Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Loading...

Friday, April 15, 2011

Durian Cake



Kebetulan masa Izahdaut tunjuk Kek Durian semalam, masih ada berbaki durian kat dalam freeze tu yang Mas simpan untuk dibuat bubur kacang durian. Tak jadi lak buat bubur kacang durian, Mas buat Kek Durian dulu. muahahaha....Tergoda betul tengok kek durian Ijahhh tu.
Jadi pagi tadi, lepas balik dari Econsave ngan Giant, terus Mas godek buat kek durian ni. Wangi jer dau durian masa Mas bakar kek durian ni. Hmmmm..sedappppp la kek durian ni...macam ijahh cakap....texture kek durian ni  macam kek butter yang perasanya durian.
Lembut dan padat sikit kek ni. Kira sedapp la, rezeki Ain ngan Daniel bawa bekal kek durian ari ni. Bebudak tu pun tadi dah berketul juga makan sebelum dia orang makan nasi. Meh tengok resepinya yang simple ni. 

Durian Cake
Resepi : food.com
Sumber : Izahdaut 
Bahan :
  • 170 g tepung naik sendiri - diayak
  • 170 g butter - Mas guna marjerin
  • 140 g gula
  • 115 g  durian lecek
  • 4 kuning telur
  • 4 putih telur - dipukul
  • * sikit vanila esssence saya tambah - Mas pun letak

Cara membuatnya :
  1. Panaskan oven suhu 180 C.
  2. Pukul butter degan gula hingga gebu.
  3. Masukkan kuning telur satu persatu dan pukul lagi.
  4. Pukul sebati setiap kuning telur sebelum memasukkan yang lain.
  5. Masukkan durian lecek dan pukul lagi sebati.
  6. Seterusnya, masukkan pula putih telur yang telah dipukul tadi.
  7. Akhirnya masukkan tepung. * saya masukkan vanilla essence sedikit.
  8. Masukkan ke dlaam loyang 8x8 yang digris atau di alas kertas minyak.
  9. Bakar selama 1 jam. * saya bakar selama 40 minit.



29 comments:

  1. padan lah kuat sangat bau durian.. rupanyer dtg dari dapur mas....
    dah kemari dah kek ni...
    amboi rajin sungguh adik akak ni... meh le pindah sebelah rumah akak ni... senang akak nak ulur pinggan kosong... hehe

    ReplyDelete
  2. salam mas..
    cedapppnyerrrr... ada lagi tak? hehehe.. mlm td pun akak buat gak kek doyan.. cuma buat versi lain... hehehe.. tp lambat lg kot dpt pos ke blog.. maklumlah sibuk sokmo.... sedap eh mas kek ni? kalau rajin leh try.. itupun kalau doyan ada lagi ler kat kg tu.. mlm ni nk blk raub... hehehe...

    ReplyDelete
  3. nyummmy adoi..tak lalu dh nengok durian nihh....rajin betul kak mas yeaa.....kalau jadi jiran kak mas kan beshh

    ReplyDelete
  4. mas
    mari mari kita tukar suka sama suka ye!
    eh anak akak pulak, tak suka bau durian or kek durian ni hihi

    ReplyDelete
  5. Kak AZLITA AZIZ,

    haaa...dari sini la bau doyan tu..muahahaha..
    bestnya dapat berjiran ngan akak...akak pun rajin memasak...
    boleh tukar2 pinggan..he..he..
    bila nak berjiran ni..he..he..

    ReplyDelete
  6. MaDiHaA a.k.a Ratna,

    akak pun dah buat kek doyan yerk..
    versi mana lak..
    cepat2 la post resepi tu..nak tengok...
    nanti akak try resepi ni lak..
    memang sedapp kek doyan ni....

    ehhh...nanti dah balik dari raub..singgah la subang anto durian sebakul..muahahaha

    ReplyDelete
  7. chikadakbiru,

    haa..ni nak jadi jiran bahagian mana...
    depan ke, belakang..
    kiri kanan dah adaorang...muahahaha

    ReplyDelete
  8. mas, akak datang sebab ada bau durian kat sini sampai spore dah terbau.. ada durian yang belum di buat kek tak ?...sebab akak tak makan yg dah jadi kek akak makan durian originl aje..wakakaka..tekak jakun ni..hehe

    ReplyDelete
  9. Kak Zarin,

    anak mas Ain tu tak makan durian tau kak...buat pengat pun tak nak makan...
    tadi dia rasa kek doyan ni...
    berketul2 lak dia makan lepas tu...kira boleh masuk ngan selera Ain la...
    senang hati mas tengok...
    daniel tolak tepi....memang hantu durian..he..he...
    meh kak kita tukar2 kek..
    geramm mas tengok kek lapis doyan akak tu..cantikkk

    ReplyDelete
  10. Kak Ayu,

    dah abisss dah stok doyan..
    kene beli lain la jawabnya...
    akak..mas pun suka doyan dimakan macam tu jerk...baru terasa doyan tu..kan kak..
    sajer menerai kek doyan ni...
    best la..sedapp tau..he..he..

