Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Loading...

Monday, November 29, 2010

Kuih Puteri Ayu




Assalamualaikum. 
Hari ni Mas geng ngan Kak Hana, sama2 buat Kuih Puteri Ayu. Mas buat kuih ni first time tau, acuan puteri ayu ni dah sebulan lebih beli, baru ari ni tergerak hati nak buat. Macam berjanji lak ngan Kak Hana. Mas ikut resepi dari  Izahdaut, memang lembut dan gebu jer...lain kali ikut resepi Kak Hana pulak, tapi bila ditengok bahan2nya, lebih kurang sama jer....sukatan jer yang lain. Rasanya puteri ayu Mas ni kurang sikit kelapanya kan...maklum la, first time buat, tak berapa pandai agak kelapa tu, tak pe, lain kali boleh wat lagi. Buat cantik2 macam puteri ayu Kak Hana. Meh sapa yang nak makan...ambik sorang satu yer....


Kuih Puteri Ayu
Sumber : Izahdaut

Bahan :
 40 biji bergantung pd saiz acuan 

5 biji telur (saiz kecil)
250 gm tepung gandum
300 gm gula
2 camca teh ovallate
1 camca teh baking powder
250 ml santan
Pewarna hijau
2 camca teh paste pandan
Kelapa putih secukupnya (digaul dengan sedikit garam dan tepung ubi)                     



        
Cara membuat :
Panaskan kukusan.
Pukul telur, gula dan ovallatte hingga kembang dan gebu.
Masukkan santan, tepung gandum, baking powder, paste pandan dan pewarna. 
Kacau lagi hingga sebati.
Sapu sedikit minyak pada acuan. 
Masukkan kelapa di bahagian bawah acuan dan mampatkan.
Masukkan adunan dan kukus selama lebih kurang 5 minit.
Setelah dikeluarkan dari kukusan, tunggu hingga sejuk sikit supaya senang dikeluarkan dari acuan.


8 comments:

  1. yeahhhh gimme five! akak punyer ader lagik! yg nih resepi kak.ita... next time akak pong nk try resepi nih..

    ReplyDelete
  2. putri ayu mas pun suam2 lagi tu...sedap kan kak...nnti mas nk buat resepi mcm kak hana lak...caya la kak hana....sedapp puteri ayu ni...

    ReplyDelete
  3. makcikkkkkkkkk...
    amboi amvoiii... nyampass tau fetang ni dia makan ayu ayu gituu...ahh apam jugak sedap!!lalla..tak kire la acuan cara pung... cesss

    ReplyDelete
  4. Salam Mas,
    Uwaaa tngh suka mengukus ya...mmng sedap kan kuih kukus2 ni...lembut jek...nak 5 ketoi Mas...akak punya cetak ntah kat kotak manalah ni...nak kena selongkar semula...3 thn ada kat dlm kotak cetak tu...klau tak jumpa mmng akak beli baru jek....senang citer..

    ReplyDelete
  5. izah
    wakaka.....lepas ni kau kasi acuan cara tu rehat lama2.....jngn jeless yer makcik, tngh makan puteri ayu lagi ni...he..he,,

    kak yatie
    haa...gila mengukus ni kak....untuk kesihatan..he..he..akak..beli jer acuan baru...senang cerita...meh makan puteri ayu mas dulu...gebuu jer...

    ReplyDelete
  6. again...put3 ayu nmpak best sgt nih..huhu....bilela rajin nk dtg...acuan pon xdak....bile lak nk gi beli...huhu...

    ReplyDelete
  7. ting tong kita mai nak makan... ada lagi ke...lama jg kak ilah tak buat kuih ni..sbb malas nak isi kelapa dlm acuan hahaha

    ReplyDelete
  8. salam mas, wah dah lama akak tak buat puteri ayu ni..jadilah dapat satu dari mas ni ya..hehe

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...