Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Monday, November 15, 2010

Kek Coklat Tanpa Telur, Susu Dan Butter




Assalamualaikum.
Buat kek pulak untuk minum petang...tetiba teringin nak makan kek coklat, jadi Mas try pulak resepi kek coklat yang tak guna telur, susu dan butter. 
Hmmm...memang sedappp dan lembut jer kek tu. Resepi Mas skondeng kat dapur makcik ampang Izahdaut.  Dia pun buat kek jugak, tapi Kek Marble Sheila Mambo. Resepi asal datangnya dari Kak Dayang Jack. Kek ni jadi lebih sedap tau jika disejukkan dahulu dalam freeze sebab pagi ni Mas makan kek tu, rasanya lebih sedap dari semalam....yummmmy.....


Kek Coklat Tanpa Telur, Susu Dan Butter
Resepi : Kak Dayang Jack
Sumber : Izahdaut

Bahan : 
loyang 9 inci
2 cawan tepung gandum - 
diayak sekali

2 sk baking powder - diayak sekali
1 sk soda bikarbonat - diayak sekali
1/2 cawan serbuk koko @ campuran serbuk coklat
2 cawan gula icing
2 peket coffee mix (3 in 1) @ coffee 2 in 1 
2 1/2 cawan air panas
1/2 sk garam
160 ml minyak masak sayuran @ minyak jagung
2 sk cuka
2 sk esen vanilla





Cara :
Panaskan oven pd suhu 160-170C. 
Sediakan loyang kek yg bersesuaian. Griskan dgn mentega dan taburkan dgn sedikit tepung.
Sediakan bekas yg agak besar. 
Satukan tepung, gula, serbuk coklat, coffee dan garam. Ratakan.
Kemudian masukkan air panas dan esen vanilla. Kacau sebati dgn menggunakan senduk kayu atau spatula. 
Tuangkan minyak masak @ minyak jagung. Kacau lagi hingga sebati. Jika adunan bergentel, tapiskan. 
Akhir sekali, masukkan cuka dan terus kacau hingga rata. 
Tuangkan adunan ke dalam loyang kek dan bakar selama 30 minit atau sehingga kek masak.
Suhu bergantung pd oven masing2. Tidak mengapa jika permukaan kek retak sebab memang begitulah kejadiannya.
Setelah kek masak, biarkan ia sejuk semalaman sebelum dipotong. 
Hiaskan dgn krim @ ganache jika suka.

Nota :
Kek ini sgt moist, lembut dan lebih sedap dimakan setelah dibiarkan semalaman atau 1-2 hari.


19 comments:

  1. Salam kak! kita bwkkan akak tiramisu swiss rooll n biscotti buat semalam ptg sbb ari ni kita tak masak lerrr puasa2 gini jadik malas ler pulak nak masak ptg nanti! hihihi....eeeeeee...lembapnyer tgk kek akak! bungkuskan 2 potong ya :D

    ReplyDelete
  2. kek ni anak dara bongsu akak suka buat mas..dah jadi mata pencarian dia skang ni..kwn2 ramai yg order.heheh:)

    ReplyDelete
  3. ya ALLLAAAHHHHHHHHHHH.. jauhkan ku dari kek coklat melat cam nii.... suuuhhhh

    ReplyDelete
  4. Salam Mas,
    Nak raya kita rajin mengodek dan membaking kek ya..best2 sbb masa ni laku...mmng nmpk sedak kek Mas tu..ada lagi ke..

    ReplyDelete
  5. sodap nyer kek tu kak mas..nak sepotong =).

    ReplyDelete
  6. btol2 moist nengok tuh... sepotong mas! udah terliur nih...

    ReplyDelete
  7. ika
    wahh sedappnya...sayang kat ika....
    petang nnti k.mas anto yer ika cayang..memang moist kek ni...sedapp sangat...

    anymz
    wahhh...dah buat bisnes...lagi pun bhn2 tak bnyk...rajinn anak akak tu..

    izah
    wakakaka...gelak kat izah....kat mulut tu dah nmpk mcm coklat melekat jer..he..he..

    kak yatie
    he..he..betul2...ada lagi sikit ni kak....mas kasi sepotong yerr...

    nurul
    sepotong lagi untuk nurul....makan elok2 tau...he..he...

    Kak Hana
    dan lagiii sepotong untuk kak hanaku cayang.....piring tu nnti anto balik yerr...he..he..

    ReplyDelete
  8. Salam Mas..
    Anak2 akak mesti suke kek coklat yang lembab gini... ermmm sedap nyerr.. bila la akak boleh merajinkan diri buat kek sedap2 mcm mas...

    ReplyDelete
  9. kak nur
    he..he...akak pun rajin masak gakkkk...raya nnti buat kakk...

    Kak nor
    memang moist kak nor...sedaaappp...

    ReplyDelete
  10. dah lama xbuat kek yg xguna 3 bahan tu... nak buat malas, tapiiiii nk makan rajin.... kak mas,nak!!!

    ReplyDelete
  11. budak kecik memang suka makan...meh sini k.mas suapkan, tak leh makan byk2...he..he..

    ReplyDelete
  12. Mas kita pun dh cuba mmg ramai dh cuba dan sgt sedap...cake tu dimakan sehari selepas lg sedap.

    ReplyDelete
  13. saya bukan seorang yg pandai memasak tapi lepas tamat pengajian bulan 11 haritu, saya mula belajar masak. Bila tengok blog akak, saya rasa seronok dan bersemnagat nak memasak. Nampak mudahresepi yg akak kongsi. terima kasih akak. XD

    ReplyDelete
  14. sedappp ! kalau kukus boleh ke kak ek ...

    ReplyDelete
  15. Thank you utk resepi ni kak! Saya ni allergic dgn telur & susu :( Susah nak bake cake yg dairy-free punye. Skali lagi, terima kasih utk resepi ni! :D

    ReplyDelete
  16. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  17. Kek coklat ni lain drp yg lain. Mlm ni nnak try. T kasih.

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...