Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Thursday, November 11, 2010

Gulai Ikan Keli



Ari ni try buat gulai ala2 Kelantan pulak, gulai ni tak payah tumis, terus masak, betul ke Mimiey...kau kan orang Kelantan, mesti tahu punya...jawab yer Mimiey..ni first time Mas masak gulai ni. Saje guna ikan keli sebab dah lama tak makan ikan ni. Memang sedap gulai ni, Ain ngan Daniel pun suka, maceh untuk tuan punya resepi Makyong dari myresepi.

Gulai Ikan Keli
Bahan  :
  • 2 ekor ikan kembung (apa2 jenis ikan pun tak pe) - Mas guna ikan keli
  • 1cm lengkuas
  • 1cm kunyit
  • 1 sudu besar cili giling  - Mas guna cili kering
  • 1 keping asam gelugur / keping
  • 4 biiji bawang merah
  • 1 ulas bawang putih
  • 1 biji timun - Mas tak letak
  • 3 biji lada hijau - Mas tak letak
  • 1/2 biji kelapa - ambik santan
Cara memasak :
  1. Bersihkan ikan dan ketepikan.
  2. Tumbuk lengkuas, kunyit, bawang merah dan bawang putih sehingga lumat. Mas blender semua bahan tumbuk dan cili kering. Kemudian masukkan ke dalam periuk yang ada santan. Masukkan juga asam gelugor. Masak sehingga santan mendidih.
  3. Kemudian masukkan ikan. Biar sehingga ikan masak dan kuah sedikit pekat.
  4. Masukkan pula timun yang di potong sepanjang 1- 1.5 cm dan juga lada hijau.
  5. Masakkan lagi dalam 3-4 minit. Kemudian padamkan api.

11 comments:

  1. mas..cara masak ni pun org pahang biasa buat jugak.tak tumis terus je lebur kat dapur semua menda...bila makcik duk luor dari kampung baru tahu ada jugak gulai kena tumis bagai..

    ReplyDelete
  2. rindunyer nk makan ikan keli mas... waduhhh! udah terliur... akak suker sangat ikan keli.. msk cili padi or apa2 jerk lah! tp laling akak tk pandai makan ikan sungai.. rugi ah dier tuh! hihihi

    ReplyDelete
  3. yer ke makcik...tak tahu lakkk...tengok kt myresepi kata gulai ala kelantan, kalau orang kedah buat gulai tumis darat mcm mas buat ari tu....makcik pernah n3 ke gulai mcm ni....

    ReplyDelete
  4. salam..mas sedapnya ikan keli,kegemaran tu..satu2nya ikan yg payah nak jumpa kt langkawi ni..dulu selalu duk angkut kt giant..biasanya kalau mak masak gulai keli tak guna cili giling,,,lemak kuning je,,pastu masuk krisik sket n daun kesom..oh sedapnya..

    ReplyDelete
  5. Salam kak mas!!! ikan keli kita tk makan kita ambik kuah dgn cendawan kat bwh tu yaaa hihihi.... gulai2 ni kompem sedap! kita suke!

    ReplyDelete
  6. Kak Hana
    sama la ngan laling mas, tak suka keli....rugi betul kan
    horeyyyy kita geng kak hana, suka ikan keli...masak pe pun tak pe...he..he..

    Kak Suri
    masak mcm tu pun sedapp kan kak...ooo langkawi susah dapat yer keli...nasib baik ada giant kan kak...

    ReplyDelete
  7. bagus la ika ni, nak kuah gulai jer....
    nnti k.mas tuang kuah tu atas bihun kunyit ika dan tabur cendahwan goreng...boleh ke..he..he..

    ReplyDelete
  8. lebih kurang dh tu kak mas... mak mie pn kadang2 kalau rajin die tumis. kalau x, main lebur camtu je...hehhhehe...

    ReplyDelete
  9. macam tu ke...izah kata org pahang pun masak lebih kurang mcm ni gak..he..he..baru ku tahu..

    ReplyDelete
  10. mas minta sepotong!hehe jika nak sedap mas panggang jap ikan keli ni baru gulai..sedap!!

    ReplyDelete
  11. salam mas..pergh..masti sodap gulai keli nih..akak pandai makan ikan sungai tp x pandai nk memasaknye..hehee!!

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...