Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Loading...

Wednesday, April 20, 2011

Talam Sagu



Arrgghhhh...tak tertahan rasanya tengok Talam Sagu Kak Anim semalam..sampai termimpi2 mengigit talam sagu tu....jadi bangun jer dari tido pagi tadi...terus buat talam sagu ni...tengahari tadi dah siap untuk dimakan. Perhhhhhhh...sedapppppnya bila dimasukkan ke dalam mulut....rasa sangat2 sedappppp...sukanya hatiku bila hajat dah tercapai...muahahaha
Buat penggemar2 sagu atau kuih talam, boleh try resepi ni....sangat sedapppp tau...boleh dok no 2 kuih talam yang sedap selepas Talam Nangka yang Mas buat ari tu. Maceh Kak Anim sebab sudi kongsi kuih talam yang sedapp ni...Mas suka sangat ngan kuih ni. Ijahhhh  baik kau buat cepat......tak terliur ke nengok kuih talam aku ni.....he..he..
Opsss..lupa lak nak cakap..untuk bahagian sagu tu  Mas masak dulu sagu tu baru tuang ke dalam acuan lompang dan kemudian kukus hingga sagu tu jernih dan menggunakan acuan lompang sebab tengok kuih ni macam susah sikit nak potong, jadi rasanya lebih senang dibuat dalam bekas kecik2.....tak pe yerk Kak Anim..he..he...derhaka sikit jerk....

Talam Sagu
Bahan :
Bahan untuk lapisan bawah ( bersagu ) :
  • 2 cawan santan cair
  • 1 cawan sagu - dicuci dan rendam sebentar
  • 1/2 - 1 cawan gula pasir - akak letak 1 cawan
  • garam secukup rasa
  • pewarna merah secukupnya
Cara membuatnya :
  1. Sapu acuan dengan minyak dahulu. Mas guna acuan lompang.
  2. Gaulkan semua bahan hingga sebati. Mas masak dulu dalam periuk dengan mengacau hingga sagu pekat dengan menggunakan api perlahan. 
  3. Tuangkan ke dalam loyang dan kukus selama 30 min. Baru Mas cedokkan ke dalam acuan lompang yang disapu minyak tadi dan kukus selama 20 minit atau hingga hilang biji2 putih tu.
  4. Cakarkan permukaan lapisan bawah dengan garfu. Mas tak cakar sebab menggunakan acuan lompang.
  5. Letak adunan lapisan atas.

Bahan untuk lapisan atas :
  • 3 cawan santan pekat
  • 1 cawan tepung beras
  • 1 sudu teh garam

Cara membuatnya :
  1. Gaul semua bahan supaya rata.
  2. Tapiskan kedalam kuali tak lekat ( non stick pan ) dan kacau sebentar atas api.
  3. Apabila nampak pekat, tutup api dan ke tuang atas lapisan bawah tadi.
  4. Kukus lagi selama 20 minit. Mas kukus 15 minit jerk sebab guna acuan lompang.
Nota :
  • Sila lapik penutup pengukus dengan kain untuk mendapatkan talam yang cantik.
  • Mas suka buat dalam bekas yang kecik2 supaya senang keluarkan kuih talam ni. Mas ni bab potong kuih2 talam ni agak lemah sikit sebab kuih ni kan lembut...takut herot berot lak..he..he..

