Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Wednesday, October 20, 2010

Ayam Oriental Versi Izah



Nampak Izah buat semalam, Mas pun try buat ari ni, Ain ngan Daniel kalau masak gini memang diaorang suka. 
Betul cakap makcikk...sedapp la...nanti nak try ngan sotong pulak. Mas masak tak  kering macam Izah buat sebab bebudak ni nak berkuah. Rasanya masakan ni tak payah letak garam sebab banyak bahan yang dah sedia masin, Mas cuma letak gula jer....dah cukup dah. Untuk semua Selamat Menjamu Selera...sesiapa yang nak rasa lauk ni, sedok sorang sikit jer ye..he..he...


Ayam Oriental Versi Izah
Sumber : Izah
 
Bahan :
  • ayam dipotong kecil - lumur kunyit garam
  • 1 biji kentang dipotong baji
Goreng ayam dan kentang sehingga masak, ketepikan.

Sambal Oriental:
  • 1 tangkai daun kari 
  • 5 ulas bawang merah - hiris 
  • 3 ulas bawang putih - cincang 
  • garam & gula secukup rasa 
  • 1 biji cili hijau -  hiris (MaDiHaA tambah) 
  • 1 batang serai- saya tambah
Bahan2 ini dicampur jadikan pes :
  • 2 sudu besar pes tom yam 
  • 2 sudu kecil rempah kari ikan 
  • 1 1/2 sudu besar sos tiram 
  • 2-3 sudu besar sos cili - izah tambah
  • 2 sudu kecil sos ikan 
  • 6 sudu besar air panas - izah dan mas lebihkan


Cara Menyediakan :
  1.  Panaskan minyak dan masukkan daun kari, bawang merah, bwg putih dan tumis hingga kekuningan.
  2. Campurkan bahan2 pes tadi dan gaul rata & biar lebih kurang 3 minit. 
  3.  Masukkan ayam goreng dan kentang dan cili hijau.. kacau rata. Masukkan garam (jika perlu) & gula & masak selama 5 minit atau sehingga ayam dan kentang mesra dengan sambal. Sedia utk dihidangkan.

6 comments:

  1. kita nak jugak tp kalau sikit je tk cukupla mas hehehe....nanti nk cuba jugakla

    ReplyDelete
  2. waahh....kuah banyk yg sedap ni kan....eh mas..apam pisang tu lembut gebu ke padat ek...makcik bile tuko langsir ni mkcik?ihihi

    ReplyDelete
  3. Zarin
    ha..ha..try la buat...sedapp tau...

    Izah
    tu la makcik...bebudak ni nak berkuah..apam pisang tu gebu dan lembut, tak terlalu padat...kiranya masuk ngan selera mas..try la buat makcikk...he..he..baru malam tadi buat keje...

    ReplyDelete
  4. ayam oriental ye,hehehheh...hari ni xtringin nk tuko dgn kak mas la..nk tau nape,tunggu!!!!

    * kak mas,nk tuko langsir ni camne??selain tg die dh kasi dlm list die tu??

    ReplyDelete
  5. mimiey
    ha..ha..dah tahu dah sebabbnya...
    senang kan mimiey, tukar langsir tu...

    ReplyDelete
  6. En asben mintK menu ni sudahnya saya bhn google la plak...hihi
    Www.duniaibuamani.com

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...