Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Loading...

Friday, April 1, 2011

Kuih Kasturi Dan Cara Membuat Inti Kacang Hijau Cara Hasue



Entry tertunggak 3 hari lepas. Mas buat Kuih Kasturi @ kuih rengas @ pun kuih kacang hijau cara Hasue lak. Memang sedappp dan best sangat sebab intinya memang semata2 hanya kacang hijau, tak de tepung dan kelapa parut...terserlah rasa kacang hijau tu. Selalunya kalau Mas buat, Mas letak sedikit jerk kelapa parut, bila tengok resepi Sue, perhhhhhh..memang yang ini lagi best. Mas memang tak suka beli kuih ni...selalu buat jerk sebab yang dibeli selalunya keras sebab kacang hijau tu sikit, banyak tepung ngan kelapa...baik buat sendiri...puas hati kan.
Lepas ni memang Mas buat kuih ni cara Sue...maceh mek sue...cayangggg kau...

Kuih Kasturi @ kuih rengas @ pun kuih kacang hijau
Resepi Asal : HaSue - I Love My Life
Inti Kacang Hijau
Bahan :
  • 1 cawan kacang hijau
  • 3/4 atau 1 cawan gula pasir- kemanisan bergantung kepada selera masing2
  • 1 sudu kecil garam
  • Air secukupnya untuk merebus kacang
Cara membuatnya :
  1. Kacang hijau dicuci dan ditoskan seketika,rebus dengan lebih kurang 7-8 cawan air sehingga empuk.
  2. Apabila air rebusan hampir kering,tambahkan sedikit air supaya kacang lebih lembut dan tunggu sehingga benar2 kering(sila kacau selalu apabila hampir kering tu untuk mengelakkan berkerak atau hangus)
  3. Setelah benar2 kering,barulah masukkan gula dan garam tadi. Inti akan mencair kembali kerana gula yang cair tu..Biarkan renih dan kering lagi sekali..kacau sekali sekala dan pastikan guna api sederhana perlahan.
  4. Apabila sudah mula kering, perlahankan api..dan kacau sentiasa.
  5. Untuk memastikan inti sudah masak - kacang yang dimasak tadi tidak lagi mengeluarkan wap dari inti atau tiada renihan lagi walaupun api masih terpasang..memang senyap je(takde plup2 dah kat adunan inti tu..haha..bahasa apa aku guna nih),dah siap laa tu..harap faham laa maksudnya ni..hehe
  6. Padamkan api dan sejukkan inti sepenuhnya sebelum dibentuk..
  7. Bentukkan bulat2 sebesar bola pingpong dan leper2kan sedikit.. *sila rujuk gambar DISINI.
  8. inti ini juga tahan disimpan dalam peti sejuk dan sedia saja untuk digunakan..jadi jimat masa kan.

Bahan2 membuat adunan tepung :
  • 1/2 cawan tepung gandum
  • 1/3 sudu makan marjerin
  • 1 sudu kecil garam
  • secubit gula
  • 1/2 cawan air
  • Sedikit pewarna kuning
  • Minyak secukupnya untun menggoreng - lebih kurang 2 cawan
Cara membuatnya :
  1. Dalam bekas,campurkan tepung,marjerin,garam,gula. Masukkan air dan kacau menggunakan hand whisk supaya adunan cepat sebati. Tambahkan sedikit pewarna kuning
  2. Panaskan minyak dalam kuali,celupkan inti yang sudah dibentuk tadi ke dalam adunan tepung dan goreng sehingga keemasan.



