Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Friday, December 24, 2010

Agar - agar Roti Lagi....



Tetiba jer 3 hari lepas Mas terasa nak masukkan resepi Agar - agar Roti ni dalam Myresepi, buatnya dah lama, boleh tengok kat SINI yer.....jadi teringin nak makan tu pun datang sekali, lagi pun roti ada 1/2 bungkus kat dapur,jadi pagi semalam start la projek buat agar2...lagi pun buat Agar2 Roti ni kejap jer...sambil buat sarapan boleh buat Agar2 Roti ni sekali. Petang dah boleh dimakan sebab masukkan dalam freeze dulu, baru best makan sejuk2...meh jemput makan semua, tinggal pun ciput jer lagi....

Agar - agar Roti
Sumber : Mas Duniaku
Bahan :
  • 20 gram agar2 bertali @ sepeket serbuk agar2  - 10 gram
  • 6 cawan air 
  • gula pasir - ikut manis @ 200gram
  • 1 tin susu cair
  • 6 keping roti - Mas guna kulit roti sekali
  • 1 biji telur
  • 3 jenis pewarna
  • 1 sudu teh esen vanila 

Cara membuatnya :
  1. Roti ,susu cair dan telur disatukan, apabila roti kembang, blender hingga halus.
  2. Agar - agar direndam sekejap kemudian toskan, satukan agar - agar dengan 6 cawan air dan masak hingga agar - agar hancur dan tapis. Masukkan semula kedalam periuk.
  3. Masukkan gula ikut manis sendiri, apabila gula sebati masukkan bahan - bahan yang diblender tadi. Kacau sekejap dengan api perlahan hingga mendidih sikit dan terus tutup api.
  4. Bahagikan ke-3 bahagian dengan tiap2 bahagian dibahagi sama banyak dan masukkan warna tiap2 bahagian tu dan kacau rata.
  5. Tuang 1 warna ditengah loyang hingga habis ( sekali tuang habis 1 warna ) dan diikuti dengan warna lain juga ditengah loyang, tak payah tunggu keras.
  6. Sejukkan didalam peti sebelum dipotong.



13 comments:

  1. makcik nak tanya:
    1. mana sedap n lembut agar2 ni kalau buat pakai agar2 tali ke atau serbuk.

    2. ada bau telur tak? atau kena letak setitik dua essence vanilla?

    3. kalau letak perasa apa2 ke lagi sedap, atau biarkn rasa asli roti tu je kat agar2 tu lagi sedap..

    4 Kalau ganti ngan susu segar sedap jugak tak? susu cair tak de la makcik..

    kikiki..saja buat soalan pagi2 ni..ngeh ngeh..

    ReplyDelete
  2. amboi makcik...banyaknya soalan....tak pe..mas jawab yer izah cayang....
    1- rasanya sama makcik, bezanya senang lagi guna serbuk agar2 sebab serbuk agar2 tu cuma campur ngan air ,sebatikan dan masak kejap jer. Agar2 bertali tu kena rendam, toskan dan masak sampai agar2 tu hancur...
    2- makcik ni, kan ada letak esen vanila, jadi tak de bau telur, puk kpla makcik..
    3-yg tu mas tak pernah cuba lagi, rasanya sedap kot sebab agar2 ni rasa manis dan rasa roti jer..try la buat makcikk...
    4-bolehhh, mas pun kekadang guna susu segar...he..he...
    upahnya anto apam sepinggan...

    ReplyDelete
  3. sedapnya dapat makan agar2 roti ni... sejuk je kan... wah nak anta rumah izah je ya? kak rose nak gak.... nak bawak balik kg, kenduri makan ambeng!

    ReplyDelete
  4. salam mas... lama gler akak tak buat agar2 roti nih... sejak versi pelangi yg last... pehtu tadak dah.. asal nak buat jer roti abes.. alasan jerk la tuh kan! hihihi.... nak sket mas... akak mmg suker puding nih...

    ReplyDelete
  5. makcik..mekasih ye.hahhaaa.. punya panjang penerangan tu, kalau tak buat jugak memang kena ketuk ngan makcik neh..haha..

    yang acuan lompang tu kan, hari tu ada nampak kat kedai bahan2 kek.ada acuan lompang.tapi kami beli ni kat pekan sehari lipis.3 longgok acuan ni rm5.makcik beli 2 jenis acuan.berbaloi tak?napa tak bagitau nak..boleh mcik belikan..hehe

    ReplyDelete
  6. Salam Mas,

    Wahhh bukan main cantik lagi agar2 Mas ni, sedap jer nampak. Tersusun rapi plak tu ;)

    ReplyDelete
  7. kak rose
    ada pun ciput lagi kak rose, mas kasi 2 ketoi yer, boleh makan dlm keta....he..he...try la buat kak, sedapp tau agar2 roti ni....

    Kak Hana
    hee..he....akak yg cakap alasan, nnti beli roti bnyk2 kak, boleh buat agar2 roti ni....

    Anie
    cantik dan sedapp tau anie, try la buat.....

    ReplyDelete
  8. makcikkk...tahu tak pe....tngh tunggu kemunculan agar2 roti izah lak ni.....he..he...
    tu la makcik, puas mas cari kt pasaraya....ada kat kedai bhn2 kek yer makcik..nnti mas cari....maceh yer bagitau, k.yati pun ada cakap ada kt kedai bhn2 dapur..tapi tak sampai2 kedai tu..he..he..mana tahu makcik pun baru beli, ingat makcik dah lama ada, tak pe makcik, nnti mas cari tau...ari ni ngan esok hubby off...boleh kluar...

    ReplyDelete
  9. uik cantiknya kaler ,dah lama tak buat agar2 roti ni

    ReplyDelete
  10. salam kak mas,
    wah... nanti ada roti balen, buat agar-agar roti pun maveles juga. siap blender je kan? cantik marble2 tu. sayang nak makan. hihihi.

    ReplyDelete
  11. chik mimi
    cantik dan sedapp tau....try la buat chik mimi

    indah
    elok la tu indah, gi buat cepat.......he..he..kalau sayang nak makan,pejam mata masa nak makan...he..he..

    ReplyDelete
  12. wah menarik dan tertarik.....sedap ni memang my fav dah pernah buat dulu tapi tgk corak K.Mas buat ni lagi cun...:)

    ReplyDelete
  13. nieza..
    kena buat lagi tu...mesti teringin balik kan...

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...