Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Saturday, April 2, 2011

Nasi Lemak Sambal Sotong



Assalamualaikum. Sarapan merangkap lunch.....Mas buat nasi lemak dan sambal sotong, dah lama teringin nasi lemak ngan sambal sotong ni, semenjak nampak Kak Dayang tayang dan HaSue pun buat juga lepas tu, jadi ari ni memang sesuai untuk buat nasi lemak dan sambal sotong, Mas tambah ngan telur rebus jerk.....tak de timun, kacang tanah....ni kira apa yang ada kat dapur, esok baru nak shopping barang2 dapur....he..he..

Nasi Lemak
Resepi : MasDuniaku
Bahan ( 4 orang ) :
  • 2 mug beras - dicuci bersih
  • 1/2 mug santan pekat
  • 2 mug air - ikut jenis beras
  • 1 biji bawang putih - di mayang halus
  • 1/2 inchi halia - di ketuk / dihiris halus
  • suku biji bawang merah - dihiris
  • 1 sudu kecil garam
  • Sehelai daun pandan
  • 1 batang serai dititik
  • secalit kapur makan - sebatikan dengan santan 
  • 2 titik minyak masak - titikkan dalam santan

Cara :

  1. Masukkan semua bahan ke dalam rice cooker dan sebatikan.
  2. Masak nasi seperti biasa. Sekali sekala kacau supaya santan bergaul rata.
Bahan sambal :
  •  cili kisar - ikut kepedasan
  • 3 ulas bawang putih - dikisar
  • 1/2 labu bawang besar - dihiris
  • 1/2 labu bawang besar - dikisar
  • sedikit ikan bilis - dikisar
  • 1 keping asam keping
  • gula dan garam secukup rasa
  • sedikit kiub ikan bilis
  • minyak untuk menumis
  • sotong - dipotong2

Cara memasak :
  1. Tumis bawang yang dihiris2 hingga wangi kemudian masukkan bahan2 kisar dan masak hingga pecah minyak.
  2. Masukan garam, gula, asam keping dan kiub ikan bilis, kacau sebati.
  3. Biarkan sambal kering dengan api yang perlahan dan sentiasa kacau supaya sambal tak hangus.
  4. Bila sambal kering, masukkan sotong dan masak lagi hingga sambal kering balik sebab bila sotong dimasukkan , air sotong akan keluar.
  5. Angkat dan dihidangkan dengan nasi nasi lemak tadi dan telur rebus. 


25 comments:

  1. mlm td aku dok brangan nak msk nasik lomak sutun gak..tp kelewatan mangun, buat air je tuk laki aku nak g kojo..hehehehe...takpe..tghri ni aku nak wat....tak kisah nak mkn masa mana kan....

    eh Mas : kek pisang dwikaler tuh..steamed soft.....sedap terlampau tak? aku nak wat tp takut ank2 aku takmo mkn..ada sorok pisang ni..heheh..pastu ko kacau ngan senduk je? takyah guna mixer?

    ReplyDelete
  2. weh aku baru suh ko update, dah ada nasi lemak rupenya.weh ko hari2 poya2 ngan laki ko, tak beli shopping gak ek..nyamfass tau.

    weh mek ana tu nak buat kek steam ler.. buat ana jgan tak buat.kalau bagi aku la kek tu tang bawah tu mmg sangat kek pisang tapi kat atas cam rasa apam je.kalau nak bagi sedap aku letak esen pisang tang atas tu.

    weh baik ko buat kek pisang kak nor tu. tak gitu mas? haha..aku dah nyebuk kat sini. tapi aku mmg nak try buat kek pisang kak nor tu

    ReplyDelete
  3. kek pisang kak nor? nanti aku skodeng..hahaha..meh pakat nyibok kat dapo Mas...tak hidang air ke Mas?

    ReplyDelete
  4. amboii2...pg2 dh tayang nasik lemak...lapo dah nih...akak nk sepinggan tau, buh sotong byk2...hehe

    ReplyDelete
  5. ha ah anna, kek pisang kak nor tu sedap katanya. tapi guna butter la. tapi makcik separuh ni guna majerin je. makcik..oo makcik..ko gune majerin cap apa ek.sebab majerin ni ada jugak bau yang wangi cam butter kan

    ReplyDelete
  6. Anna,
    haaa.....nanti dah siap masak kau anto kat sini sepinggan yer...aku baru jerk sudah makan nasi lemak ngan sambal sotong ni....sedapppp oooooo...
    nanti elok bebenar kau anto sebab nasi dan sambal aku tinngal untuk lunch jerk tu...he..he..

    haaa..betul kata mek ijahhh tu....bagi aku kek pisang kak nor lagi best...lembut , gebu dan lembab jerk....
    tapi kalau kau teringin kek pisang yg stim tu...
    kau belasah la buat dua2 resepi tu...muahahaha...

    serius aku ckp...kek pisang kak nor memang best.....

