Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Sunday, December 12, 2010

Kueh Serimuka



Mas buat Kueh Serimuka ni kat kampung ari tu untuk minum petang.  Alhamdudillah,elok jer kuih ni menjadi. Jadi kuih ni dah abis yer, resepi Mas ambik dari Kak Hana dan kata Kak Hana resepi kuih ni dari Kak Hanieliza. Maceh untuk akak berdua. Memang sedap kuih serimuka ni, lemak2 gitu.....banyak gak Mas makan..he..he...meh layan resepinya lak....
     
                      
Kueh Serimuka
Sumber : Kak Hana dan Kak Hanieliza

Bahan-bahan :
Lapisan Bawah:
  • 2 cawan pulut
  • 2 1/2 cawan santan cair + sikit garam
Cara-cara :
  1. Basuhkan pulut dan rendamkan beberapa jam sebelum dimasak.
  2. Masukkan semua bahan dalam loyang dan kukuskan sehingga masak.
  3. Lapikkan plastik dalam loyang bulat atau 4 segi berukuran 8 inci.
  4. Tekankan pulut yang telah masak tadi supaya mampat dan cantik.
  5. Kukuskan semula dan tuangkan adunan bahagian atas.


Bahan-bahan :
Lapisan Atas :
  • 2 cawan santan pekat
  • 1 cawan jus pandan + warna hijau
  • 3/4 cawan gula
  • 3/4 cawan tepung gandum
  • 1/4 cawan tepung kastad
  • 1 biji telur
  • 1 sudu kecil garam
Cara-cara :
  1. Masukkan semua bahan dalam mngkuk dan kacau rata. Tapiskan.
  2. Tuangkan perlahan-lahan atas pulut dalam loyang tadi.
  3. Kukuskan lebih kurang 30 minit.
  4. Sejukkan dahulu baru potong dengan pisau plastik.

13 comments:

  1. mas,lawonya serimuka mu..berseri2 malam2 ni akak tgk..dah lama tak buat kuih ni..cik abg akak cukup suka.tapi dia suka kalau yg kat atas tu lembik2 sikit..aduuuh..payah nau nak ikut ragamnya tu..hehe

    ReplyDelete
  2. Kak Anymz
    Bahagian atas kuih ni memang lembut kak...try la buat..Mas pun suka serimuka ni...sukatan pun senang, pakai cawan jer...memang elok jadinya kalau ikut resepi ni betul2...pulut tu pun lembut jer...kiranya sedapp la kuih ni menjadi...

    ReplyDelete
  3. Salam Mas,
    Akak mmng peminat no 1 kuih serimuka tau...bau pandan yg harum tu lagilah...sambil makan sambil cium kuih....hah3...kalau mkn kat umah orng, sorok2 sikit nak cium kuih tu...kih3,,,

    ReplyDelete
  4. ekkk...sepusat sepusing arrr kita ..err tapi akak kira besok ler..suker kuih nih :)

    ReplyDelete
  5. Kak Yatie
    he..he..mas pun suka bau pandan tu..wangi kan kak...berbaloi tau buat serimuka ni....

    Kak Yat
    yer ke kak....sukanya..... give me five...

    ReplyDelete
  6. salam mas,
    akak tak pernah buat kuih ni sebab macam susah je

    ReplyDelete
  7. Salam Mas,

    Ni favourite anie gak...hehehz dah pernah try resepi kak liza ni time bulan posa dulu....mmg sedap, lemak berkrim disukai ramai :D

    ReplyDelete
  8. Salam kak mas,
    Ala kak... geramnya nengok kuih serimuka. faveret jugak ni. aritu dahla frust makan kuih serimuka yang beli, rasa gandum jer...kurang santan. hukhuk. Kak mas buat mesti sedap. saya malas nak buat ni,jadi ngendeng2 jerla. hihihi..

    ReplyDelete
  9. cantik cantikk... suker tgk! tambah suker bila dapat makan! hihihi

    ReplyDelete
  10. wahhhh... berseri2 macam org yg mmbuatnya... dah habis ke? baru nak mintak seketul..

    ReplyDelete
  11. Kak Nor
    he..he..dah abiss kak, mas buat kuih ni kat kampung la...

    Kak Aidah
    Mas pun baru 2 kali buat kak, dulu pun Mas rasa susah nak buat kuih ni...rupanya tak susah sangat, try la buat kak ikut resepi ni, insyaAllah menjadi...

    Anie
    menjadi kan resepi ni Anie,sukatannya pun senang....

    Indah
    betul tu indah, kuih yg dijual ni susah nak dapat yg betul2 sedap, buat sendiri baru puas ati...he..he..indah nak ngendeng kuih serimuka k.mas pun dah abis...try la buat indah....

    Kak Hana
    he..he...Mas pun suka kalau dapat makan, kuih akak lagi cantik tau...

    ReplyDelete
  12. Kak Yus
    he..he..yer ke kak...sukanya....
    Mas buat kat kampung kak kuih ni, sebab tu dah abisss..he..he..

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...