42 comments:

  1. Assalamualaikum...
    Tertinggal sudah. Hehehe hari ni tak meroti ke?

    ReplyDelete
  2. hahaha..maaaas..sukanya hati tgk talam mas nih.
    semalam akak dah teringat nak buat dlm acuan lompang jugak tapi memandangkan gambar talam akak asek2 dlm acuan lompang terus tukar fikiran..lawo mas lawo..
    oooo lenkali akak masak lah dulu sagu tu ya mas.baru jernih kan..tapi kalo tak masak sedap gak.cam makan mata ikan lah jwpnya..hehe

    ReplyDelete
  3. Kak Kak Sam,

    apa yang tertinggal tu..he..he..

    meroti..he..he..tungguuu

    ReplyDelete
  4. Kak Anim,

    sukanya cikgu puji...he..he..
    maceh kak sudi kongsi resepi talam ni...terbaikkkk.....
    tu la kak..mas tak suka biji2 putih tu..jadi terpikir baik masak dulu baru kukus..he..he...
    mas tak berani buat dalam loyang, bukannya apa..bab nak memotong tu yg lemah sikit...tak pasal2 hancur lak talam tu...
    itu yg buat dalam acuan lompang..senang ..he..he..

    ReplyDelete
  5. mas,
    mmg cantik mas bila buat kecik2 mcm ni..nak mkn pun senang tak yah susah2 nak potong dah..lgpun dlm acuan kecik cepat sejuk..jd cepat juga boleh ngap..

    ReplyDelete
  6. x leh nk kata apa...
    cuma mampu kata TERLIURRRR weiiiii!!

    ReplyDelete
  7. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  8. kak Iza Akma,

    betul tu kak.. senangkan nak kluarkan kuih talam ni..
    mas bukan apa..bab memotong tu yg lemah sikit..he..he...

    ReplyDelete
  9. hai mas..lama x mkn kuih sagu.. satu kombinasi yg cantik ada lapisan talam..
    sesuai buat dlm bekas kecilkan.. snng nak ngap
    nak sikit buat rasa lehhh

    ReplyDelete
  10. kak nuanza,

    akak...apa lagi..gi buat cepat...sedapp tau..he..he..

    ReplyDelete
  11. Sheila Shafeareen,

    tu la..serasi betul sagu tu ngan talam...
    sedappppp...
    senangkan dalam bekas kecik.....he..he..

    ReplyDelete
  12. makcik.ko buat satu sukatan penuh resepi ni ye.brapa bijik dapat? anggar2 la.. aku mmg nak try buat gak petang ni.tapi ingat nak buat talam nangka dulu.haii tamak mana satu nak try nih???

    ReplyDelete
  13. salam mas.. wah wah cantek nye.. smlm kat umah kak anim.. hari dia singgah umah mas lak..esok umah sapa ya? izah umah kamu kot? nanti kak p tumpang makan lah.. dekat jer ampang dgn keramat..wakaka..

    ReplyDelete
  14. Kak mas cantik kan kale merah n putih nih..Amboi cpat sungguh,baru jer nmpk kat umah kak anim..

    ReplyDelete
  15. izahdaut ,

    makcik...macam biasa la..aku buat 1/2 adunan jerk..dapat dalam 15 biji...tu pun dah puas makan ni...muahahaha
    haa...baik kau buat talam nangka dulu..biar lama2 habis lak nangka tu..he..he..

    ReplyDelete
  16. kak ilahjy,

    akak..he..he...meh jemput makan..ada sikit lagi tu....
    ijahh tu dah pening nak buat yg mana dulu...muahahaha

    ReplyDelete
  17. Zaliedana,

    haaa...cantik kan...sedapp lak tu....
    teringin tak..he..he..

    ReplyDelete
  18. salam mas...
    weeiii memang nampak sedappp!! akak baru je berangan nak buat beronok mlm td.. tp tak sempatlah sebab sibuk dok perisi doyan yg bwk blk dr kg aritu nak frozenkan. abg nak suruh buat lempuk.. tunggu cuti baru sempat kacau kot.. so semua hajat kena kiv dulu.. terliur lak tgk talam sagu ni.. silap2 bronok tukar jadi talam nnt ni.. hehe..

    ReplyDelete
  19. Emmm...comel2....nak makan pun senang...nyum..nyum...ngap...ngap masuk dalam mulut....

