Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Monday, April 11, 2011

Bubur Durian



Petang tadi layan Bubur Durian lak..Mas cicah ngan roti benggali....perhhh...sedappp tau..he..he.. 
Bubur Durian ni memang menu wajib family Mas bila ada durian. Abang ngan Daniel suka sangat bubur durian ni. Tapi tadi dah ada satu lagi menu durian yang dia orang gemar...Cokodok Durian yang Mas buat tadi tu...tak puas makan lak tadi, lain kali boleh buat lagi sebab durian ada lagi tu...tapi dah di cop ngan resepi lain....tunggu...Mas dah lama teringin nak buat resepi tu...tak sabar2 nak menerai esok...he..he..
Untuk resepi Roti Benggali, Mas n3 kan esok yerk..malam ni kita berpoya2 ngan Bubur Durian dulu...

Bubur Durian
Resepi : Mas Duniaku
Bahan :
  • 1 biji durian
  • 1 kotak santan
  • 1 cawan air 
  •  gula pasir - ikut manis
  • 1 helai daun pandan - disimpul
  • Secubit garam
  • Gula 

Cara :
  • Dalam periuk, satukan durian, daun pandan dan air dan masak atas api sederhana hingga mendidih. Masukkan secubit garam untuk bagi rasa lemak dan gula pasir ikut manis. Biar mendidih perlahan, rasa dan jika kurang manis tambah sedikit lagi gula. Masak hingga kuah pekat, kepekatan kuah ikut citarasa masing2 dan bpleh tutup api. Sedap dimakan panas2 atau sejuk dan sedapp dicicah dengan roti.


13 comments:

  1. Assalamualaikum Mas,
    Waduh menu durian jek...bau doyan tu sampai sini tau....eeehhhh akak pun baru ngadap doyan tadi...mmng best tul dpt makan doyan sejak balik Msia ni....makan lagi dan lagi....hah3..bubur durian ni rupanya mcm serawa durian ya...ingatkan bubur kcng letak durian tadi...

    ReplyDelete
  2. Kak Yatie,

    hmmm..kalau mas panggil bubur doyan jerkkkk..rasanya serawa doyan pun lebih kurang sama gak kan kak..he..he..
    amboiii..lepas geram tu...makan doyan kak...jangan tak makan..tapi air masak kene minum banyak2...
    panas doyan tu..he..he...

    ReplyDelete
  3. Kak mas,
    Huh menci,nyamfah,ashik menu doyan jer..Weekend nih nak beli doyan gakla..Pstt,akak wat roti banggali,sy pongmerotigak ptg tadi,hehe..Akak,mesti nak wat serimuka doyan kan,huhu,sy pong tengin gak nak wat..

    ReplyDelete
  4. Zaliedana,

    ct..menci2 sayang kan..he..he..
    nanti beli doyan banyak2 tau....

    ct pun buat roti benggali ke...sama la kita...meroti...give me 5...

    amboiii...teka meneka lak..tungguuuu kemunculan menu tu.....biar la rahsia...he..he...

    ReplyDelete
  5. mas...
    setuju gak komen kak yatie...ayu ingatkan bubur kacang yang ada durian..lain dari yang lain nie....

    oh yer, semalam kak yatie buat kuih campuran durian....mana leh jadi nie..mas pun buat bubur durian..

    kalau ikutkan nafsu, sure ayu nak gak makan durian..tapi daku demam.......
    wah!!!kalian kijam....

    ReplyDelete
  6. semalam kawan kita bagi roti jala dan bubur durian...hari ni plak ada kat rumah Mas...minta sikit yer...nak makan ngan roti oat jagung yang baru buat semalam...

    ReplyDelete
  7. Assalamualaikum...
    Amboi dah beli kebun durian ke? ni yang jeles ni? weekend ni akak ke sana yea.

    ReplyDelete
  8. Salam Mas..
    Akak lak panggil pengat durian.. Tp pengat tu buburlah.. Sedapnye Mas... Mintak la sikit...

    ReplyDelete
  9. Citarasa Rinduan ,

    ayu...semalam kak yati buat serimuka doyan...mas teringin gak nak buat...tengok la macam mana..he..he...

    ayu demam yerk...tak leh makan doyan tu...tunggu sihat dulu yerk...he..he..

    ReplyDelete
  10. Nazrah Bakery & Dunia Kuih,

    dah buat yerk roti jagung oats tu..
    best kan..mas suka roti tu..
    aiippp..dah dapat bubur jagung.....tak mo minta lagi..he..he..

    ReplyDelete
  11. kak Sam,

    haaaa....borong banyak2 doyan tu kak sam..
    boleh masak macam2...he..he..

    ReplyDelete
  12. Kak Naz,

    ada juga yg panggil pengat kan kak...
    mas panggil bubur jerk..he..he..

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...