Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Thursday, April 7, 2011

Kek Coklat Lembut Kukus Chef Zubaidah


                   
            

Bersiaran lagi dengan Kek Coklat Lembut Kukus Chef Zubaidah. Boleh sebut ke kukus tu sebab kek ni telah dibako..he..he...Baru jerk buat tau..tapi dah tinggal beberapa potong jerk sebab Ain ngan Daniel dah bawa bekal ke sekolah, tolak lak entah berapa keping tukang buat ni makan, tinggal la baki tu untuk che abang sayang merasa malam ni. Perhhhh...betul la kata NoorshaIzahdaut ngan HaSue, kek coklat ni memang sangat sedapppp walaupun telah diderhakan oleh Noorsha iaitu dibako, kek coklat ni tetap lembut dan lembab....Mas, Izah ngan HaSue ikut jerk cara Sha derhaka iaitu bako juga kek coklat ni....he..he...resepi  dari along@myresepi yang telah mengambil resepi dari buku koleksi Chef Zubaidah ni untuk dikongsi bersama.

Kek Coklat Lembut Kukus Chef Zubaidah
Resepi : along@myresepi
Sumber : NoorshaIzahdaut dan HaSue
Bahan :
  • **100 gm serbuk koko
  • **1 tin susu cair
  • **200 gm minyak masak @ minyak sayuran @ pun butter cair
  • **250 gm susu pekat
  • 250 gm gula kastor - aku kurangkan ke 180 gm saja
  • 4 biji telur - pukul hingga berbuih
  • 150 gm tepung gandum
  • 1st soda bikarbonat
  • 1 st baking powder
Cara membuatnya :
  1. Campurkan kesemua bahan bertanda ** dan masak dengan api perlahan sehingga licin. Tak payah sampai menggelegak
  2. Satukan dengan telur yang di pukul tadi dengan mixer. Gaulkan bahan2 kering  dan campurkan sedikit2 sehingga sebati.
  3. Masukkan ke dalam tin yang di lapik dan minyakkan. Kukus selama 1 jam dengan api sederhana. Pastikan air telah menggelegak sebelum di kukus.
  4. Mas bakar selama 30 minit sebab  Mas buat 1/2 adunan jer, kalau buat 1 adunan , bakar selama 40 - 45 minit dengan suhu 170c.
  5. Sejukkan dahulu sebelum di hiaskan dengan icing @ ganache.

Bahan2 Simple Chocolate Ganache:
  • 1 cawan susu pekat
  • 1 cawan serbuk koko
  • 1 sb butter/margerin/minyak masak
Caranya :
  • Kacau semua bahan atas api kecil hingga likat dan larut sepenuhnya.
Nota :
  • Mas hanya menggunakan coklat masak dengan cara panaskan coklat masak dalam microware, bila coklat sudah cair, keluarkan dan tambah sedikit butter dan kacau sebati dan terus tuang ke atas kek coklat tadi. Hias lah dengan hiasan kesukaan masing - masing semasa topping coklat tu masih panas, kalau dah sejuk nanti hiasan tu tak lekat lak bila ditabur atas topping coklat tadi.


43 comments:

  1. penah buat tp lain lak resepinye. nnti leh try resepi yg ni plak.

    ReplyDelete
  2. amboiiii pakat2 buat mesyuarat ke semalam...hehehe ramai gak erk buat...tak bole jadi nih..

    ReplyDelete
  3. Mas...
    engkau dah buat ke? cepatnya kau kejor...

    ReplyDelete
  4. KuNanGKuNanG,
    hmmmm..try lak resepi ni...best tau...he..he...
    agaknya yang tu resepi kek coklat kukus munirah yer...
    sebab lebih kurang gak resepinya....

    ReplyDelete
  5. chikadakbiru,

    he...he..deman kek coklat dah merebak merata2......
    meh meramaikan lagi virus ni.....

    ReplyDelete
  6. Kak Wanieyra,

    cepat yer kak..mek sue tu lagi teror..mas tengah bako kek..dia dah makan dah kek ni...muahahaha...

    ReplyDelete
  7. Kak Sari Yusa Ibrahim,

    apa macam kak...tergoda tak...he..he...

