Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Saturday, December 11, 2010

Lemak Cilipadi Batang Keladi



Rindunya  kat semua, dah seminggu dapur Duniaku cuti masak2...he..he...maklumla tuan tanah jejalan ke Kedah dan ke Pahang. Alhamdudillah dah sampai rumah dengan selamat. Kerja pun berlambak2 nak buat.....tak pe, buat slow2...sempat gak tunjukkan resepi Lemak Cilipadi Batang Keladi ni, air tangan ibu mertua....memang sedap....kalau balik kampung memang mertua Mas selalu masak....mak Mas pun selalu masak bila Mas balik sebab kedua2 emak dah tahu Mas memang suka batang keladi..sedapp sangat...kali ni mak Mas tak sempat masak sebab sibuk menguruskan kenduri adik Mas, jadi Mas cari keladi kat Pahang..he..he...alhamdudillah...tertunai hasrat dihati....meh layan resepinya....

Masak Lemak Cilipadi Batang Keladi
Sumber : Mas Duniaku

Bahan :
  • 1 pokok keladi, sederhana besar
  • 4 keping asam gelugor - 2 masa rebus dan 2 lagi bersama santan
  • *  kunyit hidup - agak2 kuning
  • 1 biji bawang besar
  • *  3 biji bawang merah
  • *  2 ulas bawang putih
  •  cili padi merah - ikut pedas
  • *  1/2 inci belacan
  • 1 batang serai - dititik
  •  ikan bilis - direndam sekejap
  • santan secukupnya
  • Garam dan  gula secukup rasa


Cara :
  1. Keladi diasingkan dari ubi dan batangnya, bersihkan ubi dan potong sederhana besar, siang batang keladi dan buang kulit luarnya, cuci dan toskan. 
  2. Masukkan asam keping kedalam periuk berisi keladi dan air dan rebus hingga keladi empuk, kemudian masukkan pula batang keladi dan rebus hingga  batang keladi lembut. Toskan dan  ketepikan dulu.
  3. Kisar atau tumbuk bahan2 bertanda * dan satukan dengan santan, serai yg dititik, ikan bilis, garam, gula dan asam keping. Biar mendidih.
  4. Masukkan keladi dan bantangnya. Gaul rata dan biar mendidih dalam 6 minit lagi, rasa dan boleh tambah garam atau gula jika kurang, kemudian jika rasanya dah ok, boleh tutup api.
  5. Hidangkan bersama nasi panas dan ikan goreng.....

7 comments:

  1. Salam Mas,
    Rindu dan sepinya tanpa Mas...Alhamdulillah semuanya berjln lancar...wow mmng menyelerakan betul sayur btng keladi tu..lama akak tak makan...nak kena cari gaklah..terliur je tngk masakan Mas ni...

    ReplyDelete
  2. salam..
    mas, patulah ayu rasa hairan dgn blog duniaku...macam M.I,A pulak, makan angin rupanya..

    ayu suka masak di citarasa rinduan, kena tambah siput sedut..baru customer suka...


    tapikan. resepi mas sangat sempoi,,siap bubuh asam keping lagi...
    lain dari yang lainlah...

    ReplyDelete
  3. Kak Yatie
    mas pun rindu kat akak...he..he...tu masakan ibu mertua tau..sedapp sangat..keladi kat kampung fresh kak...bertambah sedap sayur keladi tu...

    Ayu
    he..he..balik kampung ayu, dari utara ke selatan..
    tu la ayu, siput sedut tak de...memang bertambah sedap kalau letak siput sedut...he..he..nnti nak rasa air tangan ayu lak...boleh ayu...
    yer ke lain dari lain...ni yg tak sabar gi kedai ayu...

    ReplyDelete
  4. yeyeyeyye...kak mas dah balik...suka!!! suka!!! rendu tau... batang keladi ni kalau msk ape mmg sedapla kak mas, nak2 kalau mie yg makan.. mmg xsimpan doh tok org lain...huih, langkah sedapnya kalau kak mas leh masakkan n hantar sini sepiyok,llalalala....

    ReplyDelete
  5. rindu nak mkn sayur keladii.. huhuuu... lom penah try msk lemak gini mas.. biasa wat asam pedas jer... leh try biler blk mesia nnti... arghhh ngences sudaa...

    ReplyDelete
  6. mimiey
    kita satu geng mimiey...k.mas pun suka keladi, sedapp kan mimiey....

    kak hana
    he..he...kt jepun tak de keladi ke kak..balik msia cepat2....boleh makan keladi...masak asam pedas pun mas suka....sedapp kan kak..

    ReplyDelete
  7. keladi masak lemak cili padi..eemmm ok gak. selama ni kalau keladi tu ingat masak asam pedas je..

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...