Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Friday, October 8, 2010

Nasi Minyak Hujan Panas




Ni la rupa Nasi Minyak Hujan Panas yang dimakan ngan Daging Kandar tu , saje jer Mas buat sebab lama dah makan Nasi Minyak...tetiba jer teringin...masa godek2 kat Myresepi, Mas jumpa resepi Nasi Minyak Hujan Panas, resepi dari Makyong Myresepi. Rupanya Kak Hana pun dah buat nasi minyak ni...memang sedap....caler maler jer nasi ni...memang menarik perhatian bebudak dan bapak budak...he..he..

Nasi Minyak Hujan Panas
Copy :  Kak Hana dan  Makyong 

Bahan :
  • 4 cawan beras basmati
  • 5 cawan air
  • 2 ketul kiub ayam
  • 2 helai daun pandan
  • pewarna merah, kuning, hijau

Bahan Penumis :
  • 1/2 inci halia - hiris halus
  • 2 ulas bawang putih - hiris halus
  • 1/2 biji bawang besar - hiris halus
  • 2 sudu besar minyak masak
  • 1 sudu besar minyak sapi
  • 1 batang kulit kayu manis
  • 2 kuntum bunga lawang
  • 3 kuntum bunga cengkih
  • 3 biji buah pelaga

Bahan Hiasan :
  • Bawang goreng
  • Kismis

Cara membuatnya :
  1. Cuci beras dan rendam selama 10 minit. Toskan.
  2. Panaskan minyak dan tumiskan semua bahan tumis sehingga bau wangi
  3. Masukkan beras dan gaul rata.
  4. Masukkan air, kiub ayam dan daun pandan.
  5. Masaklah nasi sehingga masak
  6. Bila nasi kering, letakkan 1-2 titik untuk setiap pewarna kuning, merah dan hijau ditempat yang berasingan. Bila dah masak, gembur-gemburkan nasi tu.

10 comments:

  1. combination warna yang sangat lembut

    ReplyDelete
  2. Salam Mas,

    maksudnya masak nya sama je dgn masak nasi minyak, cuma letakkan perwarna merah, hijau , kuning je lah

    ReplyDelete
  3. Salam Mas,

    maksudnya masak nya sama je dgn masak nasi minyak, cuma letakkan perwarna merah, hijau , kuning je lah

    ReplyDelete
  4. Salam Mas,

    maksudnya masak nya sama je dgn masak nasi minyak, cuma letakkan perwarna merah, hijau , kuning je lah

    ReplyDelete
  5. salam mas...nasi laker maler tu ngan daging kandar sepinggan baper...uhhh lapar nih..daging kasi lebeh tau :)))

    ReplyDelete
  6. Fuzidss
    macehh...he..he..

    Izah
    makcik, kali ni mas guna beras wangi siam mali tau...memang sedapp...

    Yan
    aa.aaa..rasanya yang beza cuma letak warna kat nasi...lebih menarikk...tapi kalau tak silap mas nasi minyak ditambah susu cair sikit.....

    Del
    ari ni mas baik hati belanja Del...nak makan berapa pinggan pun bolehh..he..he..

    ReplyDelete
  7. Salam Mas,
    Nasi ni pun sedap...ank2 akak suka sbb rasa dan warnanya yg menarik....meriah gitewww....

    ReplyDelete
  8. he..........cepat je mas publish ni, baru semalam tertanya mcm mana nak wat nasi ni lepas mas buat entry lauknye tu....thank u mas....warna menarik....

    ReplyDelete
  9. Kak Yatie
    ha..betul tu kak, ain ngan daniel pun suka caler maler kt nasi ni...

    Ayu
    he..he..dah tahu resepinya boleh la ayu buat...

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...