    ReplyDelete
  8. Kak mas,Haa kek nila yg duk mnta tadi tuh..Amboi cpat sungguh aih..meh kita tuka kek nak x.?sy pong wat kek arini..Tapi xpost n3 lagi..

    ReplyDelete
  9. Zaliedana,

    amboiiii..dah buat nak minta kita punya juga...he..he...
    cepat2 n3 kan tau ct...nak tengok kek ct lak..he..he..
    best kan kek coklat ni...

    ReplyDelete
  10. makcikkkkkkk..
    sedap sedap sedap..hehe

    ReplyDelete
  11. sedapnya mas.. akk pun dah prnh cuba kek ni.. tersgtlah yummyyyyy... rasa cam dah 2 x tgok ada egg tart kt cni.. teringin la pulak daa...

    ReplyDelete
  12. salam mas...

    hadoooiii yaiiii...tgk kek cekelat mas yg meleleh ganachenya tu...dah lama pun akak membaking kek2 nih..terliur pulak tgk...

    ReplyDelete
  13. Mas....

    Sangat tergoda tengok kek awak ni.. tengok coklat meleleh lagi huhuhuhuu

    ReplyDelete
  14. amboi.. cepatnyer sampai kemari.. tadi baru akak nampak kat rumah izah dan hasue ni dah sampai rumah mas pulak... hey... tak sabor akak nak mencuba...
    mmg nampak sangat moist kek tu mas... mana yg lebih sedap bakar ke kukus?? ye mas..

    ReplyDelete
  15. waaahhh...cekap! cekap! dh sampai sini. tak leh jadi ni...kena buat jgk ni...tp masuk list next week la sbb mggu ni dh balun kek marble kaw2. nti terlebih kolestrol lak...hik hik hik....
    adeh mas, tang ganache meleleh tu yg x tahan nengok tu....awwww, tergoda gitu! hehehe...

    ReplyDelete
  16. Salam, wah kat cini pun dah terbit jugak yeee minggu dmm pulak kek coklat kukus ni yeeee...nak rasa sesudu jadi leeee hehehe

    ReplyDelete
  17. waahh.. korang ni berjanji ke ape buat serentak ni.. ekeke. . clap clap clap.. sedap kan kan kan.. apesal buat 1/2 adunan.. bkn aku da msg td soh buat 1 adunan ke? 1/2 lg tu aku nak pikap nanti ptg.. ekekek

    ReplyDelete
  18. mas
    akak dtg bawak lemon cake nih hahaha ada lg tak cake ceklat u? kita tukar suka sama suka ye :D

    ReplyDelete
  19. Assalam mas,
    wah tadi nampak kat rumah izah, ni kat rumah mas pula ya..aduhai tak boleh tahan dengan lelehan coklat tuuuu...sedapppnya mas....

    ReplyDelete
  20. Assalam Mas,
    Rajinnya Mas, berderet menu yg sedap2..akak masak yg simple mimple je...tngk pun dah tau mmng moist sngt kek coklat ni....terliur je tngk..

    ReplyDelete
  21. uish.. ni gi miting x akaj org niii... ehh.. ke notis miting x sampai sb tenet slow ngat kt bintulu nih.. aih.. kalu gi miting mesti wat gak kek nih.. hihi..
    sbb x wat, kak mas cepat pos kek pat!!

    ReplyDelete
  22. kek ni dah lama tak buat..memang moist..siap boleh jual lagi..

    ReplyDelete
  23. Izah,

    sedappkan makcik....aku dah puas makan ni...
    kek kau dah abiss ke belum..he..he...

    ReplyDelete
  24. kak dZana,

    hmmmm..sedappkan kak kek coklat ni...
    mas suka....lembut dan lembab jerk...
    haaa..tart telur tu dah 2 kali buat kak...tapi shellnya lain2...he..he..

    ReplyDelete
  25. Kak Ezadlieza,

    apa macam...tergoda yerk...he..he...
    akak kan dah lama tak buat....
    baik akak buat....sedapp tau kek ni....

    ReplyDelete
  26. Suara Kalbu,

    tergoda yerk...itu yang makcik suka...he..he...
    selamat menjamu mata yerkkk...

