Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Saturday, April 2, 2011

Talam Ubi Keledek



Bersiaran dipetang hari lak...meh layan Talam Ubi Keledek Kak Anim ni. Mas nampak Mamahawa  pun dah buat tau. Sodapppp bobonar talam keledek ni, lembut jerk bila dikunyah, jadi elok bobonar la kalau dibuat didalam acuan kocik2. Betoi eden cakap negeri ni Kak Anim, nanti nak jadi orang Senawang ni...kena praktis sikit2.....muahahaha
Talam ni Mas buet pagi tadi masa masak nasi lomak, jadi pada masa sekarang, dah abiss dah...tengok gamborr jerk lah. Hambik kau....bebolit juga jojari ni nak menaipnya. Minta maaf yer kalau cakap negeri ada yang tak berapa betol...ini budak baru nak belajor....
meh la tengok resepinya, mano tahu ada yang teringin nak membuetnya....

Talam Ubi Keledek
Resepi asal : Kak Anim
Bahan untuk lapisan bawah :
  • 300gm keledek merah - Mas guna  keledek oren
  • 75 gm tepung beras
  • 75 gm tepung ubi
  • 150 ml santan -  Mas dan Kak Anim guna santan kotak + 150 ml air
  • 250 gm gula pasir - Mas dan Kak Anim guna 200 gm
  • 1 sudu kecil garam
  • 1/2 st esen vanila
  • sedikit pewarna kuning - Mas tak letak
Cara membuat lapisan bawah :
  1. Bancuh tepung beras dan tepung ubi dengan campuran santan hingga sebati dan kemudian tapis.
  2. Mas ikut Kak Anim, blend semua bahan termasuk keledek.
  3. Kemudian masukan ke dalam periuk dan kacau di atas api sederhana hingga pekat.
  4. Sapu acuan dengan sedikit minyak dahulu dan tuangkan adunan lapisan bawah ke dalam loyang. Mas dan Kak Anim gunakan acuan lompang dan tuang adunan hingga paras separuh sahaja dan kukus selama 7 min.

Bahan untuk lapisan atas :
  • 100 gm tepung ubi
  • 200 ml santan pekat + 200 ml air
  • 2 sudu besar tepung beras
  • 1 sudu kecil garam
Cara membuat lapisan atas :
  1. Mas ikut cara Kak Anim, blend sekejap untuk sebatikan bahan2 tu.
  2. Kemudian tuang bahan2 yang dikisar tadi ke dalam periuk dan kacau atas api kecil hingga pekat .
  3. Kemudian tuang ke atas adunan keledek tadi dan kukus semula selama 10 minit.
  4. Bila talam keledek dah masak, sejukan dulu baru di potong ataupun keluarkan dari acuan.

Nota : 
  •  Pendapat Mas dan Kak Anim sama, Kuih Talam ni elok dibuat dalam bekas kecik2 supaya senang dihidangkan sebab kuih ni agak lembut, agak susah dipotong jika dibuat dalam loyang. 
  • Jadi bila dibuat dalam acuan kecil2, keluarkan saja talam ni dari acuan dan terus dihidangkan..kuih pun cantik2 jerk bentuknya.




15 comments:

  1. masss tak aci masa bual kat fb tak hulur pung sepiring ..kak dah beli labu ingt nak buat talam labu.. sedapnya..cantek la bentuk dia senang lekang ker?

    ReplyDelete
  2. Assalam Mas,
    Kalau kuih2 mcm ni mmng kegemaran akak..dah lama berangan nak buat...cantiklah Mas guna acuan lompang tu...comel je...

    ReplyDelete
  3. Kak Ilah,
    ala..seronok bersembang ngan akak lupa lak nak hulur sepiring...
    oppss..dah abiss la kak..he...he..
    tak pe..akak buat talam labu dulu...lepas tu baru akak buat talam keledek lak...
    sedapp tau talam keledek ni..he..he..

    ReplyDelete
  4. kak ilah..lupa lak nak cakap...senang talam ni kluar kak sebab dah disapu minyak...
    selamat mencuba kak ilah...
    nanti hulur la sikit kat sini..

    ReplyDelete
  5. Kak Yatie,
    hmmm..memang mas teringan ratu talam ni bila buat talam keledek tadi..he..he..
    senang kak masukkan dalam acuan lompang...comei2 jerk kan....

