Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Loading...

Friday, April 22, 2011

Blended Orange Cake



Assalamualaikum. Blended Orange Cake ni Mas bercadang nak buat dari hari Isnin lagi, tapi asyik bertangguh jerk...bahan2 dah ada, jadi semalam, walaupun dah buat roti, tetap Mas buat juga kek ni sebab dah tak tahan nak merasa kek oren ni. Dah terbayang bayang jerk kek oren HaSue dan Kak Ita tu. Hati memang terdetik yang kek tu sangat sedap. Hmmmmm..bila dah masuk muluttt....sedapppppnya kek oren ni. Lembab lembut jerk....terasa wangi oren tu....puasnya hati dapat rasa kek ni. Sangat best tau. 
Lagi pun nak membuat kek ni sangat lah senang...bahan2nya pun tak banyak dan simple jerk. Hanya blend dan kacau sebati adunan tu, terus boleh bakar, dan hasilnya..akan mendapat kek yang sangat sedappp. Terima kasih pada tuan resepi kak fida yang sudi berkongsi resepi kek oren yang sangat best ni dimyresepi. Tengok respon sangat ramai yang dah mencuba. Kek ni pasti ada siaran ulangan. Kek oren yang sangat best...terbaikkkk

Blended Orange Cake
Resepi asal : kak fida
Sumber : HaSue dan Kak Ita
Bahan :
  • 1 biji buah limau 
  • 1 cawan minyak
  • 2 cawan gula halus - Mas ikut Kak Ita letak 1 1/2 cwn
  • 3 biji telur
  • 2 cawan tepung gandum*
  • 1 sudu besar baking powder* ( *diayak bersama )
  • hasue tambah sedikit pewarna oren - Mas tak letak
  • Mas ikut Kak Ita tambah 1 sudu besar orange sunquic
Cara membuatnya :
  1. Cuci buah limau,potong dan buang biji dan urat putih di tengah2. Potong lagi buah limau kecil2 bersama kulitnya sekali.
  2. Masukkan kedalam blender bersama,minyak,gula dan telur dan kisar hingga halus.
  3. Tuang bahan yang dikisar kedalam mangkuk dan masukkan campuran tepung sedikit2 sambil dikacau sebati.
  4. Tuangkan adunan kedalam loyang yang beralas dan gris.
  5. Bakar pada suhu 170C selama 40 min hingga 1 jam atau hingga masak.
Nota :
  • Jangan tuang adunan hingga penuh kedalam bekas sebab Mas lihat, kek oren ni akan naik hampir 2 kali ganda semasa proses membakar, jadi biarkan baki suku dari bekas supaya kek tak melimpah nanti semasa dibakar.
  • Mas letak 1 1/2 cawan jerk gula tu dan pada Mas kek oren tu dah cukup manis.


24 comments:

  1. WOOOWWW JET TURBO GANTI KAK HANA NEH.TAK TERKEJOR.LAJU BEBENOR..
    EH napa lak huruf beso.adeh malas nak tukor dah..ehehe..
    kire kek ni moist cam kek pisang la ye. aku nengok jeler kek ni.bukan apa, kat rumah ni kek kek oren kureng mendapat sambutan sikit. cam kek sicilian oren dulu tu pun ada yg ke tong sam je..adehh...
    meh mas, aku amik bau yeee

    ReplyDelete
  2. Kak mas,uwaaaa pepagi dah tayang kek,a"ah nmpk moist jer kek nih..Dari nmpak kat umah kak rosa n kak lina lagi nmpak sempoi..Mesti wangi jer bau time bako kan..

    ReplyDelete
  3. mas,akak memang suka sgt dgn kek oren..rumah akak mmg laku kek oren nih..akak ambik resepinya ya..tak perasan pulak masa hasue buat..mmg dah lama ngidam nak buat kek oren.last sekali buat masa tgh dok heboh sicilian oren kek dulu..

    moist ya mas.mmmmmmmm

    ReplyDelete
  4. Izah,

    makcik..kek ni jauh beza la ngan chippon oren tu...sedapp..mesti anak2 kau suka...
    kau buat la 1/2 adunan jerk...
    lembut dan lembab tau kek ni....
    rugi kalau kau tak buat...

