Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Friday, April 22, 2011

Bakso yang sedappp...



Hujan2 ni besttt tau makan Bakso. Sebenarnya dah banyak kali dah Mas buat Bakso resepi dari Kak Hana ni. Resepi asal dari che iza yang berkongsi resepi Bakso ni kat Myresepi, tengok respon kat Myresepi, ramai yang dah mencuba bakso ni...memang sedappp...nak buat pun senang jerk....tak de la susah sangat....untuk Bakso yang Mas buat sebelum ni, boleh lihat DISINI yerk......lupa lak nak letak cili kicapppp....jangan mencari2 lak..ni gara2 kelam kabut ambik gambar..muahahaha

Bakso
Resepi asal : che iza
Sumber : Kak Hana
Bahan-bahan
  • Mee Hoon 1 bungkus (400 gm)
  • Taugeh - Mas dan Kak Hana x ltk
  • Kobis dihiris halus
Untuk Bebola :
  • 400 gm daging cincang
  • 2 biji bawang merah diracik halus
  • 2 biji bawang putih diracik halus
  • 2 sb telur (1/2 biji)
  • 1 sk tepung ubi / tepung jagung
  • sedikit serbuk lada sulah n garam
Untuk Kuah :
  • 3 biji bawang merah dihiris
  • * 3 ulas bawang putih
  • *1/2 inci halia
  • *1sk lada sulah biji
  • 1 batang serai diketuk
  • 1 sb pati daging / pati ayam
  • sedikit serbuk lada sulah
  • garam n perasa

Cara membuatnya :
  1. Untuk Kuah : Tumbuk bahan bertanda *. Panaskan minyak, tumis bawang merah hingga kekuningan. Masukkan bahan yang telah ditumbuk tadi, tumis hingga garing n naik bau. Masukkan sekali serai.
  2. Masukkan air, masukkan juga pati daging, serbuk lada sulah, garam n perasa.
  3. Untuk Bebola: Sementara menunggu kuah mendidih, gaul semua bahan utk membuat bebola daging. Bentukkan bulat mengikut saiz yg kita suka. Siap membentukkan masukkan kedlm kuah tadi, biar mendidih. Kuah siap apabila bebola tadi timbul. Siap kuah n bebola
  4. Rendam bee hoon dan celur, kemudian tapis. Hidang bee hoon dgn taugeh n kobis. Tuang kuah dgn bebola. Boleh juga guna mee lain.
  5. Biasanya di indonesia.. bakso dihidang dgn cili padi yg ditumbuk berasingan dgn kicap... Kicap yg sering diguna kicap ABC.... Tak tahulah kat tempat lain ada tak... Tapi kalau kat batu pahat leh jumpa.

29 comments:

  1. kat sini panas hangat.dapat eskrim ni sedap ni.hehe..
    nak bakso 2 mangkuk yee

    ReplyDelete
  2. amboiii dek izah dia masuk dulu dapo mas kak ilah ingt kak masuk dulu hahaha... kak suka makan tapi tak buat2 pun.. malas nak buat bola2 tu la massss..

    ReplyDelete
  3. izahdaut....

    ijahhh..cuaca panas ke kau tu yang panass...muahahaha..
    biar betul kau..kat shah alam baru lepas hujan lebat....
    haaaa..gi cedok sendiri..he..he..

    ReplyDelete
  4. kak ilahjy.

    akak..ijah tu memang..kalau bakso laju jerk..he..he..
    ala kak....bulat2kan daging tu..campak masuk dalam sup..he..he...

    ReplyDelete
  5. Mas, datang dah ni.. Bukalah pintuu.. Kuah bakso tu panas lagi kan.. Faham2lah yer..hehehe...

    ReplyDelete
  6. Kak Mas,
    Nih menu lunch ke menu minum ptg..Sedapnya akak,meh semangkuk,err bebola tuh kasi lebih ya,lar sambal kicap pong nak juga,ishk kak mas nih dia lupa nak boh sambal kicap lak,hihi..

    ReplyDelete
  7. kak Naz,

    akak..sila2 masuk..tadi mas gi ambik anak jap..he..he..
    buat macam rumah sendiri yerk..he..he..

    ReplyDelete
  8. norlie,

    boleh3...nak berapa bungkusssss...he..he..

    ReplyDelete
  9. norlie,

    boleh3...nak berapa bungkusssss...he..he..

    ReplyDelete
  10. Zaliedana,

    menu lunch ct cayang..he..he..
    amboiii banyaknya ragam..gi cedok sendiri..muahaha

    ReplyDelete
  11. takmo mas,kat sini tengah paneh berdentung..di semarakkan lagi dgn paneh di hati....tuhan je yg tau kepanasannya nih...huhu

    ReplyDelete
  12. Kak Anim,

    akak..nah fresh oren.....
    sejukkkk diminum.....
    nyamannnn

    ReplyDelete
  13. Salam Mas...

    Kak cek amik resepi ya...memang dah lama cari resepi bakso ni...mesti best kan...nak try nanti...

    ReplyDelete
  14. cik cek,

    selamat mencuba cik cek..memang sedapp bakso ni..
    mas pun dah banyak kali buat tau...

    ReplyDelete
  15. mas..akak mmg suka masakan kuah2 mcm ni..x de nasi pun x pe..mai semangkok, meatball kasi lebih..:)

    ReplyDelete
  16. kak sofea,

    akak..sama la kita..he..he..
    wokeyyyyyy...dok kat meja dulu..muahahaha

    ReplyDelete
  17. mas, bakso 2 mangkuk.. td dah amik smuti kat rumah akak kan... cpt.. perut dah bernyanyi ni :)

    ReplyDelete
  18. mehhhh sini kak...dok dulu....
    mas panaskan kuah.....
    ehhh..2 mangkuk tu untuk akak sorang ke...he...he...

    ReplyDelete
  19. eeeehhhh takkan utk K.Nor jek...akak punya mana..nak semangkok besor tawww...cepat2 dah terliur sangat ni...

    ReplyDelete
  20. kak yatie....

    akak..nak yerk.....nah semangkuk..
    gi makan ngan kak yatie...
    habiss makan cuci tau mangkuk tu..tuan rumah dah nak tido ni...muahaha

    ReplyDelete
  21. akak nk juga mas....ha dah mai bawa mangkuk kosong ni tak kira nk juga jauh2 terbang nk mai ambik bakso ni..huhu

    ReplyDelete
  22. Kak Nieza,

    wakakaka...ada pun sikit jerk tu...
    cukup kot..akak makan tak banyak kan..he..he..

    ReplyDelete
  23. bakso sedap??? meh sini semangkuk kak...nak testing kesedapan..!!! keh keh keh

    ReplyDelete
  24. selamat malam MAS.

    amboi...
    bab sedappp tu yang tak boleh nak tahan air liurku..
    mas..... semangkuk yer.. ayu tunggu

    ReplyDelete
  25. hani,

    sedapp hani..try la buat..nak kasi dah abiss la cayang..he..he..

    ReplyDelete
  26. Citarasa Rinduan,

    ayu..dah abiss la cayanggg...
    he..he..

    ReplyDelete
  27. bu..baksonya udah abis ya...waduhh gue telat nii. ngak pa2 nanti gue mampir lg klu bakso buat lg ya..khi3 tol ke bhsa ni kuang3 :)

    ReplyDelete
  28. staranise,

    amboiiii..speking indon lak..he..he...
    tu tak makan bakso lagi tu......muahahaha

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...