    ReplyDelete
  27. Kak AZLITA AZIZ,

    haaaa...ni guna jer turbo ni...he..he..tapi mek sue tu lagi cepat...
    try la buat kak..
    akak tengok kek mas ni lembab dan lembut jerk kan...
    ni mas bakar tau...tapi atasnya macam garing sikit jerk sebab dibakar...
    kalau dikukus..mas rasa kek ni memang 100% semuanya lembut dan lembab...
    ikut citarasa akak nak macam mana...he..he..
    tak sabar nak tengok kek coklat kak ita lak...
    mesti mengancam ni...he..he..

    ReplyDelete
  28. kak inaku79,

    muahaha...tak pe kak...buat minggu depan tau..
    jangan lupa lak..he..he..
    sedapp tau kek ni..
    rugi tak cuba...

    ReplyDelete
  29. Sheila Shafeareen,

    tu la pasal..tengok kek orang...dah meleleh air liur...
    kena gak buat...he..he...
    tak pe..minggu ni minggu kek coklat...jom join ramai2...
    cukup ke sesudu jerk....meh sini nak suap...he..he..

    ReplyDelete
  30. nOOrsha,
    wakakaka...kami ni macam ada aura tau...macam terasa jerk nak buat resepi yg sama.....he...he..
    cukupp la 1/2 adunan sha...
    kalau buat 1 adunan kang..ada juga yang pengsan sebab terlebih makan kek coklat....muahaha
    kek ni kalau dah masuk mulut...tak leh berhenti tau.....

    amboiiii......tak jemu2 lagi kau makan kek ni...jaga2...kang ada yang pengsan lak...sebab terlebih makan kek coklat...he..he..

    ReplyDelete
  31. Kak zarin,

    akak..meh sini lemon cake tu kita tukar....baru adil kan...he...he...

    ReplyDelete
  32. Kak Ayu,

    akak...meh buat kek coklat lak...
    akak kan dah tergoda ngan kek ni....
    sedapp tay kek coklat ni...
    lembab dan lembut jerk.....

    ReplyDelete
  33. Kak Yatie,

    akak...meh buat kek coklat ni lak...
    haaaa..kek ni senang jerk nak buat kak.....
    rugi tau kalau tak cuba..
    akak pun dah lama tak buat kek coklat kan...he..he...

    ReplyDelete
  34. tun_telani ,

    haaa..tu la...orang meeting..kau tido...
    kan dah terlepas agenda..muahahaha..
    gi buat cepat kek coklat ni...
    sedapp tau...akak tak boleh pos kek ni..nanti sampai bintulu kek ni dah basi...
    kan naik kapal...he..he..

    ReplyDelete
  35. Nazrah Bakery & Dunia Kuih,

    perhhhh...tauke kek coklat dah datang...
    best kan kek ni...
    sedappp...

    ReplyDelete
  36. wahhh sana sini sinun ada kek cekelat ni...adehhhh terliur nengok cekelat leleh2 tu mas..akak baru jer nk mendietkan diri ni cam no ni..saja tau wat akak terguda...hehe

    ReplyDelete
  37. Kak Nieza,

    wakakaka....baik akak godek2 cepat buat kek ni...
    sedapp tau....

    ReplyDelete
  38. hai baru ja buat custard teacake, lom abis lagi dah dtg plak kek coyat ni...lama2 muke pon cam kek dah hehehe. terliur nih, rasanya xlama abis jer kek yg ado tu buat plak kek ni. nampak pon memang sodap tu :P

    ReplyDelete
  39. StarAnise,

    he..he..tak pe anise...buat satu2 dulu....
    nanti buat kek coklat lak tau....
    hmmm..sedapp tu custard teacake...

    ReplyDelete
  40. Assalamualaikum Mas...baru sempat nk dtg sini, masa utk blogging agak terhad. Emmm..geram betoi la tengok kek coklat tu, terliur sungguh dah ni..bila la turn akak nk buat!

    ReplyDelete
  41. santek jek kek ko mas..ada lagi tak?aku nak kek yg ko buat lak nih..hihi

    ReplyDelete
  42. nmpak menggiurkan kek akak ni..seksi tau...ni yg sy nk buat gak ni...

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...