Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Tuesday, November 23, 2010

Mee Racun......



Untuk dinner Mas makan Mee Racun. Sebelum makan, baca Bismillah dulu yer, InsyaAllah....tak de apa2 kecuali kenyang..he..he..dengar nama pun dah seram..tapi rasanya sedappp tau. Dan CMG pun baru buat juga. Sebelum tu nampak mek siam Ika yang buat. Resepi asal dari che iza. Untuk daging Mas guna daging lembu dan ditambah ngan telur rebus. perhhhh....memang sedappp...

Mee Racun.....
Sumber :Ika

Bahan :
  • 600 g mee kuning
  • 1/2 kg tulang kambing - Mas guna tulang lembu
  • 1/2 inci halia ditumbuk
  • beberapa ekor udang, boleh tambah ayam ker sotong ker
  • 3-4 biji bawang merah dikisar
  • 2-3 ulas bawang putih dikisar
  • 4 sb lada boh
  • 5 sb sos tomato
  • 4 sb sos cili
  • 1 sb gula
  • 1 kiub ayam
  • 2 kelopak kobis - nak letak sawi pun boleh
  • sebiji tomato - dipotong baji
  • sedikit garam
  • sedikit serbuk lada sulah


Cara :
  1. Rebus tulang kambing dengan halia hingga empuk.
  2. Dalam kuali, tumis bahan kisar hingga kekuningan n naik bau.
  3. Masukkan lada boh, tumis hingga garing.
  4. Masukkan air rebusan tulang kambing, masukkan sos tomato n sos cili biar mendidih
  5. Masukkan udang, tulang kambing, gula, garam secukup rasa, kiub ayam n serbuk lada sulah. Masak hingga kuah agak pekat masukkan kobis n tomato.
  6. Masukkan mee.. Tapi den celur jer mee... Kuah tuang kemudian...
  7. Boleh letak telur kalu suker.... Den tak letak... dah byk dah kalori.... heheheh...
  8. Sedia di hidang... Taburkan daun bawang n bawang goreng..

8 comments:

  1. Salam Mas,
    Dah sihat ke...akak pun perit je tekak ni....suara pun ala2 rock gitew....dtng pepagi nak mkn mee racun Mas...mudah2an jadi obat tekak akak ni...kih3...menyelerakan tul tngk mee Mas tu..(walau tak sihat selera akak tinggi ni...kui3..)

    ReplyDelete
  2. mmg seram namanye.. seyes.. tapi tgk mee tu posing dlm pinggan, dgn telur rebus bagai, seram tolak tepi.. pinggan je tarik ke mari, mau makan ini mee.. smpai ati kak mas xajak mie mkn mee racun ni smlm,hukhukhuk... mie mkn bihun bandung je, wakakkakaka

    ReplyDelete
  3. salam mas... tak sabo akak nak balik batu pahat nak makan mee racun... diorg kata pure mee racun menggunakan tulang kamben.. camne rasa akak pong tak tau! heeee...

    ReplyDelete
  4. Kak Mas.. betul kata K. Hana.. mee racun asal BP Johor.. memang best mkn mee racun...K. Mas terpana ngan keracunan mee tu ha ha ha kompom kenyang... join kak...

    ReplyDelete
  5. Salam Mas,

    Nampak mcm mee rebus s'pura kuah mee racun ni eh :) Sungguh menggiurkan...hehehez Nama mcm tak glamour, tapi biler tgk mee tu addoooiii...mintaakkkk ciiikkiittt :D

    ReplyDelete
  6. kak yatie
    he..he...biasa la tu kak...semuanya teringin...moga akak cepat sembuh yer..

    mimiey
    budak kecik ni memang.....semuanya boleh...he..he.....lupa lak nak ajak mimiey....ingat dah tido....

    kak hana
    tu la..pebes kt johor mee ni kan...
    kambing dah lari kak, dapat tangkap lembu jer..he..he..

    erma
    nnti gi batu pahat kena cari gak mee ni...mesti lagi sedappp...kan erma

    anie
    ha...ha..kan dah tergoda.......sukanya....

    ReplyDelete
  7. tu dia.dah kuar mee racun lak dah... ni mak budak kalau dah sihat ligat berkuntau kat dapur ye..hehee... makcik dah sihat dah ye.. mas mana lagi..mas dapur mas la..kena tag..padan muke..hikhikhik...lalala

    ReplyDelete
  8. dengar nama cam takut nak mkan....tapi rupanya menyelerakan....

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...