Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Loading...

Thursday, December 30, 2010

Keli Salai Lomak Cili Padi



Tergoda betul tengok Keli Salai Lomak Cili Padi yang Kak Norma buat semalam, setelah dapat jawapan tentang cara nak salai keli tu dari Kak Norma, Mas pun try salai keli dalam oven ikut macam yang Kak Norma ajar, kata Kak Norma, Mas- bakar@salai dalam oven pun bleh..tp takyah la garing sangat..nanti keras plak..elok2 masak ler... api kecik..so air dia keluar habis.. tu namanya salai... haa..tadi Mas pun salai la keli tu, api kuat lak..tapi kejap jer..bila ikan tu dah mcm kering, Mas terus keluarkan, bau keli ni masa salai...memang wangi....semerbak satu rumah....dan hasilnya setelah dimasak lomak ....perrhhh..memang sedappp....habiss licin 2 ekor Keli Salai Lomak Cili Padi yang Mas buat tadi.....tak pandang lauk lain dah....hubby pandang jer..tak nak makan sebab dia dah minta buatkan sambal keli....last dia rasa, haa..tau pun sedappp...maceh Kak Norma...memang Mas akan buat lagi, selalunya Mas masak lemak keli mcm tu jer, tak salai...lepas ni, akan ku salai keli tu...he..he..

Keli Salai Lomak Cili Padi
Sumber : Kak Norma

Bahan :
  • 3 ekor ikan keli - dibersihkan -  Mas guna 2 ekor
  • *  cili padi  - terpulang banyak mana nk...
  • *  kunyit hidup 
  • * 1 biji bawang besar - Mas letak
  • Santan - dr setengah biji kelapa - Mas guna santan kotak
  • Sebiji limau nipis - Mas guna asam keping
  • Garam dan perasa - Mas guna garam dan kiub ikan bilis

Cara :
  1. Ikan keli disapukan kunyit dan garam kemudian disalai hingga kering..(kalau malas nk salai..bakar dalam oven pun boleh)
  2. Bahan-bahan bertanda  * ditumbuk halus ( Mas kisar jer ). Kemudian,masukkan ke dalam periuk
  3.  Masukkan santan dan asam keping. Masak dengan api perlahan. Kemudian masukkan keli salai.
  4. Masukkan garam dan kiub ikan bilis.
  5. Masak hingga kuah pekat dan boleh tutup api.

12 comments:

  1. wah sedap ni...ikan keli tu my fav...nieza pun suka bakar dulu ikan keli tu sebelum msk lemak ni.. ikut cara mak niza msk mcm tu...memang sedap!..adehh...terliurla pula nk kena cari ikan keli ni..hehe

    ReplyDelete
  2. waaa...dh muncul kat sini plak ek? Mas rencahkan dengan apa? kalo ikut orang nogori, lebih sedap kalau rencah dengan pucuk gelugur (alaa...buahnya buat asam keping tu...) entah laaa..akak tak pernah cuba lagi..lom tanam lagi pokok asam keping tu...hehehe....

    satu tips lagi.. kalo sapa yg dok KL ni, ok laa..semua ikan kelinya jenis keli bunga (mmg lembut isinya) tp sapa yg dok kampung, jangan buat salai kalau keli tu jenis keli kayu yer...alamatnya korang gigit kayu ler...

    Ok...tq Mas !!!

    ReplyDelete
  3. mas.....................
    ikan keli ni yang best ikan keli besar ke ikan keli kecik?tak pernah beli ikan keli..ikan keli ni kita beli hidup2 kan?ye ke..hahhaa

    ReplyDelete
  4. nieza....
    ha..ha..tu la..sblum ni tak pernah salai keli, baru ku tahu sedappnya keli salai ni...jakun kan...he..he..ada ke keli kat finland tu nieza,klu keli frozen pun ok gak kan...

    ReplyDelete
  5. kak norma
    wakaka...lawak akak ni..keli kampung lagi sedapp kak...
    maceh yer akak ajar mas cara salai keli tu..mas tak letak pun pucuk gelugor, mna nak cari kt sini, asam gelugor ada la..he...he..mas pernah mkn yg rencah pucuk gelugor tu..memang sedapp kak..

    ReplyDelete
  6. izah..
    makcik..tergoda gak kau yer...ada setengah jual keli yg siap siang, jadi keli tu dah mati...klu keli hidup..makcik letak garam pd keli tu baru keli tu mati dan kena siang.cara nak bersihkan@hilangkan hanyir keli : makcik basuh dulu keli tu, memang berlendir..tak pe...kemudian perah limau nipis@ asam jawa dan letak 1 sudu kecik garam,sebatikan dan tuang air hingga keli tenggelam...biar 10 - 15 minit. Tuang ke singki dan cuci bersih.....ulang sekali lagi mcm tadi dan mas tambah tepung gandum sikit dan biar 10 minit dan makcik tuang ke singki dan cuci bersih..dan boleh potong 2 klu nak dan kelar2 sikit keli tu. letk garam dan kunyit dan makcik boleh salai@goreng..
    rasanya keli kecik sedap...klu keli sederhana, mas akan potong 3...yg best mesti kelar2 keli tu....
    ada apa2 makcik mesej tau....

    ReplyDelete
  7. makcik..mekasih...kena siang?ehehhee. mcm gerun tengok ikan tu.nak suh org kedai siangkan terus je...hehe..mekasih mas.selalu gak tengok kat kedai bawah ni memang ada jual.tapi besar2 aku tengok cam seram je..hahhaa...nak try jugak la sekali beli..mekasih makcik!!!

    ReplyDelete
  8. Salam Maz, wah sedapnya lauk keli tu, akak mmg minat ikan keli tapi hubby tak makan ikan2 sungai ni. Anak2 pun suka jugak. Jeles nengok agar2 pelangi yang cantik tu

    ReplyDelete
  9. izah,
    makcik...cari pilih la yg kecik2..klu saiz sedang2 tu, makcik kerat la 2@ 3...lepas tu kelar2....slmt berkawan ngan keli yer makcik..he..he..

    kak aidah,
    sama la kita kak, hubby mas makan cuma dia nk goreng, suka garing2..klu msk mcm ni..dia jeling jer....mas klu keli ni memang suka sangat...sedap kan kak..

    ReplyDelete
  10. malam malam gini lapar bila lihat ikan keli masak lomak ni..sedap mas:)

    ReplyDelete
  11. Mas

    untung orang kat rumah leh makan ikan keli...macam2 menu leh cuba kan...sini, ikan yg dia orang makan cuma 3 jer, kerisi, pari & selar kuning...tahap boringzz jer..akak makan kat umah Mas ek..

    ReplyDelete
  12. Kak CM
    perhhh..memang sedapp kak...

    Kak Yat
    memang diaorang mkn kak, tapi suka yg bergoreng...klu masak mcm ni..mas sorang jer yg makan, kalau dah suka, mas masak gak, mas sorang makan...cian kat kita kan kak....lain kali kak yat masak keli, ajak la mas makan sekali..he..he..

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...