Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Loading...

Wednesday, December 29, 2010

Apam Gula Melaka



Gara2 tengok ramai yang buat Apam Gula Merah ni, Mas pun jadi teringin lak nak mengapam lagi. Sedap tau Apam Gula Merah ni. Lembut, lembab dan gebu jer dan satu lagi.....apam ni dah senyummmm..sukanya. Betul kata Kak Yatie dan Izah, kena letak dalam papercup baru apam ada senyum. Resepi Mas ambik dari Kak Yatie dan kata Kak Yatie dia nampak apam ni kat dapur Kak Ita dan resepi asal dari Kak Rossitamz dari myresepi. Petang semalam Mas nampak Hani pun dah buat, jadi lepas tu Mas pun terus buat. Maceh untuk semua atas resepi apam yang best ni. Mas kejap lagi nak kluar nak bawa Ain gi hospotal, ada temujanji ngan doktor jap, kita jumpa tengahari nanti yer, kunjungan yang tak sempat dibuat akan bersambung nanti tau...bye....

Apam Gula Merah
Bahan :
  • 125 gm gula pasir
  • 125 gm gula Melaka - dipotong kecil2 
  • 150 ml air
  • 250 gm tepung gandum
  • ½  sudu teh soda bikarbonat
  • ½  sudu teh yis (bancuh dengan sedikit air suam)
  • 1 biji telur
  • 100 ml minyak masak
  • Papercup secukupnya.

       
Cara membuatnya :
  1. Sediakan acuan dan panaskan kukusan.
  2. Masak air bersama gula pasir dan gula Melaka hingga hancur. Tapis dan sejukkan.
  3. Ayakkan tepung gandum ke dalam bancuhan air gula. Gaul hingga sebati dan rata.
  4. Masukkan soda bikarbonat, yis dan telur. Kacau hingga sebati.
  5. Tuang minyak sedikit demi sedikit sambil dikacau rata.
  6. Tuang adunan ke dalam acuan dan kukus selama lebih kurang 15 minit atau hingga masak (bergantung kepada saiz acuan).
Nota :
  • Untuk dapatkan apam yang senyum kena letak dalam papercup atau jika guna acuan, jangan sapu minyak dalam acuan tu.
  • Jangan tuang adunan ke dalam acuan atau papercup sampai penuh, biar berbaki suku dari acuan atau papercup sebab adunan akan naik nanti.
  • Kukus dengan api kuat dan jika air kukusan berkurangan, tambah air panas dalan bekas mengukus tu .
  • Tunggu air kukusan betul2 mendidih baru masukkan adunan apam yang hendak dikukus dan lapik penutup dengan kain dan pastikan penutup ditutup kemas.

13 comments:

  1. kak masssss...wah wah wahhhh gelak beso apam ko kak..!!! sedap kan kan kan??

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. Salam Mas,
    Uwaaaa...cantik mekar apam mekar gula melaka tu....sukanya akak tngk apam ni menjadi....cun betullah apam Mas..

    ReplyDelete
  4. hahhaa..gelak besor ye hani? kompom petang ni aku buat jugak...gilerr apam...hahaha

    ReplyDelete
  5. salam mas,
    wah cantik betul lah apam mekar
    teman2 blogger semua..jealous akak tau.. akak punya kuncup sekuncupnya..

    ReplyDelete
  6. kak mas,nnt anto umah mie barang 7 bijik ye...ati tgh berkobar2 nak mengapam tapi vitamin M dok berlegar2 dlm pembuluh darah,hehehehe...

    ReplyDelete
  7. wah!! sudah merayap ke sana ke mari... harus juga nnti merayap ke jepung! zasssss...nak msk lunch dulu! hihi

    ReplyDelete
  8. hani,
    dengan k.mas sekali gelak besar..sukanya apam ni senyummmm...

    kak yatie
    suspen tau kak masa nk buka pengukus tu...nasib baik apam ni senyum, sedap dan lembut kan kak apam ni...

    izah
    makcik, kau mengapam lagi yer...tak pe..nnti dah siap kau anto sini sikitt...kau senyum lebar2 tau masa buat apam ni....he..he..

    kak ayu,
    akak..mas pun kali ni buat apam baru dapat yang mekar...banyak gak petuanya....

    mimiey,
    aaiiipp...anak dara kena rajin2....baru cwepat boleh kawin..he.he..

    kak hana,
    akak...lawan ngan izah, tengok apam sape yang tersengih lebar2.....he..he...

    ReplyDelete
  9. mas...memang kental sikit ke adunan dia? aduann apam ni?hahaha..

    ReplyDelete
  10. makcik..memang adunan apam ni mcm pekat sikit...aku tambah air 1 sudu besar......slmt mengapam makcik....

    ReplyDelete
  11. gebusnya apam ni...bila nk start buat apam yer...ada lagi tak nk ler 2 ketoi....hehe

    ReplyDelete
  12. nieza cayang...dah abiss la, tinggal 10 biji tu kejang dlm petiais...sajer frozenkan apam tu..esok nk kukus balik..he..he..

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...