    ReplyDelete
  6. ekau jgn main2 ngan bahaso nogori ni mas..tapi takpo,kita main belasah yo sbb kak anim x nmpk laie nih..eden kalo cakap bahso nogori nih terbyg yo muke comel kak nim tu..walaupun dah tuo,tp nmpk mudo yo kan..eh..bukan dah tuo ke kak anim tu?kakaka..hancuss bhs nogori den kejokn..err,agak2 kak anim baca x komen aku nih mas..nanti ko dilit laa sebelum dier baca yer.ekekeke.. ampun kak nim..ni apa kak anim sempat baca ni mas?ko x dilit lg ke?muehehe..err, kak nim..sekeh mas tu sikit sebab x dilit lg..ngeee ngeee...
    mas,aku lari slow motion dulu laa yer..tumpang laluuu..opp,aku amik kuih talam ko yg cun melecun nih seketul..hihi

    ReplyDelete
  7. amboii.. tak nunggu den dulu ko. dah habeh baru nak nayang. apo la bobodak jaman sekarang. tak ado budi bahaso. dah ditayang tak roti nak ngulur kat den barang sekotul duo. hahahahhaa...

    ekau marah den ko mas. jangan mas jangan. den gurhau jo ngan ekau.sabonar nyo den agak hasad bilo ekau dok kelua poyo poyo tu do. hahaa.. habis ranap punah bahaso nogori kak nim ni, abeh la dirombat nyo kito nanti ni. den berambuih dulu la nooqq..kikiki

    ReplyDelete
  8. satu duo tigo lokuk
    kepalo mas,hasue,ijahdaut aku kotuk...
    sekeh sorang tigo kali
    memang nak kono tangan dgn kaki

    muhahahaha

    golek2 akak baco komen si hasue dgn ijah..punah ranap bahaso den dek korang bertigo.
    takpo2 kali ni di maafkan sbb ado talam yang cantik menawan kelbu tu.
    kalau tak sah2 akak boda korang.
    tau tak apo makno boda tu?....pi cari lam kamus nismilan..hahaha

    ReplyDelete
  9. hahahaha... kak nim kak nim..apo barang nak marah siap jual pantun bagai.. ni bukan jaman hangtuah do kak... hahaha..larikkkkkk

    nanti den boda kak nim lak..apo kobondo boda pun den tak tau.dah macam bunyik donat jo.aishh mungkin kak nim nak bagi donut kot. bulih jo den kak nim

    ReplyDelete
  10. Hasue,
    wehhhh...pepagi kau dah speking nagori kat sini sue...nampak tu kak anim nak sekeh kita bertiga....muahahahaha....
    aku tak mo delete komen kau.....biar kak anim baca banyak kali....wakakaka..sakit perut aku gelak ni.....
    wehhhhh..kuih talam tu dah abisssss....kau buat sendiri mek sue....

    ReplyDelete
  11. Izah,
    muahahaha...wehhhh..kau speking nogori lagi hebat dari aku.....malu2......nyorok belakang bantal......

    wehhh..semalam kau dah puas berpoya2......jangan jeles ngan aku lak..
    ni baru bangun dari terbongkang dari pukul 12 tadi....penattt....hu..hu..

    sakit perut lak aku gelak baca komen2 kau orang ni....nampak tu kak animmm nak sekeh kita bertiga..muahahaha

    nasib baik kak anim dah balik..dia datang masa aku tak de...he..he..

    ReplyDelete
  12. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  13. Kak Anim,
    mas tahu maksud boda tu.....dende kan......
    mek ijahhh salah....mana lak datangnya donut tu....ke mek ijah tu tengah mendonut.....wakakaka..

    kak anim..jangan marah yer...gurau2 manja ngan akak jerk....
    klu akak nak sekeh..sekeh si ijah ngan mek sue tu...muahahaha...
    meh mas hidangkann kak hanim yang cantik jelita, baik hati ni air..he..he...
    kita minum berdua tau....he..he..

    kuih talam keledek tu memang sedapp la kak..lembut kenyal2 jerk kuih tu...mas suka...maceh kak kongsi resepi bersama....cayanggg akak.

    ReplyDelete
  14. Mas.. rajinnya membuat talam keledek bagai...

    Hahahah... kalau akak...boli lagik sonang...(alasan sebab malas...hehehe)

    ReplyDelete
  15. Kak Anie,
    hmmm..mana mas nak cari talam keledek ni...
    kene gak buat sendiri..he..he..

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...