Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Loading...

Monday, April 25, 2011

Pau Gebu ( water roux) resepi II



Assalamualaikum. Meh layan Pau Gebu ( water roux) resepi II dari Ros jintamanis ni. Untuk resepi Pau Gebu Water Roux sebelum ni boleh lihat DISINI yerk. Mas buat petang semalam pau ni. jadi dah abisss tauu...untuk resepi pau ni Mas buat 1/2 adunan jer, dapat lah dalam 12 biji...cukup untuk 4 mulut yang nak mamam tu. Memang sangat lembut dan gebu jerk pau ni. Mungkin sebab diletakkan water roux tu juga yang menyebabkan pau ni lembut gebu jerk...sedappnya bila menguyah masa panas2......tak mau bebel2 lagi, meh tengok resepinya lak.

Pau Gebu ( water roux) resepi II
Resepi asal : Ros jintamanis
Bahan :
  • 550 gram tepung pau ( low protein flour)
  • 2 sudu besar marjerin planta ( kalau guna shortening lagi bagus) Mas guna shortening
  • 220ml susu segar atau bancuhan susu tepung+1 sudu kecil garam
  • 3 sudu besar gula 
  • 2 sudu kecil double action baking powder
  • 4 sudu besar water roux
  • 2 1/2 sudu kecil yis
Untuk inti :
  • inti kacang merah

Cara membuat pau :
  1. Masukkan semua bahan dalam bekas adunan dan uli sehingga tidak melekat pada tangan,( nak guna BM pun boleh) pastikan doh elastik ye, kemudian perap dalam 40 minit atau sehingga satu jam, tumbuk-tumbukkan doh keluarkan angin.
  2. Bahagi doh pada beberapa bebola kecil dan biarkan sebentar, lebih kurang 6 ke 7 minit, kemudian leperkan sedikit dan masukkan sedikit  inti kacang merah, tutup kemas, ulang langkah tadi hingga doh habis.
  3. Lapik pau dengan baking sheet atau daun pisang, dan biarkan pau naik dua kali ganda lebih kurang 1 jam, Panaskan pengukus, dan pastikan air betul-betul mendidih, kukus pau dengan api sederhana, tak perlu api terlalu besar selama lebih kurang 7 hingga 8 minit sahaja, bergantung pada saiz pau.
Resepi water roux :
Bahan :
  • 25 gram tepung gandum
  • 125 ml air
Cara membuat water roux :
  • masukan semua bahan di dalam periuk dan kacau sehingga pekat dengan  menggunakan api perlahan, setelah pekat angkat dan sejukkan sebelum digunakan
Nota :
  • Mas ikut Ros buat pau kecik-kecik je, biar senang nak masuk mulut dan paling penting pastikan air kukusan tidak jatuh pada permukaan pau, bagi mengelakkan pau berkedut apabila selesai dikukus nanti. Jadi lapik tudung pengukus dengan kain. 
  • Sedia untuk dihidangkan. Selamat Mencuba.


27 comments:

  1. Assalam kak mas,nmpak lembut gebu jer pau nih..Yg resepi dulu sy dah pernah try,mmg lembut jer..Tepung pau xbeli2 lagi nih,yg ritu pong sy guna tepung superfine jer..

    ReplyDelete
  2. makcik... aku pun nak mengepau ni.. tah bila dtg seru..hehehe.. gebu nyeee.....

    ReplyDelete
  3. Zaliedana,

    best kan ct pau ni...
    kak mas pun suka..
    banyak gak makan semalam..he..he..

    ReplyDelete
  4. izahdaut,

    ni aku dah menyeru kau....
    gi buat cepat...he..he..
    best tau pau ni...

    ReplyDelete
  5. dah lama akak tak buat pau... tengok Mas buat teringin pulak nak mengepau! Mas resepi yg ni bila pau ni sejuk dia kering tak mas.. atau masih lagi gebu..
    Pau ni mmg nak kena makan masa panas2 kan.. nak kena selalu panaskan aje... baru sedap dan lembut

    ReplyDelete
  6. ish memang gebu lah nampak pau ni...hmmm lama dah tk makan pau ;-)

    ReplyDelete
  7. sama dgn izah.. nak buat gak.. tp seru gi mana ntah.. hu hu

    ReplyDelete
  8. tgk pau mas ni tingat drama mlm td tajuknya pau milah hihihi

    ReplyDelete
  9. kak AZLITA AZIZ,

    akak..meh menepau lak...
    best tau pau ni...
    tak pasti lak mas..rasanya tempoh pau mas ni dalam sejam jerk....masih lembut lagi kak..he..he...

    ReplyDelete
  10. cantik... halus mulus n gebu je... kak rose ni dah pobia nak buat pau... tah bila lg nak try semula! tengok mas punya macam nak makan jer!

    ReplyDelete
  11. kak zarin,

    akak..mas pun dah lama tak buat..jadi teringin lak tengok ros buat ari tu..he..he..

    ReplyDelete
  12. kak nor,

    akak...mas dah menyeru dah ni...
    buat cepat2 tau..he..he...

    ReplyDelete
  13. Tanpa Nama,

    ehhh..nape tak letak nama...
    janganla malu2....nak juga mas kenal..he..he..
    yerk ke...he..he..

    ReplyDelete
  14. Kak Rose ,

    akak..nape pobia lak..
    cer cerita..he..he...

    ReplyDelete
  15. salam kak mas, nak pau tu, ape??? dah habis ke? nak jugak, nnt buatkan lagi ya heheehe

    ReplyDelete
  16. ros@JMC,

    he..he..memang dah abiss ros cayang..
    maceh yerk...
    terbaik tau pau ni.....
    kak mas suka...

    ReplyDelete
  17. ros@JMC,

    he..he..memang dah abiss ros cayang..
    maceh yerk...
    terbaik tau pau ni.....
    kak mas suka...

    ReplyDelete
  18. morning kak mas yg rajin ^^ mmg gebus betol pau akak nih.. nnti nk try resepi nih pulak, lama betol x mengepau nih.. (erk.. pasal bunyi cam lain je.. hehe..)

    ReplyDelete
  19. tun_telani,

    selamat mencuba tun....
    best tau pau ni...
    nanti dah buat anto sini sikit tau..he..he..

    ReplyDelete
  20. ko nih mas asyik buat separuh je..buatle banyak2..leh aku numpang kenyang..hihi

    ReplyDelete
  21. Mas...gebunya pau tu...nak buat lum tiba seru lagi....

    ReplyDelete
  22. Anna Qawina ,

    wehhhh...rakyat kat rumah aku tak ramai...
    buat pe buat banyak2...muahaha...

    ReplyDelete
  23. cik cek,

    meh nak tiup angin mengepau lak...muahahaha

    ReplyDelete
  24. uishhhh gebus dan putih melepak tul pau ni mas...belum pernah cuba resepi Ros ni lagi..

    ReplyDelete
  25. Kak Nieza,

    akak..try resepi pau ni..
    memang terbaikkk...

    ReplyDelete
  26. Kak Nieza,

    akak..try resepi pau ni..
    memang terbaikkk...

    ReplyDelete
  27. cantiknya pau tu ..ank2 aku kalo suh wat pau suke yg inti sayur jek..terikut2 yg ade kat bakery..ade lg x mas?hihi

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...