Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Loading...

Thursday, April 14, 2011

Ikan goreng 3 rasa


Assalamualaikum. Pepagi ni meh layan Ikan Goreng 3 Rasa lak. Mas masak lauk untuk lunch semalam. Alhamdudillah, Ain ngan Daniel suka. Resepi yang simple dan sedappp. 
Hasil skondeng kat Myresepi, jumpa resepi ikan yang menarik hati, tengok respon pun ramai gak yang dah buat. Hmmm...sedappp tau, Mas tak letak serbuk kayu manis sebab bebudak ni tak suka....tapi tetap sedappp rasanya...sesapa yang teringin, boleh mencuba resepi ni .....guna ikan apa pun tak pe...memang sedappp....

 Ikan Goreng 3 Rasa
Bahan : 
  • 1 ekor Ikan bawal / siakap  - Mas guna ikan kembung
  • 3 biji bawang besar kuning - potong nipis
  • 2 ulas bawang putih - ketuk
  • 2 cm halia dicincang halus / ketuk 
  • 3 sudu makan cili kering kisar - ikut pedas
  • 1/2 sudu teh serbuk kulit kayu manis  - Mas tak  letak
  • 1/2 cawan susu cair  - Mas guna susu segar
  • garam dan gula secukup rasa
  • sedikit kiub ikan bilis - Mas tambah

Cara membuatnya :
  1. Lumurkan garam pada ikan dan goreng hingga garing. Angkat dan toskan.
  2. Masukkan bawang besar ke dalam kuali yang sama. Goreng sehingga kekuningan dan angkat. Kisar hingga hancur.
  3. Masukkan bawang putih, halia dan cili kisar ke dalam kuali. Goreng sampai garing.
  4. Masukkan susu cair dan serbuk kulit kayu manis. Biarkan menggelegak.
  5. Masukkan bawang goreng kisar,garam, sedikit gula dak kiub ikan bilis, kacau sebati dan masukkan ikan. Biarkan sehingga kuah pekat.
  6. Angkat dan sedapp dimakan dengan nasi panas.

24 comments:

  1. As'salam slmt pagi...heheh pepagi dah tayang lauk yeee..dah habis pulak..ingat kan baru nak dtg mkn..nasi sejuk dah pehagat tadi...hehehhe
    ingat nak try leee ikan pun ada 3 ekor tu...Tq

    ReplyDelete
  2. kak mas, saya ingat tadi ikan percik...salah la pulakkk
    psst nak seekor, saya buat nasi goreng ni...hihii

    ReplyDelete
  3. tu la mas...nampak cam percik... yg penting sedap kan? hehehe.... lauk bersiram mcm ni mmg sdp... :)

    ReplyDelete
  4. nampk cam ikan percik pun ada makcik.. sedap tuu..leh cube gak nanti

    ReplyDelete
  5. I'll just see the dish...hehe!

    Vegetarian hari ni, takleh terliur! hahaha ;)

    ReplyDelete
  6. Assalamualaikum Mas,
    Aritu akak dah salin resepi ni kat MyR, tapi tak buat lagi....sedap ya...leh masak mcm ni plklah..mcm ikan percik pun iye....

    ReplyDelete
  7. Kak Mas.. seleranyer tengok.. makan ngan nasi panas2 sedap tu...

    ReplyDelete
  8. Sheila Shafeareen,

    haa..elok bebenar la tu..try la buat..
    sedapp tau...

    ReplyDelete
  9. kak eliyaezlinalias,

    akak..mengeluh nampak..nape..he..he..

    ReplyDelete
  10. hani ,

    salah...he..he..
    ikan dah abiss la..
    meh nasi goreng sepinggan..

    ReplyDelete
  11. kak inaku79,

    he..he..sedap tau ikan ni..
    try la buat kak..

    ReplyDelete
  12. izahdaut,

    haa..try buat makcik...kompom kau suka...
    simple jerk lauk ni..
    janji sedappp...

    ReplyDelete
  13. ♥LOVE2COOK♥ ,

    love..vegetarian ari ni..
    tengok jerk la ikan tu..he..he..

    ReplyDelete
  14. kak yatie,

    akak..try cepat2 ...
    sedapp tau resepi ikan ni..
    senang jerk membuatnya...

    ReplyDelete
  15. Erma,

    ha...betul3..memang sedapp dimakan ngan nasi panass...

    ReplyDelete
  16. singgah pagi2 ni jenguk mas jap..
    ni mmg faberet anak2 akak ni mas..

    mlm nanti kalo tak penat ingat nak cuba donut rima mas tuh..cam big apple ya mas?.

    ReplyDelete
  17. Kak Anim,

    anak2 mas pun suka sangat ikan ni kak..he..he..

    akak..try donut kak rima tu..
    memang sangat sedapp..
    sebiji macam donut big apple tau...

    ReplyDelete
  18. Nampak memang mudah dan sedap.

    Kalau makan dengan roti pun sedap kan...

    ReplyDelete
  19. Kakzakie,

    akak..tu yang mas suka......he..he...

    ReplyDelete
  20. akak sukalah kalau ikan goreng yg berkuah gini.. tp kalau ikan dlm kuah kurang sikit.. tp mkn tu mkn ler.. bukan sampai taknak mkn.. cuma kalau ikan grg lagi suka...

    ReplyDelete
  21. aii... mas 3 ekor aje ke??? ni mesti ada semunyikan dlm almari ni.. takut akak ngendeng nak makan sini... hihi

    ReplyDelete
  22. salam kak mas, nak nak ikan tiga rasa ni, fuhh terliur ni, ros masak ikan jugak hari ni, tp ikan masak kicap je mueeheheeee

    ReplyDelete
  23. kak Mas, mcm mne ye jadi warna kuning?kne letak kunyit ke?

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...