Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Monday, November 22, 2010

Kuih Bakar Pisang



Alhamdudillah, Mas dan anak2 dah sihat dari demam dan batuk. Jadi dapur pun mula berasap - rasapp...he..he...nampak CMG buat ari tu, disebabkan masih tak sihat masa tu, Mas tangguhkan dulu..ari ni betul2 dah sihat, jadi Mas buat untuk minum petang ni...Kuih Bakar Pisang ni masih suam2 lagi tau sebab tak sabar2 nak rasa...memang sedappp..lembut jer kuih Bakar Pisang ni. First time Mas makan Kuih Bakar Pisang...Ain ngan Daniel pun suka....nampak Kak CM pun dah buat....meh sapa nak join minum petang....Mas tengah makan Kuih Bakar Pisang ngan minum kopi o ni...

Kuih Bakar Pisang 
Sumber : CMG

Bahan :
  • 200 gram pisang - CMG guna pisang embun dan Mas guna pisang Berangan
  • 3/4 cawan gula pasir atau ikut manis
  • 1 cawan santan
  • 1 cawan susu cair - CMG dan Mas guna santan jeee
  • 2 camca besar mentega, dicairkan
  • 1 cawan tepung gandum
  • 1 biji telur
  • 1 camca teh esen vanilla
  • 1/2 camca teh garam

Cara :
  1. Panaskan oven pada suhu 180C, lenser tin dengan mentega, alas dengan aluminium foil, sapu sedikit mentega pada aluminium tadi. Panaskan tin dalam oven selama 5 minit.
  2. Kisar pisang tadi bersama 1 cawan santan, gula dan garam hingga halus, masukkan semua bahan2 lain dan kisar sekejap hingga sebati.
  3. Keluarkan tin tadi dari oven dan tuang no. 2 dan sambung bakar selama 1 jam hingga kuning keemasan. Kalau suka boleh juga tabur bijan sebelum dibakar.
  4. Mat bakar 55 minit, lepas tu mat tukar fungsi oven pada "Grill" dan sambung membakar selama 5 minit lagi hingga permukaannya coklat keemasan dan sedikit berkerak. Sejukkan atas jaringan sebelum dipotong..

14 comments:

  1. salam mas... akak suker sgt la bingka pisang nih.. kdg setengah loyang tuh akak mkn sorang! hahahaa

    ReplyDelete
  2. Salam Kak Mas.. akak demam gak? sama ngan SK.. syukur dah sihat.. nak join minum petang... sini hujan .. mendung fuh lapolah pulak...

    ReplyDelete
  3. salam kak hana....ha..ha..mas pun dah nak dekat 1/2 loyang makan kuih ni...sedapp kan kak...minum lak kopi o...perhh...

    ReplyDelete
  4. Erma
    Alhamdudillah dah sihat...meh join sekali....sedapp tau kuih ni...

    ReplyDelete
  5. Salam Mas,

    Anie ketuk2 pintu rumah Mas, takde org bukak....patutlah tuan rumahnya demam....hehehez

    Alhamdullilah, semua dah sihat :) Sihat terus membaking yea....

    ReplyDelete
  6. oooo...demam rupa nya...patut la senyap jek..igt g holiday...
    hurm...mtak sepotong kuih tu bley?

    ReplyDelete
  7. woo makcik kencang ke dapur ye bila dah sihat..lawo la kuih bako ni..dah lama ngidam nak buat tapi slalu tak terbuat2 jugakk..nak kena cari pisang ni..pisanggg

    ReplyDelete
  8. Anie
    he..he..tuan rumah dah puas berehat2...
    alhamdudillah dah sihat..mulut pun mula nak makan jer....he..he...

    Kak Eliya
    meh join mas makan.....kuih ada lagi ni....

    Izah
    haaa...memang pantas mengkuih ptg ni sebab rakyat kt rumah dah sihat....
    makcik....cari pisang cepat2...sedapp ooo kuih ni....

    ReplyDelete
  9. mas, dah sihat ya...tak cukup nan yg mas antar..ni akak datang terus, lagik senang nak makan kan...

    ReplyDelete
  10. salam mas,dah sehat dah?masuk sini nampak kuih bakar tak tahan tengok.akak balik dulu lah,dapur pun tgk selerak.tinggalkan rumah kat anak bujang.habis macam kena tsunami dapur akak.

    ReplyDelete
  11. Salam,kak mas..baru sembuh dari demam ke?skrg musim hujan..kejap hujan..kejap panas..cuaca x menentu jadi suhu bdn pun jadi tak stabil..wah!sedap nyer kuih tu..ada masa saya nak cuba jugak =).

    ReplyDelete
  12. Kak Yat
    ha....ni mesti nk kuih ngan kopi o sekali ....ngaku2.....he..he...

    Kak Anymz
    ha..ha..biasa la kak...apa pun kita gak yg mengemasnya....
    nnti akak try la buat kuih ni..sedapp tau...

    Nurul
    selamat mencuba nurul..sedapp tau kuih ni
    tu la...5 hari gak tak sihat....

    ReplyDelete
  13. senang hati bila tau kak mas n ank2 dh sihat.. agaknye skang ni mmg msm org xsihat kan.. umah mie ni pn ade yg batuk2, dmm sume... xpela, yg penting kak mas dh sihat n dapo kembali berasap...

    ReplyDelete
  14. Hi Mas...sedap nampak kuih tu. Dah abis ker? hehe ;)

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...