16 comments:

  1. makcikk.. hak hak..ko entry tertunggak 3 hari, aku dah 3 minggu kot tak entry lagi kuih neh. sedap kan. laki aku pun suke buat pure kacang ijo neh.bagos tul mek sue tu share resepi. mek sue tu kan dah la cantik, pandai masak..pandai jaga badan..pandai... *ayat saja puji lebih bagi dia kembang vontot..bukan ikhlas pun..ngahahahahaa. amarah mek sue...kiki.. caboottt

    ReplyDelete
  2. Mas...wahh beshnya kuih nih..akak suka benor tp ada tgk resepi yg guna kelapa terus mood down...susah nak cari kelapa parut..penyudah beli yg siap jer..hukhukhuk..tp resepi ni tak der kelapa la..bole ler try...nyumnyumnyum

    ReplyDelete
  3. akak suka kuih ni..lenkali leh cuba resepi ni plk...bungkuskan akak 2 ringgit Mas...ekekekee...(agak2 berapa ketoilah tu nak bagi akak ni...)

    ReplyDelete
  4. Salam Mas,
    Akak kalau nak makan kueh ni cari kat warung jer, tak pernah buat lagi....sedap kuih ni

    ReplyDelete
  5. kita pun biasa beli yg frozen jer..sebab umat umat kat rumah ni tak minat...rajin nya mas....

    ReplyDelete
  6. wah ada kuih sedap lak...adehhh byk kali masuk dapur mas ni tak kenyang2 juga lapar ada lah..haha nk minta pun dh abis jamu mata jer lah dulu nanti ada kerajinan boleh buat...hehe

    ReplyDelete
  7. Izah,
    wehhhhh..kau lagi dasyattt....muahahaha....
    agak2 kau bila n3 kuih tu nak kluar....
    tu la...laki aku pun laju jerk makan kuih ni...
    maceh tuk mek sue tu yang ( cantik, pandai masak..pandai jaga badan..pandai... *ayat saja puji lebih bagi dia kembang vontot..bukan ikhlas pun..ngahahahahaa. amarah mek sue...kiki.. caboottt... )
    muahahaha...sue..tu ijahh cakap tau bukan aku...aku ulang jerk ayat dia tu....

    ReplyDelete
  8. Ezadlieza,
    ha kak...try tau resepi ni..
    memang best bangat....

    ReplyDelete
  9. Kak Yatie,
    akak.....try tau resepi ni.....
    he..he..dah abiss la kak..lain kali mas buat mas tapaukan kat akak yer...

    ReplyDelete
  10. Kak Watie,
    akak..best la kalau jumpa kuih ni yang sedappp...
    mas kalau beli selalunya dapat memang tak kene ngan selera mas,...
    tu yang buat sendiri..he..he..

    ReplyDelete
  11. Kak Nazrah,
    he..he..mas pun makan berdua ngan hubby jerk kak..anak2 kurang sikit...
    buat sendiri lebih best kak..

    ReplyDelete
  12. Kak Nieza,
    akak..dah makan ke belum tu...he..he...
    best kan kak kuih ni...mas jarang beli..selalu buat jerk...
    meh akak join buat sekali..

    ReplyDelete
  13. kueh ni memang feveret cik abg akak mas..tapi dah lama betul akak tak buat..asek beli jek..hehe..
    dah kopipes dah resepi ni dari rumah hasue yang cantik tu.tapi masih dok terperap dlm draft.hari ni dah jalan satu resepi ada beibu2 lemon lagi menunggu dlm draft tu hah.

    ReplyDelete
  14. selamat pagi mas

    ginilah nasibku..penangan mimpi menakutkan....terus BW pepagi buta

    nampak kuih kasturi mas...wah!!!! aku lapor!!

    ReplyDelete
  15. mas!aku bebuat x nampak jer komen yang pendahuluan tuu??sapa tah mak budak sorg tu kan??haha..eh kate x nmpk tp leh tau lak dia mak budak..hehe

    comel jek kuih kasturi ko nih mas..hb aku selang sehari suh buat kuih ni..kadang2 dia kata xyah bentuk bulat..kadang2 suh buat lebih lembik.hehe..sebab kite yg buat,ikut suka jela ejas kan mas kan...

    mekasih mas,sudi try cara ni ye..

    ReplyDelete
  16. salam mas kalu di campur ngan gula merah bleh ke..

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...