    ReplyDelete
  20. Rajin ko menalam Mas..k.anim buat kena cakar, mas buat x payah cakar...akak buat nanti nak kena cakar harimau kot..hehe

    ReplyDelete
  21. Cantiknya Kak Mas...terus lapaq bila tengok

    ReplyDelete
  22. kak MaDiHaA a.k.a Ratna,

    akak..rasa2 mas bronok tu mesti jadi talam sagu..he..he...
    try la buat kak..memang sedapp talam ni...
    wahhhh..banyak doyan yerk...anto la sini sikit...he..he..

    ReplyDelete
  23. cik cek,

    he..he..senangkan.....
    kluarkan dari acuan, dah boleh makan..tadi masa talam sagu tu suam2 mas dah mamam..he..he..

    ReplyDelete
  24. kak Sofea,

    muahahaha..akak..harimau mana yang cakar tu..he..he..
    try la buat kak..sedappp tau talam ni....

    ReplyDelete
  25. MeknaBlog ,

    lapaq yerk...dah lunch ke belum tu..he..he...
    meh kak mas suapkan talam ni seketoi...buka muluttttt

    ReplyDelete
  26. Assalamualaikum Mas,
    ni kali kedua terguda dan jatuh centaaaa terus nih..nnt nak godek jugak ler..hihihi..

    ReplyDelete
  27. kak Rabiatun Adawyah,

    selamat mencuba kak...
    memang sedapp talam sagu ni...

    ReplyDelete
  28. sedapnyer mas...tgk kat dapur kak anymz smlm brangan2 nk bt hujung minggu..tgk2 mas kemain cepat lain mengacau sagu :)))

    ReplyDelete
  29. Deliah's Deli ,

    wehhhh..terminpi2 tau mengigit talam sagu tu...
    sedapp tau del..
    buat cepat2...

    ReplyDelete
  30. slmt petang Mas,
    peminat talam sudah dtng ni...menariknya talam ni..nak buat gaklah...tapi tulah akak lemah bab saguuuu tu...tak berapa suka kalau ada yg putih2 lagi...yg ni best, jernih semuanya....leh try ni..

    ReplyDelete
  31. wahhh dah sampai dapur mas dah...akak pun nk pi cari sagu jugalah suka sgt mkn kuih2 sagu ni...hehe

    ReplyDelete
  32. Assallamualaikum Mas,
    Sedap ye Mas.. Ishhh.. Kena try jugak ni..

    ReplyDelete
  33. kak yatie,

    haaa...ratu talam sudah sampai....
    akak...klu akak masak dulu sagu baru kukus...compom tak de mata sagu tu...
    selamat mencuba kak..memang sedapp talam ni....

    ReplyDelete
  34. Kak Nieza,

    selamat mencuba kak...
    buat cepat2 tau...
    memang sedapp talam sagu ni...

    ReplyDelete
  35. Kak Naz,

    selamat mencuba kak naz...
    memang best talam sagu ni..
    sedappppp....

    ReplyDelete
  36. daku tergodaaaa.... sagu dh ada. nk kene gi cari tepung beras nih.. tp kalau x jumpa nk rembat tepung pulut kt dapur tu, agak2 jadi x? haha..

    ReplyDelete
  37. salam mas...
    akak br balik dr umah kak.nim td... nampak si talam nih la teringin la pulak... nak ngendeng mas pulak nih! boleyyyyy?? :D

    ReplyDelete
  38. akak pun nak cuba jugak lah... akak suka makan kuih yg ada sagu... yg ni nampak macam menarik aje...

    ReplyDelete
  39. tun_telani ,

    tun..mana boleh letak tepung pulut...bukan nama kuih talam la....muahahaha..
    gi beli tepung beras dulu..baru buat...

    ReplyDelete
  40. kak hana,

    akak..dah abiss la..
    try la buat cuti nanti..he..he..

    ReplyDelete
  41. kak AZLITA AZIZ ,

    selamat mencuba kak ita..
    memang sangat sedapp talam sagu ni...

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...