Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Friday, April 1, 2011

Kek Pisang Bercoklat



Assalamualaikum. Bersiaran dipagi Jumaat yang mulia ni. Jom layan Kek Pisang Bercoklat Kak Nor ni. Sedap tau, lembut , gebu dan lembab jerk kek pisang ni. Sangat sedapp dimakan masa suam2. Mas baru jerk lepas bakar Kek Pisang Bercoklat ni tau. Meh sapa yang nak rasa, ambik sorang sepotong jerk ...he..he..
Resepi kek pisang Kak Nor ni juga boleh dilihat di Myresepi, tengok respon ramai yang dah mencubanya.
Pada Mas ni la Kek Pisang yang palinngggg best yang Mas pernah buat, maceh Kak Nor...sayangg akak....

Kek Pisang Bercoklat 
Bahan:
  • 250gm mentega - Mas guna marjerin tetap sedapppp
  • 3/4 cawan gula caster
  • 2 cawan tepung naik sendiri
  • 5 biji telur gred A
  • 1 cawan pisang yg dilecek
  • 1/2 sudu teh soda bikarbonat
  • 1 sudu teh esen vanila
  • 150gm coklat masakan - diparut menggunakan pengupas kulit ubi kentang atau boleh juga dicincang
Cara membuatnya :
  1. Panaskan oven 180C. Griskan loyang dengan mentega dan taburkan tepung.
  2. Ayak tepung. Sekiranya tiada tepung naik sendiri boleh juga diguna tepung gandum biasa dan tambahkan 1 sudu teh baking powder.
  3. Masukkan soda bikarbonat ke dalam pisang yg telah dilecek dan gaul sebati. K.Nor hanya menggunakan 1/2 sudu teh soda bikarbonat supaya kek tidak terasa pahit.
  4. Pukul mentega dan gula hingga kembang.
  5. Masukkan telur sebiji demi sebiji sambil terus memukul hingga habis dan sehingga adunan betul2 kembang dan gebu. Masukkan esen vanila dan pisang lecek. Pukul hingga sebati.
  6. Masukkan tepung sedikit demi sedikit hingga habis dgn kaedah kaup balik.
  7. Masukkan coklat yg telah diparut dan gaul tapi jgn terlebih gaul nanti coklatnya menjadi hancur.
  8. Masukkan ke dalam loyang dan bakarlah hingga masak, lebih kurang 45 minit.
  9. Kek pisang ini lebih sedap dimakan ketika masih suam2 panas kerana masa tu coklatnya masih lg cair dan bahagian tepi/atas kek agak rangup


21 comments:

  1. mas! akhirnya tergoda juga dgn kek pisang akak ya.. camna, paling best?? haaa... akak dah kata!! best kan.. kan.. hehehehe.. tak rugi akak ngempen aritu.. hihihihi tq2 sudi try resipi ni.. :)

    ReplyDelete
  2. tu la..kak nor ari tu ngempen jugak.nak try buat jugak tunggu ada mentega dulu.makcik..buat separuh ke? sah makcik separuh..ahahhaa

    ReplyDelete
  3. palingggg best yer mas? haishh terliur2. tp klu menu pisang2 ni nmpknya kena sorok pisang dulu la. sbbnya klu beli pisang konpem habis dulu sebelum sempat buat kuih.....uwaaaaa...

    ReplyDelete
  4. wah...dah nampak ramai yg buat...tak boleh jadi ni...kalau K.Nor kata best ..dah tentu tentu confirm sedap..mintak sikit mas...

    ReplyDelete
  5. salam mas... ewaah, pepagi dah bau kek pisang ni..cam berjanji la pulak..aku pun membako kek pisang arinih.. ekeke..tapi sat lg la baru n3..nak cuit2 kek pisang ko dulu.. klo da abeh kang, aku baru bg yg aku punye..ahaha

    ReplyDelete
  6. Mas, pagi2 jumaat dah buat kek pisang bercoklat.. dapat apalah malam tadi ek.. hihihi

    ReplyDelete
  7. Assalam mas,
    sedap kan..palingggg best pulak tu..
    siapa2 yang belum cuba harus cuba ..ngempen untuk Nor lagi ni..heheehe

    ReplyDelete
  8. Assalam kak mas,
    Nak kek pisang plg sedap ckit,nak buat sendrik pisang xda,tumpang mkn kat umah akak jela..Ke dah abis,akak buat separuh ek,hihi..Pstt kak sari yusa,kak mas tgh berusaha keras,coz ain n daniel nak adik,larikkk..

    ReplyDelete
  9. Assalamualaikum...
    Ingat nak terus pi buat, tapi sayangnya kena pi tanam pisang dulu.

    ReplyDelete
  10. Kak Nor,
    first time mas tengok dah tergoda kak...
    memang terbaik kek ni..mas suka...
    lembut, lembab , gebu jerk kan kak..

    ReplyDelete
  11. Izah,
    wehhhh..makcik..aku guna marjerin jerk tau...
    sedappp ooooo...
    marjerin kau pun dah abiss ke..muahahaha....
    soalan tu aku tak mo jawab...muahaha...

    ReplyDelete
  12. Kak Inaku79,
    sama la macam kat rumah mas kak..sebab tu kena buat cepat2 bila dah beli pisang...he..he..

    ReplyDelete
  13. Kak Nazrah,
    betul tu..sebab tu mas buat...
    best la kek ni..
    akak nak yer..gi ambik kat dalam tappeware tu..he..he..

    ReplyDelete
  14. Noorsha,
    kau buat resepi mana sha....sama resepi ke...he..he..
    aku nak rasa gak kek pisang kau..
    kita tukar nak tak...he..he..

    ReplyDelete
  15. Kak Yus,
    akak....gataiiiiiii...he..he...
    mas dapat batal jerk...hu..hu..
    hubby keje la...

    ReplyDelete
  16. Kak Ayu,
    akak dah buat kan.....
    sedappkan kak....
    mas suka sangat kek pisang ni...

    ReplyDelete
  17. Zaliedana,
    gi cari pisang ct....
    boleh buat cepat2 kek pisang ni...
    oppsss,...ke situ lak kau ngan kak yus melalut...muahahaha

    ReplyDelete
  18. Kak Sam,
    akak...gi tanam kat giant..kompom terus berbuah...wakakaka...

    ReplyDelete
  19. wah mas dh buat dah...akak baru jer beli pisang semlm ingat nk wat gak la nanti haha tu pun kalau ada kerajinan biasa kalau weekend ni rajin merayau-rayau jer...ekekeke btw mai nk rasa skit terliur dh dgr sedap sgt ni..tapau 2 ketoi dh la..:)

    ReplyDelete
  20. Assalam Mas,
    Ada lagi tak kek pisang coklat tu...mailah tukar2 dngn kek pisang akak ni..leh sama2 rasa..apa2 yg berkaitan dngn pisang mmng sedapkan...

    ReplyDelete
  21. pas ko tukar2 ngan kek pisang kak yatie..ko tuka2 lak ngan kek pisang aku yer mas..ekeke..
    aku x nampak ko buat kek pisang smlm sbb hb pakai lappy..xleh nak merempit..hehe

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...