Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Friday, October 15, 2010

Puding Laici Dangdut




Assalamualaikum.
Rasanya ramai yang dah buat Puding Laici ni, Mas jer yang baru nak cuba,  bukanya pe, beli laici jer Daniel nak buat air, kali ni beli diam2, baru boleh buat, tu pun Danier nampak tin laici dalam tong sampah, Mas cakap dah buat puding, nanti Daniel rasa, dah janji balik sekolah jap lagi nak makan puding tu....memang sedappp sangat puding ni, sesiapa yang belum mencuba, Mas syorkan try la buat, sedapp tau..lembut jer puding ni, jadi pada Mas elok guna bekas kecil2, kalau guna bekas besar susah nak potong nanti, takut hancur plakk...lepas ni pun rasanya Mas nak buat lagi. Suka sangat puding ni..Maceh Kak Ummi untuk resepi ni. Sesiapa yang nak puding laici ni boleh ambik dalam fridge yerr, tapi sorang satu jerr tau....

                           
Puding Laici Dangdut
Resepi : Kak Hanieliza
Sumber :  Kak Ummi 

Bahan :
10 gm agar-agar serbuk @ 1 paket agar2 biasa (28 gm)
2 liter air
2 cawan gula
2 tin laici - asingkan airnya
1 tin susu cair

Cara :
Masak agar-agar hingga mendidih.
Masukkan gula. Biar mendidih lagi. Tutup api. (jika guna agar-agar biasa, tapis dulu.)
Masukkan air laici dan susu cair. Kacau rata.
Tuangkan dalam acuan samada loyang ataupun mangkuk2 kecil. Sejukkan sebentar.
Kemudian sejukkan dalam fridge.
Hidangkan bersama buah laici yang telah diasingkan tadi.

Nota :
Agar-agar ini memang sangat lembut seperti taufufa tu..kalau dalam bekas besar, skop aje dengan senduk bila nak makan.

                                  





  • 9 comments:

    1. makcik...lma dah tak buat ni..mmg best sejuk lembut je masuk tekak..nnti jap lgi aku amik dlm fridge yeee..hihi

      ReplyDelete
    2. Salam kak mas,
      sedap puding ni. sejuk jer tekak.. saya suka kutip bahagian laici tu. hihihi..
      cantik bentuknya tu, kak. :))

      ReplyDelete
    3. kau dah buat ke makcikk, sedapp kan...mas juga yang terlepas keretapi..ha.ha...gi la ambik kat fridge tu, ambik satu jer tau...he..he..

      ReplyDelete
    4. he..he..buah laici tu sedap makan sekali ngan puding....tak terkata keenakkannya...try la buat indah, ke indah dah buat...

      ReplyDelete
    5. mas...i ni laagi tertinggal..tk buat2 lg..dah lama peram resepi dia hihi..
      sebab tk buat lg ialah sama mcm mas..beli laici habis hasya mintak nk buat air :D

      ReplyDelete
    6. susah kan zarin bebudak ni...tak kasi kesian pulak...he..he..try buat zarin, sedapp sangat puding ni...

      ReplyDelete
    7. Pernah buat Lychee Pudding versi sendiri. Yang Kak Hanieliza punye ni blm try lagi. Nak buat gakkkk...hehehe! Semua nak buat...tapi takleh lah karang. Sakit tekak...huhu :(

      ReplyDelete
    8. thankss love...try buat love..sedapp sangatt...

      ReplyDelete

    Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...