    ReplyDelete
  7. Izah,
    amboiii makcik berdua ni..nasib baik aku tak terkecik masa makan nasi lemak tadi...
    ada org cerita pasal aku rupanya...muahahaha...

    wehhh..laki aku kerja la ari ni....
    yg berpoya2 tu jejalan jerk makcik...beli brg2 gitu2 jerkkkk..
    esok baru betul2 beli barang dapur....he..he..

    cian kita bertiga ni kan....hari cuti pun laki kita kerja....hu..hu....
    agak2 ada lagi tak yg senasib ngan kita....wakakaka..

    pasal kek pisang kak nor tu....betul tu aku guna marjerin jerk....senang tau...kalau guna butter lagi la sedapppp....
    marjerin yg aku beli tu jenama kedai bakery tu..tapi marjerin dia elok la....aku suka..
    amboiiii..kau pun dah join makcik separuh tau...muahahaha..

    ReplyDelete
  8. Kak Dayang,
    akak..meh join makan sekali..ni gara2 teringin tengok akak masak la ni....
    alhamdudillah..dah tercapai hajat dihati..he..he

    ReplyDelete
  9. mas akak pun baru berangan nak buat nasi lemak pagi ni... tapi mengenangkan badan ni dah banyak kumpul lemak... akak buat2 tak nampak pintu nak kedapur... hihi

    ReplyDelete
  10. Kak Azlita,
    akak...tu maksudnya tak masuk dapur lagi la tu..he..he....
    best kak nasi lemak sambal sotong ni...

    ReplyDelete
  11. fuh..fuh...podeh2 sambal nih..mano air ni mas?hehe

    sedap nampaknya tu mas..meh sini sambal sotong tu.nasi lemak takmo sebab dah makan nasi lemak bungkus daun pisang tadi.hehe

    ReplyDelete
  12. makcik...kita suka tengok je nasi lemak ni jauh2 ....takut gak nak makan..dah badan akak ni penuh lemak..kalau mas masih slim lagi...

    ReplyDelete
  13. Kak Anim,
    haaaa...betul tu..memang podeh sambal ni..muahahaha..tapi tak leh minum air..
    akak makan nasi lemak bungkus daun pisang memang best kan..bawa tak sebungkus..he..he..

    ReplyDelete
  14. Kak Nazrah,
    akak..mas pun dah seminggu tak makan nasi lemak..tu yg buat ari ni...he..he...
    aiittt..mana akak tahu mas slim....he..he..

    ReplyDelete
  15. Sedapnya nasi lemak tue , buat perut amy lapar je tengok gambar tue..

    ReplyDelete
  16. Sedapnya tngk set nasi lemak Mas ni..sambal sotong mmng my febret..lama tak mkn...akak mkn nasi serai plk arini..nah akak bagi 4 ketoi ayam goreng lada hitam utk Mas..cukupkan..jadilah wat rasa2...hehehe..

    ReplyDelete
  17. fuh..semua peberet akak ni...huh...tak dapat dibayangkan kalo akak berjiran ngan ko..gerenti tak dapat diet kan..hehehe...

    Mas, apa fungsi kapur makan dalam nasi lemak tu? konfius den

    ReplyDelete
  18. Amy Syaquena,
    hmmm..memang sedapp amy...
    tapi dah abissss..jemput tengok gambar jerk la yer....he..he...

    ReplyDelete
  19. Kak Yatie,
    mas pun suka kak..lama dah tak buat..ari ni balas dendam..betul2 makan nasi lemak ngan sambal sotong...wakakaka
    ala, ni yang cayang kat akak..meh sini ayam tu....

    ReplyDelete
  20. Kak Norma,
    hmmm..kalau akak berjiran ngan mas...selalu la bau macam2...he..he...nanti ada la sampai sepiring tok akak....

    haaa..fungsi kapur ngan minyak masak tu untuk mencantikan lagi nasi tu.....nasi tak melekat2 walaupun dah sejuk...cantik terlerai jerkkk...
    ayah mas yang ajar tau...
    cuba akak try buat...
    nampak perbezaan nasi tu...

    ReplyDelete
  21. Vivi Lim @ Mrs.Nurulazmi,
    hmmm..nak jemput makan pun dah abisss, jemput tengok jerk la nurul yer....he..he..
    cuci mata kata orang...

    ReplyDelete
  22. mas..aku ngah kira berapa kali 'weh' si mek jah sebut nih..ekeke..
    huarghh..tension aku nengok sambal sotong ko pepagi buta ni mas!lapo lak aku..huhh

    ReplyDelete
  23. Sue,
    haaaa...ni gara2 kau la ari tu menggoda aku...
    hambik kau...aku buat 2 kali siaran ulangan makan nasi lemak ngan sambal sotong tu....puas hati....

    kau tergoda yer sue pepagi tadi....dah buat ke belum tu...he..he..

    ReplyDelete
  24. Kak mas, apa fungsi letak secalit kapur makan tu ye....? N letak minyak masak tu untuk ape...maaf, saya budak bru belajar masak..hehe. Nampak sedap sambal sotong akak tu..nk cuba la.

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...