha ha ha..sedap tu..

    ReplyDelete
  3. mimiey..
    boleh mimiey, nnti jangan lupa bawa sambal kicap ayam mimiey tu sekali..he..he....

    Erma
    oooo....erma yang dok mengintai tu, ingat sape..he..he....erma pun nak ayam gak, japp yer k.mas nak kira ayam tu tinggal berapa ketoi, budak mimiey tu pun nak gak......

    ReplyDelete
  4. masak-masak juger tengok anak2 tu.love u

    ReplyDelete
  5. wah sedap ni!! suka sgt ayam msk merah madu ni...kalau pi kat kedai nasi kandar ni ler pilihan utama...nk minta ayam jer ..bermadu x mau ler....kihkihkih

    ReplyDelete
  6. cayang azha
    ok cayanggg...love u tooo...

    Nieza
    wakakaa...madu2 sensitif tau..he...he..madu lebah jerr yg disukai ramaii....try la wat ayam ni nieza...sedapp tau..ada ke kedai mamak kat finland tu...

    ReplyDelete
  7. salam

    mas..tahniah..temgok tu..hasil tambah-tambah pada resepi...menghasilkan makanan yang sangat menyelerakan..

    tahniah yer..makin lama makin mahir

    psst: azha tu mesti u hubby..right???

    ReplyDelete
  8. sedapnyaaaaa....feveret ni...lama tk makan ayam masak merah madu ni

    ReplyDelete
  9. Ayu
    maceh ayu..hasil dari sokongan semua juga....
    pstt : he..he..azha tu memang hubby mas...dia tengah kerja tu....

    Zarin
    mas pun suka zarin...peberet kita sama laa.....

    ReplyDelete
  10. jalan malam2 umah makcik..uuuiii dah tidoq ka.. amboi2 kenyang makan ayam..tidoq awai ye..hehheheheee..

    ReplyDelete
  11. amboi mlm2 jejalan sini....cari ayam ke....dah piniss ayam tu...mas pun dah cari bantal ni....ngantokk...slmt mlm makcikk...

    ReplyDelete
  12. masss.... udah abes ka?? aku tak korek idong! tp korek poket! tau2 dah kosong! muekekekeke

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...