    ReplyDelete
  11. Salam Mas, mintak kek doyan 3 potong...waaah sana sini dapur Mas bau doyan...mst sedap nih..tp akak bukan penggemar durian tau..kalau yg mentah x mkn..kalau letak dlm bubur ke kuih ke, mmg x suka..tp setakat nak merasa..boleh laaa..bg akak sikit Mas..hehehe

    ReplyDelete
  12. Kak Ummi,

    la..akak geng ngan anak mas Ain la...
    tapi bila mas buat kek doyan ni...
    suka lak dia...he..he..
    meh kasi akak rasa sepotong...
    mana tahu sama macam ain gak..suka kek ni...

    rugi ooo tak makan doyan...sedapppp

    ReplyDelete
  13. tak kira... nk gi bakery cari esen doyan!! (mode dh meroyan sbb xde doyan.. huhu)

    ReplyDelete
  14. tun_telani ,

    muahahaha..setakat letak esen doyan..mana nak jadi kek doyan..
    gi beli doyan cepat...he..he..

    ReplyDelete
  15. hahaha...dh musim doyan, abes keluar menu doyan sane sini..

    dulu akak klu doyan ni ada, makan..klu xde, x kisah pun. tak beriya2 sgt la. tp masa balik msia tahun lepas mkn doyan kt penang terkena plak isi yg best2...adussshhh smpai skrg teringat2 terbayang2 kesedapannya.

    best plak nengok kek doyan ni...alahai...tahan jer la..hehehe

    ReplyDelete
  16. amboi mas pulak tayang kek doyan....akak dok dapat bau jer sana sini org mkn doyan..tapi lastly akak yg demam..hehe tak leh mkn nk minta pun ambik bau jer lah dulu..hehe. ayam kat bwh tu pun nampak menyelerakan..mabeles..lapar lak rasa..:)

    ReplyDelete
  17. kak inaku79,

    akak..ni stok doyan yg last...
    kene beli doyan lain..he..he..

    akak penang kat mana..mas dulu besar kt butterworth tau...
    perhh...mesti doyan tu tip top...
    sebab tu akak teringat2 kesedapan doyan tu...he..he..

    ReplyDelete
  18. kak nieza,

    ha...bau tak doyan ni...
    sedapp kan baunya..he..he..
    tak sihat betul2 lagi yerk...
    tak leh makan doyan..panasss...
    jaga kesihatan yerk kak..
    mudah2an cepat sembuhh..

    ReplyDelete
  19. Mas,
    kek durian tu buat saya sedih..haha..walaupon dah musim durian, saya tak mkn lg durian..tak sempat nak beli lg...sian tak? meh sepotong kek durian tu..hehe

    ReplyDelete
  20. doyan dah abis...pakai lempuk doyan boleh la kot....nak lepas gian gak la...

    ReplyDelete
  21. ~Norul Mas Hana ~,

    tak mo sedih2...
    nak kek doyan sepotong...
    senyummmm...
    nanti beli beli doyan yerk..boleh buat kek doyan...

    ReplyDelete
  22. Nazrah Bakery & Dunia Kuih,

    rasanya boleh kot...
    rasa doyan gak kan..he..he...
    selamat mencuba kak..

    ReplyDelete
  23. mas, ni nak nganto mapin ceklat kat ko nih..kek ko ni ade lg x? ape seketul je ko idang atas meja nih? bawak ler kuo seloyang.. ngan aku pun nak keedekot heh... ni si izah tu td aku lalu dpn umah dye, tutup aje.. mane tah peginye..hanimun la tu, kan cik abg die br balik..ekekeke

    ReplyDelete
  24. noorsha,

    sila2 masuk sha..mapin tu kasi kat aku...
    aku kasi sepotong jerk la, kau kan diet..he..he..
    nak seloyang kau kene buat sendiri la..muahahaha..

    tu la pasal..aku gi rumah ijah..senyapp jerk...
    gi honeymoon la tu...
    dia tak cakap kat kita sebab takut kita kacau dia..he..he..

    ReplyDelete
  25. hubby kak rose suka kek yg sedikit padat cam ni... mesti sedapkan...bila nak bli doyan nih?

    ReplyDelete
  26. Errmm mentang2 ada kebun durian hari2 tayang menu ada durian. Huahhh jahatnya ayat orang tak puas hati.

    ReplyDelete
  27. mas..duyan ko byk lg ke?tolong buatkan aku seloyang kek gini mas..tolong yer..aku nak makan sensorang..ko jgn mintak nanti tau..ko kan buatkn utk aku.haha...nampak sedap je mas

    ReplyDelete
  28. Mas, macam terasa-rasa plak kek durian ni kat tekak akak..hihihi. dapnyerrrr.

    ReplyDelete
  29. Assallamualaikum Mas..
    Mas, kuatnya mendorian... Bnyk betul stok durian di Rumah Mas..

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...