Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Sunday, February 6, 2011

Kek Coklat Kukus Munira



Terima Kasih Mas ucapkan untuk semua kekawan yang sudi menyampaikan ucapan Happy Birthday untuk Mas pada n3 31 Tahun...Alhamdudillah, komen2@ucapan anda semua Mas baca dengan gembira dan ada yang buat Mas tersenyum girang, semuanya amat2 Mas hargai. Moga apa yang kita harapkan akan dimakbulkan Allah. Amin. Terima kasih juga untuk Ayu - Citarasa Rinduan yang sudi membuat n3 tentang Mas. Ayu juga salah satu teman2 blogger yang selalu bertandang di Duniaku. Maceh yer ayu...
Tentang Kek Coklat Kukus Munirah ni....Mas buat pagi semalam, untuk buah tangan adik ipar yang bertandang semalam. Sangat sedapp kek coklat kukus ni. Lembut dan lembab jer...macam yang Kak Hana cakap...orang yang tak de gigi pun boleh makan kek ni....
lepas ni memang Mas akan buat lagi. Resepi Mas ambik dari Kak Hana dan resepi asal dari Puan Munirah Baharom - KR. Untuk sesiapa yang belum mencuba, Mas syorkan...sila la cuba kek coklat ni......sangat sedapp tau...walau pun dah 2 hari...masih sedapp dimakan. 

Kek Coklat Kukus Munirah
Sumber : Kak Hana  
Resepi asal : Puan Munirah Baharom - KR
Bahan :
Bahan A :
  • 1 cawan gula pasir - hana dan kak.noor letak 3/4 cawan aje
  • 1 cawan serbuk koko
  • 1 cawan susu cair - hana gune susu segar
  • 1 cawan susu pekat
  • 1 cawan minyak masak
  • 1 sudu kecil serbuk nescafe - resepi asal xde
  • 1 sudu besar oren sunquits - Mas tambah
Semua bahan di atas digaul sebati dan masak atas api perlahan sehingga gula larut. Matikan api dan rehatkan sekejap bila dah sebati.

Bahan B - di ayak

  • 3/4 cawan tepung gandum
  • 1 sudu kecil (sudu kfc) soda bikarbonat
  • 1 sudu kecil (sudu kfc) baking powder
Bahan C :
  • 4 biji telur - diblender (tapi kak.noor pukul hingga kembang) - Hana juga. Mas pun

Cara membuatnya:
  1. Satukan bahan B dan bahan C ke dalam bahan A secara berselang seli dan gaul dengan senduk aje.
  2. Bila dah sebati masukkan ke dalam loyang yang digris dan dilapik kertas kalis minyak. Kata Puan Munirah, loyang tu  kena dipanaskan dulu sebelum masukkan adunan kek tadi..
  3. Kukus selama 1 jam atau sehingga masak. Jangan buka pengukus semasa proses mengukus 45 min yg pertama takut kek jadi mendap.

17 comments:

  1. salam Mas..

    singgah nak makan kek tu! ada lagi ke

    ReplyDelete
  2. Assalam Mas, akak dtng lagi nk mkn kek pula ni...mana lilinnya tak dan nk tiup dh potong dh tu...cepat sgt..hehe btw nk tapau ler sepotong terliur dh ni...hehe

    ReplyDelete
  3. Wanieyra,
    ada sikit lagi tu....nak yer..ambik dalam fteeze tau..he..he..

    Kak Nieza,
    ari ni mas tak buat kek kak, kek coklat semalam ada sikit lagi tu...he..he...
    try la buat kak...memang sangat sedapp kek coklat ni..

    ReplyDelete
  4. 3,4 hari pun x pe..masuk fridge mkn sejuk2..nikmat :p~

    ReplyDelete
  5. Mas....mmg nmpk lembab ja kek cakelat mas ni....hari tu dah masuk list dah..lum try lagi

    ReplyDelete
  6. salam mas..heppy besday ke 31..wah dh brtmbh matang ye...kek coklat mas ni npk moist sgt..sedap ni

    ReplyDelete
  7. Salam Mas,
    Dari aritu nak buat kek ni, tapi tak terbuat2....rasanya petang ni gak nak buat ni....nak buat gak..nak buat gak....kih3..

    ReplyDelete
  8. Deliah,
    haaa..rasanya tak sempat kot..baru jer piniss ni..he..he..
    sedapp sangat kek coklat ni kan del...

    ReplyDelete
  9. Kak Ida,
    akak...cepat2 buat kak..memang sangat sedappp......

    Kak Zhai,
    macveh kak...he..he..dah makin tua kan...wakaka..
    memang sangat sedapp kek coklat ni kak..mas syorkan akak buat....rugi kalau tak cuba....

    ReplyDelete
  10. mas,ni kek besday ke mas?..mana lilin nya.?.

    akak pun dari sehari ke sehari teringin nak mencuba kek ni tapi belum sampai seru lagi laaa..kekeke

    ReplyDelete
  11. Assalammualaikum,Akak baru lalu depan rumah Mas dah bau kek..sedapppnye ptg2 ni dapat makan

    ReplyDelete
  12. Dah follow bukan aje blog ni tapi kek nya sekali.nak buatlah weekend ni.

    ReplyDelete
  13. alaaa kak ilah lewat sampai pula masa N3 pasal kek ni...mesti dah tinggal serdakkk..huhuuu..en BM kak ilah lom sempat p lagi kan bz kat melaka pasal mmmmbekkkk tuuu hehehe

    ReplyDelete
  14. mas... . Akak dtg mlm nih... nak mkn dah gosok gigi... hihi... sedap kan mas kan kek nih... moist banget...

    ReplyDelete
  15. Happy birthday ye Mas..
    Kek tu mesti dah abis kan..tak leh la nak kecek sikit..

    ReplyDelete
  16. mas.................
    dengki eik...
    ayu kan pengermar coklat..awat tayang!!!..dan utk makluman ayu tak reti buat coklat kukus tau..

    (lari,,,,,nak pi mana nak cari eik>>>????)

    ReplyDelete
  17. sedapnya kek ni..thanks for the resepi...cuma nak tanya serbuk koko tu jenama apa (org tak penah wat kek gini la)..teringin nak wat plak tgk resepi yg senang ni..

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...