    ReplyDelete
  5. Zaliedana,

    ct..memang sangat best kek ni...
    bau wangi tu masa blend jer dah terbit aroma oren tu tau.....
    sedappppp...
    try la buat ct...

    ReplyDelete
  6. kak anim,

    akak..selamat mencuba..
    memang sangat best kek oren ni..
    nak buat pun senang jerk....

    ReplyDelete
  7. sibbaik kak anim x perasan masa aku buat aritu kan mas..kalo tak,abis dier nak angkut..hihi..eh?kak anim x dengo kan..dier dh balik td kan mas?haha..

    eh mas..x manis ke ko letak gula 1 cawan stgh?aku ltk 1 cawan pun dah ok jek manisnya mas..tp kat umah ni manis sikit takpe lg..hehe..cantik ah kek oren ko mas..mintak aku seloyang

    ReplyDelete
  8. Salam, Mas - yee kredit pada kek ni kan... mmg le tersedap heheh buat mkn baru puas kekadang oren sebijik pun x terhabis..sampai kecut dlm asbox tu..
    raya nnt nak wat leee amboi dah pikir nak raya pulak eheh....saja bagi simpan dlm list resepi ni, nak bagi tetamu rasa heheheh

    ReplyDelete
  9. HaSue,

    muahahaha....macam mana kak anim tak perasan..he..he...

    wehhh..aku letak 1 1/2 cawan ok jet manisnya.....elok2 dah pada aku...
    udah piniss la sue...gi buat lain..he..je..

    ReplyDelete
  10. Sheila Shafeareen ,

    haaaa..memang elok buat masa raya...
    senang dan sedapp kan kek ni..
    mas pun suka...

    ReplyDelete
  11. Sheila Shafeareen ,

    haaaa..memang elok buat masa raya...
    senang dan sedapp kan kek ni..
    mas pun suka...

    ReplyDelete
  12. resepi dah salin.. bila nak buat ni.. aduiii... mintak mas punya 2 slice boleh tak?

    ReplyDelete
  13. Salam...Amboiii kat sini pun ada kek oren juga..Sekapallah kita ya hari ni

    ReplyDelete
  14. waa... dah sampai sini... akak baru nak mencari resepi kek pisang goreng ingat petang nanti nak buat... hihi akak ambil ye mas resepi kek pisang tu...
    sedap kan mas kek tu... akak mmg suka kek oren... tgk mas punyer ni rasa mcm nak buat lagi aje... pulak resepi pun senang...

    ReplyDelete
  15. Assallualaikum Mas,
    Haaa...di dapur mmg tinggal sebiji lg oren.. Boleh la buat kek ni.. Alamak! Mana satu nk buat ni??? Dak Izah punya resepi muffin pun nk buat gak... Tolong! Tolong! Tolong buatkan Mas..hehehe...

    ReplyDelete
  16. wahh..sana sini ada kek oren ni...tiup2 sikit mas...mana tau sampai dapur saya lak..hihi =)

    ReplyDelete
  17. kak MaDiHaA a.k.a Ratna,

    akak..buat jerk....senang buat kek oren ni...
    sedapp tau...

    ReplyDelete
  18. Sue @ Nenie,

    yerk ke..give me 5..he..he..
    best kan kek oren ni..
    sedappp...

    ReplyDelete
  19. Sue @ Nenie,

    yerk ke..give me 5..he..he..
    best kan kek oren ni..
    sedappp...

    ReplyDelete
  20. kak AZLITA AZIZ,

    akak..sedappkan kek oren ni...
    mas pun suka...
    hmm..memang best kek pisang goreng tu kak..try la buat...

    ReplyDelete
  21. kak Naz,

    akak..buat satu2 dulu kak..he..he..
    nanti anto kat mas sikit tau..he..he..

    ReplyDelete
  22. ~Norul Mas Hana ~ ,

    haa..dah kuat tiup ni...muahaha
    esok2 buat la tu kek oren ni...he..he..

    ReplyDelete
  23. wahhh mas pun dh buat tadi nampak kat umah kak ilah..akak dh lama simpan resepi ni nanti la tunggu angin kerajinanla baru buat hehe

    ReplyDelete
  24. Kak Nieza,

    akak..senang dan simple jerk kak buat kek ni...
    buat cepat2 tau...
    sedapp sangat kek ni....

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...